The Winter Harvest Handbook: Year Round Vegetable Production Using Deep Organic Techniques and Unheated Greenhouses by Eliot Coleman
Four-Season Harvest: Organic Vegetables from Your Home Garden All Year Long by Eliot Coleman
Det går att läsa första kapitlet på web-sidan utan att köpa ....
Det handlar om välja rätt grönsaker att odla under varje säsong (inte odla sommargrönsaker som tomat och gurka på vintern med dyra belysning och värme).
Man ska börja så från 1:a augusti, och skörda sedan ganska långt in på vintern.
Jag kommer ihåg att min ruccola på friland förra hösten var jättestor och fint även efter frost och lite snö, så jag vet att den klarar minus grader, och spenat gör det också.
Vintergrönsakerna är vintersallat, ruccola, mizuna och andra liknande asiatiska bladväxter, spenat, morötter, rödbetor, mangold, svartrot, rädisor ....
Jag hår sått svartrot nu brevid gurkan, och tänker om nån vecka börja med andra sådd mellan tomatplantorna.
Det här är min första sommar med växthuset, jag vet inte när tomatplantorna dör.... Oktober, i Stockholmstrakten?
En stor stor skillnad med boken och förhållande här i Sverige (som handlar om Maine i USA med kalla vintrar ner till -15C) är att solen i Maine är som södra Frankrike, dvs betydligt längre dagarna under vintern än här. Jag tänker inte "spendera" el på belysning, då är det inte speciellt miljövänligt

Är det nån som har provat?
Eller fler som har blivit inspirerad som jag?