MariaJonsson
30-07-2010, 10:50
jag har fått små gröna larver på mina tomater som både äter upp bladen och ger sig på tomaterna. Det började på mina små körsbärstomater men ser att de även har spridit sig. När jag läser om det så säger alla att man skall procka bort den och duscha kraftigt men kan man ta på något bekämpningsmedel? Jag vill ju kunna äta tomaterna sen... tacksam för all hjälp! /Maria
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2010, 13:33
Nej det finns inga medel som funkar effektivt när det gäller grönsaksflylarver som är godkända att använda på ätliga växter.
Om man är ute i god tid redan då larverna är små kan man ju pudra på Turex, en bakterie som tar död på fjärilslarver men den funkar bäst när larverna är hyfsat nykläckta + det är ju ganska dyrt och inte så lätt att få tag på sedan de slutade sälja små konsumentförpackningar.
Det mest ekonomiska och effektivaste metoden är ofta att mosa dem för hand.
MariaJonsson
30-07-2010, 13:40
ok, tack för att du tog dig tid att svara. Då är det helt enkelt bara att vara en envis larvjägare! /Maria
Sollan A
30-07-2010, 18:39
Skaka runt lite så trillar de små monstren ned och blir lättare att mosa...
Jultorpet
01-08-2010, 20:54
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-07-2010, 14:33)

Om man är ute i god tid redan då larverna är små kan man ju pudra på Turex, en bakterie som tar död på fjärilslarver men den funkar bäst när larverna är hyfsat nykläckta + det är ju ganska dyrt och inte så lätt att få tag på sedan de slutade sälja små konsumentförpackningar.
Biobasiq säljer LARVskydd som innehåller Turex, sprayas på och går att använda på grönsaker mm.
http://www.nyttodjur.se/produkt/larvskydd.aspx
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.