|
Full version: Betonggjutning
Kullatorpet
30-07-2010, 11:04
Blev både imponerad & inspirerad av Linda som gjort såå fina krukor. Hon fick nog fart på mångas skapandelust  Har aldrig gjutit i betong så det fick bli ett rabarberfat, vilket blev bättre än förväntat [attachment=53058:IMG_0454.jpg] När skaparandan ändå va´ igång, blev det några hårda ägg också. Dom finns i min blogg http://mintorpblogg.blogspot.com/
Vad duktig du är, det blev ju helt perfekt!
mimmi 1
31-07-2010, 15:33
Kullatorpet... såååå fint det blev! nu måste jag fråga * Hur fick du så perfekta kanter? när jag gjorde mina så blev de liksom tjockare, och cementen flöt ut över kanterna...
* använde du nån speciell cement?
* hur gjorde du äggen?
Bidrar med en bild av en trampsten som jag gjorde....
Kullatorpet
03-08-2010, 05:58
CITAT (mimmi 1 @ 31-07-2010, 16:33)  Kullatorpet... såååå fint det blev! nu måste jag fråga * Hur fick du så perfekta kanter? när jag gjorde mina så blev de liksom tjockare, och cementen flöt ut över kanterna...
* hur gjorde du äggen?
Bidrar med en bild av en trampsten som jag gjorde.... Hej Mimmi, massan gjorde jag typ "gröt"-aktig, ute på kanterna tog jag betongen ut till kanten och tryckte på över-undersida så gjutningen fick samma form som bladet. Ska göra ett blad till, kan ju då göra en bildserie som jag lägger ut på min blogg http://mintorpblogg.blogspot.com/ men det blir inte nu idagarna. (Man får ju jobba ibland  ) Ang äggen: pickade jag toppen med en spetsig kniv, skakade ut innehållet (gjorde omelett sen). Massan blev nog ngt tjock för det blev lite ojämnt fast jag "knackade" lite på utsidan för att inte få bubblor. Så nästa gång gör jag det ngt lösare, även detta kommer att finnas på bloggen framöver.  för frågan vilket satte sprätt på cellerna att utveckla min blogg med bilder på hur man kan göra. // Susann
mimmi 1
03-08-2010, 19:13
ser fram emot att läsa din blogg sedan
Piprankan
03-08-2010, 19:19
Mimmi! Vad använde du som form till din fina trampsten? Är den 2-3 dm i diameter? Skulle så gärna vilja gjuta trampstenar, men har ännu inte tagit mig för att testa.
mimmi 1
03-08-2010, 19:45
CITAT (Piprankan @ 03-08-2010, 20:19)  Mimmi! Vad använde du som form till din fina trampsten? Är den 2-3 dm i diameter? Skulle så gärna vilja gjuta trampstenar, men har ännu inte tagit mig för att testa. Jag har använt sådana där genomskinliga kakburkar... som man köper kakor i på ica  jag har även använt fyrkantiga sådana... den är inte så stor som 2-3 dm, snarare c:a 15 cm.... men du kan ju ta en plasthink tex. om du vill ha större... jag penslade med formolja, som jag fått av min man som är i byggbranchen, det är det allra bästa....
blomkronan
04-08-2010, 16:02
Jag har gjutit ett rabarber blad i går gjorde jag den, när kan den vara härdad tror ni... ni som har erfarenhet? [attachment=53321:gjuta4.JPG] idag har regnet öst ner på morgonen, så allt är blöt  men jag har en press över som skyddar. Jag kände på den och den är hård men den har inte bytt färg, den ska väll bli ljusare då det har härdat? Kullatorpet Verkligen fina kanter Jag har tänkt mig att göra ett fat till, att ha på bordet så det ska bli ett mindre, ska försöka mig på att göra dina fina kanter då
Kullatorpet
05-08-2010, 06:04
CITAT (blomkronan @ 04-08-2010, 17:02)  Jag har gjutit ett rabarber blad i går gjorde jag den, när kan den vara härdad tror ni... ni som har erfarenhet? [attachment=53321:gjuta4.JPG] idag har regnet öst ner på morgonen, så allt är blöt  men jag har en press över som skyddar. Jag kände på den och den är hård men den har inte bytt färg, den ska väll bli ljusare då det har härdat? Kullatorpet Verkligen fina kanter Jag har tänkt mig att göra ett fat till, att ha på bordet så det ska bli ett mindre, ska försöka mig på att göra dina fina kanter då  Låt det gärna "brinna" i 2 dygn. Ja, det är inte lätt att vänta såå länge, jag gjorde första misstaget att ta bort bladet efter 1 dygn. // Susann, Kullatorpet
CITAT (mimmi 1 @ 31-07-2010, 16:33)  Kullatorpet... såååå fint det blev! nu måste jag fråga * Hur fick du så perfekta kanter? när jag gjorde mina så blev de liksom tjockare, och cementen flöt ut över kanterna...
* hur gjorde du äggen?
Bidrar med en bild av en trampsten som jag gjorde.... Ett litet tips - man kan använda påskägg i olika storlekar och gjuta i.
mimmi 1
05-08-2010, 20:25
Alba.. påskägg!!  det blir ju jättehäftigt!! får inhandla några extra till påsk, och gjuta dom nästa sommar då... limma ihop dom, och skära upp i botten kanske? och fylla därifrån..då står dom ju stilla utan att rullla runt.. Men man kan nog bara använda dom en gång.. eller  påskägg av plast... oj, nu får jag massor av ideér..
Kullatorpet
08-08-2010, 16:35
CITAT (mimmi 1 @ 05-08-2010, 21:25)  Alba.. påskägg!!  det blir ju jättehäftigt!! får inhandla några extra till påsk, och gjuta dom nästa sommar då... limma ihop dom, och skära upp i botten kanske? och fylla därifrån..då står dom ju stilla utan att rullla runt.. Men man kan nog bara använda dom en gång.. eller  påskägg av plast... oj, nu får jag massor av ideér..  Mimmi 1, när du fyller äggen kan du ställa dom i äggkartongen. Jag skulle vilja ha dom lite sätare än vad dom blev. Men det är ju bara att vara envis som en .... & testa sej fram. Fördelen med äggen är ju att man kan gjuta närsomhelst.
mimmi 1
08-08-2010, 18:34
Men hur får du cementen i ett vanligt äggskal? har du nån liten minitratt eller vad? och så måste väl cementen då vara jättelös ? hur går den i annars? Jag har en bekant som brukar ha ankor på sommaren, dessa har lite större ägg och skalen är jättehårda... det kan ju vara en ideé att köpa lite ankägg kanske?
CITAT (mimmi 1 @ 05-08-2010, 21:25)  Alba.. påskägg!!  det blir ju jättehäftigt!! får inhandla några extra till påsk, och gjuta dom nästa sommar då... limma ihop dom, och skära upp i botten kanske? och fylla därifrån..då står dom ju stilla utan att rullla runt.. Men man kan nog bara använda dom en gång.. eller  påskägg av plast... oj, nu får jag massor av ideér..  Jag köpte påsgägg efter påsk då de reades ut. Nästa sommar kommer de till användning hoppas jag.
Kullatorpet
08-08-2010, 19:09
CITAT (mimmi 1 @ 08-08-2010, 19:34)  Men hur får du cementen i ett vanligt äggskal? har du nån liten minitratt eller vad? och så måste väl cementen då vara jättelös ? hur går den i annars? Jag har en bekant som brukar ha ankor på sommaren, dessa har lite större ägg och skalen är jättehårda... det kan ju vara en ideé att köpa lite ankägg kanske? Jag "pickade" ett hål på toppen med en spetsig vass kniv. det blev ca 1,5 cm i diam. Man får nog ha fyllningen ganska lös för att ägget inte ska bli för grovt när man efetr 1 dygn skalar ägget. Har inte kommit så långt i mitt test ännu. Hinner någon före så dela gärna med er.
Att gjuta i betong är jättekul! Jag gick en kurs i somras, 4 dagar på västkusten, jättekul. Kan rekommenderas. De alster jag producerade där finns att se på min blogg ibritzman.bloggproffs.se eller min hemsida www.inga-brittritzman.se. Tyvärr är fotot för stort att lägga upp här. Jag gjöt i äggskal, som jag knäckt försiktigt i toppen, så det inte blev för stort hål. Fyllde sedan med något lösare betong och lät stå i 2 dagar, vattnade under tiden.
mimmi 1
16-08-2010, 22:19
CITAT (ibritz @ 15-08-2010, 11:30)  Att gjuta i betong är jättekul! Jag gick en kurs i somras, 4 dagar på västkusten, jättekul. Kan rekommenderas. De alster jag producerade där finns att se på min blogg ibritzman.bloggproffs.se eller min hemsida www.inga-brittritzman.se. Tyvärr är fotot för stort att lägga upp här. Jag gjöt i äggskal, som jag knäckt försiktigt i toppen, så det inte blev för stort hål. Fyllde sedan med något lösare betong och lät stå i 2 dagar, vattnade under tiden.  Du kan ju förminska bilderna.... eller lägga in dem i fotoalbumet....  för det funkar inte med dina angivna hemsidor...
CITAT (ibritz @ 15-08-2010, 11:30)  Att gjuta i betong är jättekul! Jag gick en kurs i somras, 4 dagar på västkusten, jättekul. Kan rekommenderas. De alster jag producerade där finns att se på min blogg ibritzman.bloggproffs.se eller min hemsida www.inga-brittritzman.se. Tyvärr är fotot för stort att lägga upp här. Jag gjöt i äggskal, som jag knäckt försiktigt i toppen, så det inte blev för stort hål. Fyllde sedan med något lösare betong och lät stå i 2 dagar, vattnade under tiden.  Jag ser att du gör även decoupage. Vet du var man kan hitta servetter med tidningstryck ? Jag har googlat på nätet men hittar inget. Här kommer dina länkar klickbara: ibritzman.blogproffs.seibritzman hemsida
Kullatorpet
06-09-2010, 17:58
Förlåt, förlåt till alla er som väntar på hur jag gjort kanterna på rabarberbladet  Men det blir ju inte alltid som man tänkt sej. Har varit väldigt mkt så det får nog vänta till nästa säsong .
pinhead
09-09-2010, 19:40
sitter och kollar på ditt vackra rabarberblad sen börja jag tänk , säsongen och bladen gör ju att dom försvinner , kan man på nått sätt göra en form av betongbladen så man kan gjuta på vinterhalvåret med ?
hoppas ni för står hur jag menar
blomkronan
10-09-2010, 07:54
Nu har jag inte tagit bild på slutresultatet  men jag kommer med det... En fundering jag har... hur ska man göra med bladet på vintern? Tål det att ligga ute? Eller måste jag ta in det frostfritt? Hur har ni andra gjort?
Nettan8
10-09-2010, 10:42
Mitt första betongblad som jag gjutit är en meter brett och är som sagt väldigt stort. Jag har faktiskt inte armerat det och jag hade det ute denna vintern och det var inga problem. Sen har jag några som är mindre men de har jag armering i så det ska inte vara några problem med att ha ute året om..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|