Full version: Hibiscuselände
lilla mamma
Jag har en sån ja, en sån jag inte kan stava till.
Den skjuter iväg uppåt hej och hå och knoppas i mängd.
MEN, när knopparna precis ska tränga ur höljet går de av.
jag har haft många hibbar men ingen har betett sig så här,
Jag undrar om jag ska planera om den i en djupare, större kruka och vattna varenda dag. Den är inte torr och har ingen ohyra.
Jag har inte vänt den men vad gör jag för fel.
kentbra
Vem har sagt att du gör något fel.
Hur länge har du haft din Hibiscus och har den stått på samma ställe hela tiden.
Hibiscus tillhör de planter som upplever mycket stress vid varje flytt. räcker till och med att snurra på den.
Den ska ha en rymlig stor kruka att växa i. Stå ljust, gärna med några timmars fullt solljus varje dag. Gillar hög luftfuktighet. Så stora breda fat är bra. Sedan bra näring i vattnet varje gång.
Sedan kan man klippa och forma dem ofta, detta håller den frisk och tät.

Så vid köp av just Hibiscus, förvänta er att plantan gå ner sig lite i början. Placera den där den sedan ska stå. Undvik att flytta eller snurra plantan.
Alexander-VG-zon3
för att blomma bra behöver denna sort värme och sol (mer värme än ''vanlig'' hibiskus). så antingen placera den varmt inne eller i ett växthus över sommaren. och så förstås vill den ha mycket ljus och mycket näring som redan skrivits, men låt den gärna torka upp lite lätt så att den inte ruttnar (jag råkade vattna ihjäl min, som jag för övrigt kunde flytta utan att den tappade knoppar men det var min det). nyckeln för min har varit att ge den mer värme (sommar som vinter) och extra ljus på vintern är också bra då har den växt bra och blommat.
lilla mamma
Jag tror inte jag kan frambringa mer värme än i det fönstret. Kanske om jag flyttade in krukan längre från altandörren så det blir mer stiltje i luften.
Jag har haft den sen rotad stickling och inte förräns i år så har den skjutit iväg.
Den poppar upp ur krukan med rötterna ovan jord, kanske dags att sätta den i en riktigt stadig lerkruka.
lilla mamma
Jag skickade ut den på altanen, bytte kruka till dubbel storlek för det var trångt i den gamla.
Du har bladen blivit svedda och knoppen, den sitter faktiskt kvar ioch håller på att slå ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon