Full version: Gränna !
Motti
I dag gjorde ett par goda grannar och vi en utflyckt i regnet ,först Ombergs hjässa med en otrolig utsikt sen åkte vi runt lite omkring där men sen åkte vi till Gränna massor av turister trotts regnet ,men vilken idylll och vilka hus som bevarats ,massor av mysiga affärer och Polkagrisar naturligtvis,hamnen var fullsatt flera restauranger som serverar Vättersik Vätteröding Vätterlax osv,vi köppte Vättersik och Vätterröding som vi snart ska äta med våra vänner som vi var ute och åkte med i dag med Pher Brahes knäckebröd :)Jo det fanns en liten affär i Grännar som gjorde flera olika sorters knäckebröd plus att de hade mycket must och sylt och annat gott,jag köppte en flaska Havtornsnecktar bla.Sist var vi på Gränna glasbruk där jag köppte en "Holländare"en glasskulptur man har i trädgården,Gränna glasbruka har väldigt hög klass på sitt glas,vi såg fantastiska skapelser där i glas och färgexplositioner,en alldeles utmärkt pressentaffär också för dom som inte vet vad de ska köpa.Ja jag ville puffa lite för vårt vackra Småland smiley_small_hug.gif man behöver inte åka så långt för att hitta vacker natur och mysiga miljöer.Regnets gudar härjade i dag !men trots det hade vi så himmla trevligt rolleyes.gif
ninnisky
ja, Gränna är verkligen en liten mysig sommarstad

Glasbruket, ligger det kvar i det gamla röda huset strax söder om Gränna?
Aqvakul
Gränna är urmysigt och därifrån kan man lätt ta sig till underbara Visingsö....
Snöflinga

En båttur till Visingsö är inte heller helt fel wub.gif
Motti
Ja glasbruket ligger kvar i det röda huset en bit utanför Gränna :)ja jag glömde visst nämna Visingsö;)men Ebbha Brahe gick ju in i Piren för ett par veckor sedan och fick skador i skrovet och Färgetrafficken haltar lite just nu ,men vi valde att inte åka över på grund av vädret ,Ösregn och hård blåst.Annars är Visingsö helt underbart!var där sisst på våran Harley Davidson på en HD träff och då åkte vi Ön runt:)Glöm inte att titta in på Örtagården bla.
ninnisky
Tack!
Motti
så gärna så kompiskram.gif
zaaritha
Gränna är mysigt!
Har du vart i Hjo--förresten?
Motti
O ja !många gånger tex på Guldkroken och sen hat vi åkt Harley Davidson dit också ett antal gånger,också en Vätterpärla som fler borde åka till rolleyes.gif
zaaritha
Vet ju ej om du även har ett gott öga
till "jänkare" 60-70 tal?
Det är mitt stora intresse!
netaave
Ja Gränna är lika mysigt sommar som vinter är där flera ggr om året, och Visingsö är en riktig sommarpärla.
AndersKbg
Gränna = jättefint.

Visingsö = halvöken. Fiket och remmalaget i all ära men resten av ön är totalt stängd för turister. Har nog aldrig sett så många skyltar om "Privat mark" som där.

Hjo funkar men det är i princip bara en gata med mysfaktor värd namnet.
Då finns det ett ställe 3 mil norrut som är desto bättre. *hint*
Aqvakul
CITAT (AndersKbg @ 31-07-2010, 15:17) *
Visingsö = halvöken. Fiket och remmalaget i all ära men resten av ön är totalt stängd för turister. Har nog aldrig sett så många skyltar om "Privat mark" som där.

Känner inte alls igen beskrivningen. Här finns många både kulturella- och botaniska sevärdheter - bl.a. två fantastisk borgruiner och gamla mullbärsodlingar. Min personliga favorit är Temepelgården, skapat av en egensinnig konstnär - måste bara ses och upplevas. Annars är väl den särskilda Visingaökänslan en fråga om naturupplevelse, att man nästan alltid har vatten på minst två sidor och fantastiska vyer över Vätternse stränder i såväl öst som väst.
AndersKbg
CITAT (Aqvakul @ 31-07-2010, 16:26) *
Känner inte alls igen beskrivningen. Här finns många både kulturella- och botaniska sevärdheter - bl.a. två fantastisk borgruiner och gamla mullbärsodlingar. Min personliga favorit är Temepelgården, skapat av en egensinnig konstnär - måste bara ses och upplevas. Annars är väl den särskilda Visingaökänslan en fråga om naturupplevelse, att man nästan alltid har vatten på minst två sidor och fantastiska vyer över Vätternse stränder i såväl öst som väst.

Jag medger att jag var lite hård där. Men var ska man bada? Hela ön har vatten omkring sig (ett måste för att det ska kallas "ö" för övrigt) men det finns ingen av de boende som låter turisterna komma nära vattnet.
Tråkigt när man har barn i bilen. Men de lärde sig också vad det stod på skyltarna till slut.
Alltid något.
Aqvakul
Vad jag vet så finns det iaf en badstrand i anslutning till färleläget och en annan på norra delen av ön.
ninnisky
På södra spetsen finns en badstrand (stenar) och så den vid färjelägret och den riktigt fina sandstranden på norra uddden. För den segelflygsintresserade finns där även ett flygfält alldeles intill.

AQ du har helt rätt, Visingsö är en naturupplevelse. Det tyckte redan vi småländska folkskoleungar som fick göra flera utflykter dit varje år.
netha
Visst var Gränna mysig småstad som bevarat många gamla byggnader ... men mitt minne därifrån är att allt var backe upp ... eller om man gick mot färjan ... då var det backe ner.

Köpte knäckebröd och polkagrisar mm men något besök på Visingsö blev det inte.
Motti
visingsö är inte alls "privat"när vi hade vår Harley Davidson så åkte vi runt på hela ön kors och tvärs plus att vi var där på HD träff mitt i Bokskogen en helt underbar MC resa.Man får nog läsa ! på Visingsö är inte på något vis privatägd,den ön är precis som alla samhällen bara det att det just ligger på en Ö !man kan köra runt i typ set hur man vill.Jag bor vid en sjötomt !klart att jag vill hävda min privata rätt precis som alla andra,inte vill vi ha folk ränandes hur som helst på vår tomt,.gäller även Visingsöboende rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon