Miko
Jag har en kompis som har två fantastiska gamla bigarråträd på tomten. Bären blir nästan svarta, stora och saftiga och framför allt goda. Jag har hört att bigarråer inte har en äkta rot utan att den äkta sorten i sin ungdom ympas in på en rot av tåligare sort, t ex nåt slags vildkörsbär eller krikon el dyl. Det stora fina trädet han har kvar skjuter inga som helst rotskott men det andra, som han varit tvungen att såga ner skjuter nu desperat skott i gräsmattan. Frågan är nu bara om jag kan gräva upp ett sådant skott och plantera det i min trädgård och få en lika fantastiskt bigarråträd eller om det bara kommer bli nån vildkörsbärsvariant? Jag vill ju inte chansa eftersom svaret inte uppdagas förrän om kanske 10 år. Vad gäller?
Miko
Huggorm
Det kommer bli något slags vildkörsbär. Eftersom det skjuter rotskott kan det till och med bli surkörsbär (prunus cerasus) tror jag, för den är väll värre på att skjuta rotskott än sötskörsbär (prunus avium)?
Miko
Tack då vet jag. Jag tänker inte ta skotten.
M
kentbra
vill man lägga ner lite tid och jobb så kan man ta ett rotskott för att sedan ympa in grenar på den.
ta rotskottet så tidigt som möjligt. plantera i en hink eller dylikt. Se till att göra hål i botten.
När du ser att skottet klarat flytten, tar i regel en till tre veckor kan du ympa den.
Skär av stammen snett med en vass kniv. Ju längre snittyta du får, desto bättre.
ta en färsk gren från trädet och skär på samma sätt.
Sätt ihop snittytorna och bind ihop stammen. Vira lite plast över såret, så är det klart.
Du har nu en bra rot som tål kyla men goda körsbär att äta.
Provade detta förra året och 3 av 4 plantor klarade sig.
Jag övervintrade mina plantor i kallväxthus första vintern, men nu är de nergrävda ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon