Full version: Köpa ny TV
sommarhumla
Hej alla!!
Min älskade tjock-tv har gått ur tiden. Köpte den när jag gick i högstadiet och det rätt många år sedan nu, har aldrig varit något fel på den tidigare så då tycker jag nog att den ska få gå i pension. Är bara tacksam att den inte "for i luften" eller något annat utan bara sa tack och ajö.. sweatingbullets.gif

Så, då ska man nu ut i TV-djungeln och jag har nog tänkt slå till på en platt-tv denna gång, det kan ju vara på tiden att bli lite modern iallafall men då ramlar jag in i allt detta med plasma, LED, LCD, 3D och HD. confused.gif

Då jag känner mig som ett ufo så tänkte jag ta er till hjälp så jag sedan kan gå in i affären och veta precis vad jag är ute efter, det enda jag precis nu har kommit på är att jag vill att det ska vara bra bild och bra ljud, något jag också skulle vilja är att kunna koppla till tex en Wii-konsol (heter det konsol?). Priset är ju också en stor del av det hela, jag tror att smärtgränsen går vid 6000, mer ska väl inte en bra tv behöva kosta? unsure.gif

Har ni några bra tips? Tror nog att ni är mer alerta på vad tv-marknaden har att erbjuda än vad jag är som sitter här med min numer bortgångna "tjockis-tv"... sos.gif

malcolm
www.netonnet.se. Tjock-TV finns väl inte att köpa numera. Jag har en 19" platt i mitt sovrum och den köpte jag från ÖoB för något år sedan och fungerar även som dataskärm om man vill det.
ninnisky
Jag tycker inte du ska känna dig som ett ufo när du kommer in i en TV-affär. Det tror jag väldigt många gör numera för utvecklingen går så fort...
Mitt tips är att gå in i två-tre stora märkesbutiker och ta en koll på vad som finns som du tror passar dig. Ställ frågor - inga frågor är dumma - och du kommer att bli bra informerad.

Vi själva har just köpt två apparater en 32" Samsung LCD (kostade ca 6000) mycket bra kontrastrikt bild och sedan köpte vi en 42" Philips LCD med Ambilight (ljus runt om) Den var lite dyrare 10.500:- Jag föredrar den större bilden eftersom jag har problem med synen.

Lycka till med kollen ute i butikerna. biggrin.gif
sommarhumla
Tack Malcolm och Ninninsky, ja det här är helt ny mark för min del. Det är mest alla förkortningarna som jag hänger upp mig på och sen har jag hört någonstans att det är skillnad på plasma och LED eller var det LCD, är det inte pixlar i plasma och flytande...nånting nånting i LED el LCD?? Och om en pixel går sönder så ser man direkt att den är paj??

Jag får läsa på ordentligt och ta en tur i butikerna, min tv finns nog därute någonstans.

Tack så mycket för att ni svarade!!!!
malcolm
Spelar egentligen inte så stor roll vilken TV man har för det är ju ändå mest skräpprogram i alla fall. a0a.gif
sommarhumla
Hehe, det har du rätt i Malcolm, men just nu känns det rätt tomt utan dumburken, fördelen är att jag kan sitta och småprata med er istället! Inget ont som inte har något gott med sig laugh.gif
gnon49
Ett gott råd(tror jag). gå inte på försäljarens svada om än det ena,än det andra när det gäller tekniken.
Har du inte dyr kringutrustning så duger en bas-tv mer än väl. Storleken och kontrast mm är ju ett personligt val.
Plasma har väl blivit mindre populärt vad jag förstår.Tyvärr köpte jag min tjock-tv för ett år sedan så plattskärm lär dröja. Men visst hägrar en platt-tv även om skillnaden i bildkvalitet inte är så stor som branchen vill göra gällande.
Bee
Om jag fattat saken rätt så skall man undvika plasma-tv för att dom drar mycket mer ström än LCD. LED är allra strömsnålast men dom är dyrare så en LCD är väl att rekommendera. Det finns nästan inga dåliga märken idag, det handlar nog om måndagsexemplar i så fall, så känn inte att du "måste" välja ett särskilt märke.
Storleken skall du dock fundera över. Vi blev rekommenderade att välja några tum större än tjock-tv:n när bytte och då fattade jag inte varför men nu gör jag det. Det är nåt med bilden. Nya apparater är så mycket tydligare bild på så man behöver större bild!

Lycka till med tv-köpet!
sommarhumla
Ja, jag satt igår kväll och skummade internet och såg väl några apparater som verkade bra, men sen vill jag ju se dem IRL också så klart. Det jag i dagsläget vet är att jag vill ha en skarp och bra bild, någon kringutrustning typ surround ska jag inte ha utan det får bli någon gång när jag köper hus så att inte grannarna blir så störda.
Men det där med att välja några tum större var intressant, det ska jag komma ihåg. Plasma-tv:n går bort, och sen kommer det sista, att försöka sålla vad försäljaren säger...det är nog den knepigaste biten för h*n vill ju så klart sälja...
Återigen, tack för era tips, råd och tankar. De uppskattas ska ni veta!! thanks.gif
mamamaggan
Blev tvungen att köpa ny platt - TV härom veckan och köpte en 32 tums LCD till sovrummet . Kostade 4995:- hos vår lokala handlare där man får utmärkt service , fick låna en TV medan man undersökte om det var idé att laga den gamla.

Vi väljer alltid att handla lokalt, ska vi handla hos de stora bolagen får vi åka minst 10 mil t o r och får ingen service. Vår handlare kommer hem och installerar åt oss gratis , hämtar TV:n för reparation om den går sönder osv. Värt mycket tycker jag , så förkasta inte en lokal handlare .
MogataMupp
Strunta i 3D, bara dyrt och ingen vidare bra teknik ännu. Färgerna blir konstiga... Det du ska tänka på är att om du har analog kabel-TV, (utan box, tex com hem) så kommer du antagligen tycka att bilden blir sämre med en ny lite större TV, då den analoga tunern nuförtiden oftast är av sämre kvalite´.
De flesta nya TV-apparater har dock inbyggd box för com hem samt Boxer. Några modeller har även Canal Digital-mottagare inbyggd.

Ett grundtips: LCD-TV runt 40" räcker gott.
gnon49
Ja tänk, det är inte så många herrans år sedan 24tum var standard och en 28 tums tv var jättestor.
ängsvädd
LED är den som drar absolut minst ström - det är framtidens TV, tyvärr är de lite dyra än så länge.
ängsvädd
Här kan du läsa om LED-TV:

http://www.mappis.se/led-tv-sa-funkar-det/
sommarhumla
Hej igen alla och tack så mycket för råd och tips. Idag var jag till Expert och tittade på alla "plattisar" som hängde på väggen, kan man bli snurrig för mindre?? Nåväl, jag fick tag på en riktigt bra försäljare som tålmodigt förklarade skillnader och inte försökte pracka på mig massa jox. Jag stod och tittade på en 40-tummare och han frågade då hur långt från TV:n jag kommer att sitta. Vi kom då fram till att 32 tum är absolut det bästa eftersom TV:n blir större när den kommer hem mot hur den ser ut när den hänger på väggen i affären. Han frågade också om det var ngt speciellt märke jag var ute efter, och för mig är alla märken lika men jag sa Samsung.
Sååå nu har jag bokat min nya tv. Det sa bara "klick". Ska få den hemkörd i veckan. Jag skrev någonstans här ovan att smärtgränsen var 6000:- och då den kostar 5999:- så har jag ju en hel krona till godo.
Så här heter den:
Samsung LE-32C555
Full HD LCD med fina bildegenskaper och funktioner för multimediauppspelning.

32" LCD med bildsystemet HyperReal Engine och en hög dynamisk kontrast som ger en jämn och fin bild med bra svartdjup.

TV:n har fyra HDMI-ingångar och är dessutom utrustad med DLNA, stöd för trådlöst nätverk och USB-ingång för upspelning av film, musik och bilder direkt från en extern hårddisk eller ett USB-minne.

LE-32C555 är förberedd för digital-tv via Boxer och Comhem samt MPEG4-sändningar i marknätet. För utökat kanalutbud krävs CA-modul och programkort.

gnon49
Du kommer säkert att bli helnöjd med tv:n.
ninnisky
Grattis till TV-köpet. Jag tror också att du blir jättenöjd med den! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon