Full version: Gräslök
fluffo
Brukar gräslök få löss eller vad det kan ha varit, det var små ljusgröna äckliga djur på varenda grästrå. Men jag eldade upp den naughty.gif.
Kan dom sprida sig till resten av mina blommor även om jag inte såg nått i dom andra krukorna? eller är den bara nån sort som gillar att gotta sig på gräslök?
MVH
DykUnderYtan
Jag grävde i höstas upp ett par grästuvor som jag hade inne under vintern, de fick massor med bladlöss så de gillade nog inte den torra vintern inomhus. Så snart jag ställde ut dem i våras försvann alla löss så visst kan gräslök få löss.
fluffo
CITAT (DykUnderYtan @ 29-07-2010, 22:13) *
Jag grävde i höstas upp ett par grästuvor som jag hade inne under vintern, de fick massor med bladlöss så de gillade nog inte den torra vintern inomhus. Så snart jag ställde ut dem i våras försvann alla löss så visst kan gräslök få löss.

Fast mina står ju ute nu, hm ja nu finns ju inte plantan mer iallafall men får väl försöka nästa år igen. för man vill ju inte äta nått som haft löss på sig crying.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gräslök kan få en massa ohyra både löss och sånt som går på lökfamiljen. Det är helt ofarligt att äta gräslök som det varit löss på (om man inte vågar äta något som en insekt varit på ska man nog bara äta sånt som varit kraftigt besprutat av bekämpningsmedel) + att bränna växter till döds för att de haft löss har inte så stor effekt det enda resultatet är att trädgården kostar mer och plantor aldrig hinner etablera sig ifall man måste köpa nya växter hela tiden.
fluffo
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-07-2010, 12:39) *
Gräslök kan få en massa ohyra både löss och sånt som går på lökfamiljen. Det är helt ofarligt att äta gräslök som det varit löss på (om man inte vågar äta något som en insekt varit på ska man nog bara äta sånt som varit kraftigt besprutat av bekämpningsmedel) + att bränna växter till döds för att de haft löss har inte så stor effekt det enda resultatet är att trädgården kostar mer och plantor aldrig hinner etablera sig ifall man måste köpa nya växter hela tiden.

Jag har ingen trädgård!
och det är inte direkt så att jag klipper av gräslöken och skrapar bort lössen för att sedan äta gräslöken för det är äckligt!
Men en snigel eller liknande på en ätbar växt stör mig inte men 1000gröna löss gör det URSÄKTA MIG DÅ!
Har du hört talas om fobi? nej tydligen inte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon