MrMurphy
29-07-2010, 21:22
Hej!
Jag ska plantera någon form av växtlighet för att dölja skottkärreområdet vid min snickarboa. Det som nu har slagit mig att just på detta stället så blir det hiskeligt blött på vårkanten för det ligger nedanför en slänt och eftersom jag är en gröngöling inom detta område men allt för ofta stött på just detta med vikten att det inte blir allt för blött vid rötterna så funderar jag på hur pass mycket jag behöver se upp med detta och om det finns tåliga växter som fixar detta bättre?
Så tips mottages tacksamt om buskar/mindre träd som döljer saker hyggligt bra, tåliga för blött "om fötterna" på vårkanten för där är det gyttja på allvar, totalt skyddat för vind och rusk och sol mellan ca 12-15, inte allt för stor och inte allt för pluttig... ;-) Stockholmsområdet. Dock ingen ros eller annat stickigt iom att det är ständigt spring och litet område, snarast krav på höjd på ca 1-2 meter
Vore ytterst tacksam för tips och råd!
Mvh Trädgårdsamatör
mimmi 1
29-07-2010, 21:43
olika typer av spirea? de flesta är snabbväxande...
vi satte rödbladig smällspirea i en rabatt, och det blev så fint, ända tills året därpå, då de blev aldeles för stora, vi kapade dem ordenligt den våren, men blev ändå stor på ett par månader, så dom åkte ut på annan plats.... så det är ett tips...
MrMurphy
01-08-2010, 19:32
Tack för svaret! Jag grubblade ett par dagar och fann tanken på en smällspirea som väldigt intressant, dock så börjar jag känna att jag har för mycket rött här på hemmaplan. Ramlade då över en gulbladig på Coop för hela 40 riksdaler så då kändes det som ett tecken... ;-) Dessa blir visst inte så stora så då rååååkade det visst bli en form av klätterväxt och en en spalje har visst också landat där. Gaaaaaaaaaaaahhh, finns för mycket växter man vill ha och tomten och plånboken är alldeles för liten, dock så är dessa reor som dragit igång nu totalt livsfarliga. Får hoppas att dessa överlever vintern också men det går nog bra.
Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.