|
Alexander-VG-zon3
30-07-2010, 16:48
dom ser ut att lida av lite näringbrist, antingen ger du dom för lite näring eller är dom planterade i fel jord (rhododendronjord är bra att plantera dom i).
man måste inte använda citrusnäring utan vilken som funkar bara den inte innehåller så mycket kalk. har du dom inne åretrunt så ger du dom näring från mars-april till sept-okt ca 2-4gånger i månaden beroende på hur dom trivs och växer.
vill du ha trädform på dom så toppa dom när dom nåt en höjd av 50-150cm, sedan dom nya skotten som växer fram toppar du ner till 2-4bladpar, noder. och så gör du så med nästa skott som kommer så att du bygger upp och skapar en krona. alla skott och blad under kronan tar du bort.
Tack för tipsen. De är planterade i jorden från en säck som det stod citrusjord på så helt fel borde det inte vara.
Alexander-VG-zon3
30-07-2010, 19:28
jo lite fel kan det bli (inte ditt fel), då tillverkarna av de olika citrusjordarna inte alltid vet vad en citrusväxt vill ha, de flesta vill ha lågt ph för att få fina och mörkgrön blad. oftast innehåller citrusjord kalk (men tillsatt järn). dock har dom ju svårt att ta upp järn när jorden är kalkrik. därför är det bättre att som jag skrev plantera dom i rhododendronjord då den har ett lågt ph. de står också ibland på de olika påsarna att citrusjorden passar för alla ''medelhavsväxter'' men fikon, oliv dom riktiga medelhavsväxterna trivs i jord med mycket kalk. medan trillingblomma, citrus vill ha jord med lågt ph (dessa odlas i medelhavsområdet men är inga äkta medelhavsväxter). dock finns det en del märken av citrusjord som i ''verkligheten'' passar för citrusar allt beror på vad den innehåller. bladen på dina citroner visar järnbrist. omplantering i rhododendronjord eller tillskott av järn plus ev lite mer näring rättar till detta problem.
Då ska jag plantera om dem i nästa vecka och skaffa en säck med rhododendronjord istället så det blir så bra som möjligt för de små plantorna. Tack så hemskt mycket för diagnosen.
kerstin z5-6
31-07-2010, 01:38
Fina:)
fuchsian
31-07-2010, 15:00
Rohan, Fina och lite mer exotiska och jag tyckte om dina bilder. Är sugen att pröva med citron, men det får bli nästa års objekt, men jag blev förtjust i dem. bra gjort.  fuchian ....
sparvuggla
31-07-2010, 17:31
Det finns mycket exotisk man kan driva fram här som krukväxter. Ananas, citron, banan, apelsin, mango.......... Ja, vad mer? Vad har ni?
mamamaggan
31-07-2010, 17:50
Har citron, clementin,apelsin, lime , stjärnfrukt , papaya, passionsfrukt , physalis , de flesta satta med frön från köpta frukter.
kerstin z5-6
31-07-2010, 20:01
Nackdelen med citrusfrukt från frö är att de tar upp till 15 år innan de blommar.. således kan de ta lång tid innan man får frukter
CITAT (fuchian @ 31-07-2010, 16:00)  Fina och lite mer exotiska och jag tyckte om dina bilder. Är sugen att pröva med citron, men det får bli nästa års objekt, men jag blev förtjust i dem. bra gjort.  fuchian .... Kul att du gillar dem. Roligt om bilderna kan inspirera! Visst är det en liten nackdel att det tar lång tid att få frukt från frösådda plantor men jag tycker de är väldigt trevliga till utseendet med de djupt gröna bladen. Att det sen kan bli små citronträd är tillräckligt bra för mig. Jag såg ett citronträd på Nya Zeeland – stort som ett normalt äppelträd – med djupt grön, tät, krona och fullt med mogna citroner. Helt underbart. Kan jag få ett sånt, om än bara 50cm högt så gör det inget om det tar 10, 15 eller 20 år!
Alexander-VG-zon3
01-08-2010, 22:14
hur lång tid det tar tills man får frukt är olika för olika sorter, för lime kan det ta 1-5år i rätt miljö, och grapefrukt kan ''testblomma'' redan första år från frösådd dock är det inte alltid det blir frukt vid testblommning. sedan tar det 20-50år innan den blommar igen. citron och apelsin tar ockås långtid mellan 5-15år.sedan tar det nåt år innan dom ger regelbunden fruktsättning.
sedan är de flesta citrusar hybrider, så från frösådd kan man få samma som man tog kärnorna ifrån eller en ny art/sort eller att den går tillbaka till någon av förädlarna.
jag har både frösådder och köpta plantor av samma sorter. min samling börjar väl arta sig till 29-30olika citrus arter/sorter (så som jag älskar citrusar så har jag köpt på mig mycket).
och visst är dom vackra även om dom inte blommar och dina frösådder har du fått upp bra och fått vackra exemplar. och jag tycker det är roligt att även fröså dom just för väntan och ev se vad det blir för frukt även om det i flesta fall inte blir någon ''bra''' frukt från frösådd. sedan är det ju speciellt med egen uppdragna citrusar.
BigDaddy
02-08-2010, 00:20
Jag håller med. Jag har både frösådda & ett par köpta citrusar. Jag gillar faktiskt de frösådda mer även om de inte blommar & kanske aldrig gör. Mina är 0-3,5 år gamla & de äldsta håller jag på & experimenterar med. Vissa låter jag växa fritt medan andra beskär jag till antingen buskar el träd. Ett par börjar bli lite trädliknande även om detta med beskärning är helt nytt för mig med. Flax har gett mig ofantligt mycket råd & kommer säkert få mer framöver.  Jag har Kalamondin & Citron som är köpta. Båda har frukt. Frösådda har jag: Apelsin Citron Blodapelsin Grape Blodgrape Kalamondin Kumquat Tror det var allt vad gäller citrusar. Har försökt hitta stjärnor i Lime både i Sverige & utlandet men inte än funnit ngn stjärna jag kan så. Pomelo (tror jag det var. Iaf en jättecitrus jag trodde var en melon jag köpte) grodde aldrig. Väntade nog för länge innan jag petade ner fröerna i jorden. Jakten går vidare. Tog även en stickling från ett citrusträd utanför ett Café här i Gbg. Vet inte sorten tyvärr. Tror jag sett den ngn gång när jag letat men inte än sökt pånytt. Ska se om den tar sig men det brukar inte göra det för mig vad gäller sticklingar. Dock har den stått i 1 månad utan att ruttna. Ser grön & fin ut ff. Hoppas gör jag ff. Lite annorlunda citrus med knöggliga fruker & små blad. Försöker även rota sticklingar från citronträdet men de har bara stått ett par veckor. edit. Till trådskaparen: Har du dem ff under belysning? Varför ställer du dem inte i ett fönster ist. nu under den ljusa tiden?
Alexander-VG-zon3
02-08-2010, 10:56
CITAT (BigDaddy @ 02-08-2010, 01:20)  Flax har gett mig ofantligt mycket råd & kommer säkert få mer framöver. Tror det var allt vad gäller citrusar. Har försökt hitta stjärnor i Lime både i Sverige & utlandet men inte än funnit ngn stjärna jag kan så. Pomelo (tror jag det var. Iaf en jättecitrus jag trodde var en melon jag köpte) grodde aldrig. Väntade nog för länge innan jag petade ner fröerna i jorden. Jakten går vidare. och det är bara roligt att ge råd och kunna hjälpa till vill du ha papedalime och pomelo-frösådder så kan du skicka ett pm (kanske roligare att själv fröså, men bara tänkte vill du ha så har jag några), har inga kärnor kvar vad jag vet (kan kolla). pomelo kan ibland vara svåra att få till att gro av att deras kärnor ibland inte är utvecklade.
Ni har många olika sorter och jag har funderat på att skaffa lite fler varianter och tänkte i första hand på kalamondin men den verkar vara riktigt svår att få tag på. Det lär bli något mer från matbutiken innan jag får fatt i just kalamondin. Att de står under lampan även nu när det är ljust ute beror mest på att jag haft annat i mina fönster tidigare och att det bara nyligen blivit ledig plats. Sen är det ett litet experiment för att se om lampan är något att ha eller inte. Jag tycker den fungerar väldigt bra. Flyttar jag på mina citroner så blir det tomt där de stått och det går inte för sig...
Alexander-VG-zon3
02-08-2010, 12:07
oj tycker du kalamondin är svår att få tag, dock brukar dom komma in mycket på senvintern-våren-försommaren så det är vid den tiden man hittar mycket citrusar. bland annat netto har alltid citrusar till salu oftast i feb-mars, dom brukar ha två drive på våren med citrusar för en billigpeng.
fråga på din lokala plantskola eller blomsterbutik om dom kan ta hem kalamondin till dig. för det har dom flesta bland sina listor som dom kan beställa kalamondin ifrån.
annars bogrönt och plantagen brukar också ha citrusar hemma från och till och kan ta hem.
du får fortsätta att leta!, för kalamondin är en vacker och lättskött citrus.
BigDaddy
02-08-2010, 17:51
Jag tror han menar frukt & kärnor från Kalamondin. El kan tänka mig det då det är annars den jag ser mest utav i handeln som växt. Den, Kumquat & Citron. Jag blir väldigt glad när du säger du har Pomelo & den andra Limen Flax.  Du är otroligt snäll & hjälpsam. Absolut är jag intresserad. Kan ta det i PM till dig men skulle kunna ev om det passar köra vägen om en dag. Åker ju ibland förbi ditt 'ena hem' har jag för mig.  Skåne är ju jag sällan i så syftar på det andra placet.  Jag ska försöka se om jag kan göra lite plats här men det går nog såklart. Det måste gå nu när jag kan få ytterligare citrus till min samling.  Jo tillbaka till Kalamondin. Frö från den, el frukt från den, är nog svårt att hitta i handeln om det ens förekommer alls i Sverige. Tror inte det färsk iaf. Jag har blommor nu & små små kart på min, kan tänka mig att senare i höst/vinter de kanske är mogna fruker & då kan jag säkert skicka frö till trådskaparen &/el om ngn mer vill ha. Ska trådskaparen köpa växt så skulle jag mer vilja ha en Mandarin om de går att hitta. Tror det men de är nog lite svårare att få tag på en Kalamondin, men går nog. Dock är Kalamondin som sagt väldigt skoj & enkel. Fin att se på. Jag gillar min som kommit igång att växa ordentligt nu. Tog 1 år men var nog så att den förra frukten som satt på var för mycket utav så det tog all kraft från den. När jag skördade tog det ngn månad & så kom den till slut igång.
Alexander-VG-zon3
02-08-2010, 17:58
CITAT (BigDaddy @ 02-08-2010, 18:51)  Jag tror han menar frukt & kärnor från Kalamondin. El kan tänka mig det då det är annars den jag ser mest utav i handeln som växt. Den, Kumquat & Citron. Jag blir väldigt glad när du säger du har Pomelo & den andra Limen Flax.  Du är otroligt snäll & hjälpsam. Absolut är jag intresserad. Kan ta det i PM till dig men skulle kunna ev om det passar köra vägen om en dag. Åker ju ibland förbi ditt 'ena hem' har jag för mig. Skåne är ju jag sällan i så syftar på det andra placet.   jag läser nog slarvigt, såklart kan det ha varit det han menade. jag har nog aldrig heller sett kalamondin frukter i butikerna. skicka ett pm så kan vi bestämma närmre, och du är såklart alltid välkommen hit  . då kan du själv vraka och välja om du vill ha någon frösådd.
CITAT (BigDaddy @ 02-08-2010, 18:51)  Jag tror han menar frukt & kärnor från Kalamondin. Det var precis så jag tänkte! CITAT (BigDaddy @ 02-08-2010, 18:51)  Jag har blommor nu & små små kart på min, kan tänka mig att senare i höst/vinter de kanske är mogna fruker & då kan jag säkert skicka frö till trådskaparen &/el om ngn mer vill ha. Det vore väldigt snällt om jag kunde få frön om jag inte hittar något själv. Ska göra en raid i mataffären imorgon och köpa en av varje citrus jag ser tror jag.  CITAT (BigDaddy @ 02-08-2010, 18:51)  Jag tror han menar frukt & kärnor från Kalamondin. Det var precis så jag tänkte! CITAT (BigDaddy @ 02-08-2010, 18:51)  Jag har blommor nu & små små kart på min, kan tänka mig att senare i höst/vinter de kanske är mogna fruker & då kan jag säkert skicka frö till trådskaparen &/el om ngn mer vill ha. Det vore väldigt snällt om jag kunde få frön om jag inte hittar något själv. Ska göra en raid i mataffären imorgon och köpa en av varje citrus jag ser tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|