millan100
30-07-2010, 17:29
Köpte en citronträd i våras med massor av citroner på. Det fick först stå inne och då sköt det många nya skott och blommande kraftigt, men karten blev bruna, svarta för att sedan fall av. Nu står trädet i vårt uterum och har blommat friskt igen, men även denna gången "dör" karten och ramlar av. Jag ger den näring i vatten från torktumlaren ca 1gr i veckan och däremmelan om det är torrt får det vanligt vatten.
Vad händer med karten, vad gör jag för fel?
Alexander-VG-zon3
30-07-2010, 19:31
hur står den nu ? vad har den för jord ? ser bladen friska ut ? har du sett någon ohyra ?
att en citron fäller karten och frukterna betyder att den inte orkar utveckla kart/frukt. detta kan vara flera orsaker som fler näring, för mycket och för lite näring och vatten, för varmt, för kallt, för blåsigt, torka, ohyra, fel jord, fel beskärning, för trångt om rötterna m.m.
har du pollinerat blommorna ?
millan100
31-07-2010, 10:37
Hej
Den står i en ganska stor lerkruka med (weibulls)medelhavsjord som jag köpte samtidigt som plantan. Den står i vårt uterum fortfarande där den får sol från morgon till ca 16.00. Nu när det varit så varm så har den fått vatten ungefär varannan till var tredje dag och näring 1g/veckan. Bladen ser gröna och friska ut och jag kan inte se någon ohyra på den. Förvisso har vi mycket spindlar, men det är inte av en sort som äter växter.
När den stod inne så tog jag faktikst en pensel som jag tog på alla blommor (men jag vet faktikst inte riktigt hur man pollinerar :-)) , men jag har inte gjort det nu eftersom den står i uterummet (dörren oftast öppen).
Vad kan vara fel tror du?
Alexander-VG-zon3
31-07-2010, 11:04
ibland kan det kanske vara billigare att köpa rhododendronjord än medelhavsjord (rhododendronjord funkar lika bra och det finns i större säckar). jag vet inte exakt vad medelhavsjord innehåller men om bladen är fina och mörkgröna så antar jag att de är bra för din citron.
annars ger du den bra med vatten, kanske du ger för mycket näring ? det kan du ju prova med. och bara ge näring under våren så att den kommer igång och sedan efter den blommat och under sommaren ge den ca 2gånger per månad, och när den bildat frukt som sitter kvar så öka näringen lite mer. till vintern ges ingen eller lite beroende på hur den står.
hur har temperaturen varit i uterummet under sommaren ? för varmt gör att den fäller kart (citroner tål väldigt hög värme upp till 55grader, men kart och blommor fälls).
förövrigt tycker jag du sköter den ganska bra, sedan kan det ju ta en tid efter att man köpt den innan den regelbundet får frukt. sedan vill du ha en citron för att den ska producera frukt så kan det vara bättre att köpa en namnsort. citroner man köper i handeln som inte är en speciell namnsort kan ha dålig fruktsättning (i sverige) även om den mår bra för övrigt.
sedan får du förstås övervintra den rätt så att den behåller karten även under vintern. extraljus är viktigt.
millan100
31-07-2010, 11:11
Hej o tack för dina svar. Vi har ju haft en otroligt varm sommar, så det kan kasnke vara det som är felet. Fast sen o andra sidan när den stod inne i våras hände ju samma sak. Jag får prova att inte ge den så mycket näring och jorden ska jag pröva ditt tips till nästa år, för man ska väl plantera om de en gång per år? (har inte påsen kvar så jag vet inte vad den innehöll)
Vet du hur varmt den måste ha den under vintern? Tänkte låta mitt uterum hålla en temp på ca 5 grader denna vinter m hjälp av element (för att övervintra mina pelargoner), är detta för kallt för citronen tror du?
Alexander-VG-zon3
31-07-2010, 12:24
du planterar om den när du ser rötter komma ut igenom hålen i botten och/eller när den växer dåligt och får ljusa/bleka blad som visar näringsbrist.
har den nu fått en hyfsad stor kruka så kan du vänta i 2-4år innan du planterar om den i en ny kruka.
att den fällde karten inne i våras kan ha varit för lite ljus om det var tidigt på våren, men även inne bakom ett fönster kan det bli varmt om solen gassar på. eller om du har väldigt torr luft inne ?
det kan ju också vara att den helt enkelt var nyinköpt och att miljöombytet gjorde att den fällde karten. innan man köper dom står dom (oftast) i bra förhållanden. hos odlaren på friland eller i växthus med hög fukt, lagom värme och mycket ljus. sedan fraktas dom tills plantskolan/blomsterbutiken till sverige där dom står där dom syns bäst vilket i många fall kanske inte är dom bästa platsen för citronen. därefter så köper man den och den står i hemmiljö (kanske bra placering) men ändå en nytt byte. så det blir mycket byten fram och tillbaka och detta kan göra att den fällde karten efter att den blommade.
plötsliga ändringar i miljö eller klimat kan göra att dom fäller all eller delvis av karten.
i en temp på +5c +10c +15c och extraljus funkar att övervintra dom i.
millan100
31-07-2010, 17:59
Tack så jättemycket för dina råd! det är inte lätt att vara nybörjare på lite mer exotiska växter :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.