|
Christa
30-07-2010, 20:27
Vi bakar surdegsbröd och brukar jäsa det i vår 6-liters gryta. Det blir dock lite frätmärken i grytan och jag skulle hellre vilja ha ett glaskärl. Om det inte finns så kanske det skulle gå med ett i trä.
Är det någon som vet var man kan få tag i något sådant?
andersen
30-07-2010, 20:34
CITAT (Christa @ 30-07-2010, 21:27)  Vi bakar surdegsbröd och brukar jäsa det i vår 6-liters gryta. Det blir dock lite frätmärken i grytan och jag skulle hellre vilja ha ett glaskärl. Om det inte finns så kanske det skulle gå med ett i trä.
Är det någon som vet var man kan få tag i något sådant? Jag jäser bröd i keramikkärl. Det borde väll IKEA ha.
ängsvädd
30-07-2010, 20:47
Du skulle kunna kolla på blocket, tradera, googla på glasskål eller träskål och kolla på Alla annonser med mera.
Eller googla på "degbunke i trä" eller "degbunke i glas."
Sussie F-Flower
30-07-2010, 23:05
Vore jag du så skulle jag kolla på olika loppisar. Där kan man hitta alla möjliga gamla gedigna massiva skålar/bunkar.
man kan jäsa bröd i Korgar och i Lerkärl tex större blomkrukor,korgar tror jag är vettigt att lägga i vatten en timma så de inte brinner upp,så även lerkärl.har ni testat att baKa på Durumvete ?underbart gott och dofftar himmelriket nybakt:)
Kryddan03
30-07-2010, 23:17
CITAT (Motti @ 31-07-2010, 00:12)  man kan jäsa bröd i Korgar och i Lerkärl tex större blomkrukor,korgar tror jag är vettigt att lägga i vatten en timma så de inte brinner upp,så även lerkärl.har ni testat att baKa på Durumvete ?underbart gott och dofftar himmelriket nybakt:) Det är inte meningen att man skall ställa in jäskorgar av trä i ugnen utan använda dem till just att jäsa brödet i.
Tänkte grillspett  där klart att man inte ska baka I korgen ,har bakat hela mitt liv 57 år !matbröd är min speciale  ge mig mjöl och jäst bara,men i blomkrukot typ lera dom kan man skyffla in i ugnen.undrar bara varför man måste göra allt så svårt med att baka?Viktigast är att köra degen i minst tjugo minuter låt den jäsa ,sen kan man balta till den som man vill ,skärlite kryss i den vrid degen eller fyll dem med örter,låt den bara få ro att jäsa)OCH JÄSA MYCKET  Ps !man kan baka i glasform också  i sockerkaksformar ja allt som tål ungsväme ;=
Red Top
31-07-2010, 08:39
Jag använder en spilkum, både till att blanda degen i och jäsa den. Praktiskt gammalt bruksföremål, som man numera antingen kan köpa på loppis/bondauktion eller från någon keramiker. Spilkum
mamamaggan
31-07-2010, 09:12
Jäser vårat surdegsbröd i plastskål från IKEA .
*Stintan*
31-07-2010, 12:12
Går väl bra med vilken bunke som helst som är tillräckligt stor.
Christa
31-07-2010, 19:15
Min surdeg är mer som en smet än en deg och både syran och att degen står 1-2 dygn i bunken gör det extra viktigt att kärlet som man använder inte innehåller några tungmetaller eller kemiska ämnen som kan migrera över i degen.
Keramik kan innehålla kadmium och bly. Speciellt äldre sådan. Plast kan innehålla oönskade ämnen och metallföremål kan också föra över en del till degen. Därför är glas och trä bra.
Det andra problemet är att kärlet behöver vara på minst 6 liter.
Kryddan03
31-07-2010, 19:44
CITAT (Christa @ 31-07-2010, 20:15)  Min surdeg är mer som en smet än en deg och både syran och att degen står 1-2 dygn i bunken gör det extra viktigt att kärlet som man använder inte innehåller några tungmetaller eller kemiska ämnen som kan migrera över i degen.
Keramik kan innehålla kadmium och bly. Speciellt äldre sådan. Plast kan innehålla oönskade ämnen och metallföremål kan också föra över en del till degen. Därför är glas och trä bra.
Det andra problemet är att kärlet behöver vara på minst 6 liter. IKEA har en serveringsskål av glas som finns i olika storlekar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10057251Men, den kanske blir för låg även i den största storleken - diameter: 36 cm, höjd: 16 cm? Volymmässigt borde den dock räcka till. Kanske t o m i en storlek mindre - diameter: 28 cm, höjd: 13 cm? De har även en i trä: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80057257Men den är klarlackad så det kanske inte är så käckt?
Christa
31-07-2010, 19:59
CITAT (Kryddan03 @ 31-07-2010, 20:44)  IKEA har en serveringsskål av glas som finns i olika storlekar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10057251Men, den kanske blir för låg även i den största storleken - diameter: 36 cm, höjd: 16 cm? Volymmässigt borde den dock räcka till. Kanske t o m i en storlek mindre - diameter: 28 cm, höjd: 13 cm? De har även en i trä: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80057257Men den är klarlackad så det kanske inte är så käckt? Den kanske kan vara något. Hoppas i så fall att de säljer sådant på postorder.
mamamaggan
31-07-2010, 20:08
CITAT (Christa @ 31-07-2010, 20:15)  Min surdeg är mer som en smet än en deg och både syran och att degen står 1-2 dygn i bunken gör det extra viktigt att kärlet som man använder inte innehåller några tungmetaller eller kemiska ämnen som kan migrera över i degen.
Det andra problemet är att kärlet behöver vara på minst 6 liter. Förstår hur du resonerar men vi gör vår surdeg , fördeg och den " riktigta " degen i plastskål , rekommenderas i den bok som vi tar recepten ur . Boken heter Bröd och är skriven av Jan Hedh och det vore konstigt tycker jag om det rekommenderas något som skulle vara farligt. Nu menar inte jag att du har fel men tycker bara det verkar konstigt att man i så fall rekommenderar plastbunke.
*Stintan*
31-07-2010, 20:51
Tycker att det låter väldigt märkligt att det skulle föras över skadliga ämnen till degar och annan mat om det förvaras i putsar och bunkar avsedda att användas till mat. Måste det inte i så fall vara märkt på något vis?
Stora salladsskålar i glas fanns åtminstone tidigare på COOP.
CITAT (Christa @ 31-07-2010, 20:59)  Den kanske kan vara något. Hoppas i så fall att de säljer sådant på postorder. Så du är beredd att jäsa bröd i en klarlackad skål hellre än i en plastskål!!?
Kryddan03
31-07-2010, 21:30
CITAT (netha @ 31-07-2010, 22:16)  Så du är beredd att jäsa bröd i en klarlackad skål hellre än i en plastskål!!? Christa kan lika gärna ha menat den i glas när hon svarade på mitt inlägg. Varför dra förhastade slutsatser?
CITAT (Kryddan03 @ 31-07-2010, 22:30)  Christa kan lika gärna ha menat den i glas när hon svarade på mitt inlägg. Varför dra förhastade slutsatser? Oj ... missade att det var två olika skålar ... då får jag be så mycket om ursäkt. Tyckte bara att lackat lät obehagligt.
Kryddan03
31-07-2010, 21:49
CITAT (Christa @ 31-07-2010, 20:59)  Den kanske kan vara något. Hoppas i så fall att de säljer sådant på postorder. Hm, just dessa har de inte på postorder tyvärr. Bagaren och kocken har den här emaljerade blandskålen i stengods: http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=9100530606I och med att den är emaljerad även på insidan borde det funka även om själva skålen är i stengods. Emalj är ju egentligen en "hinna" av glas, menar jag. De har postorderförsäljning. Fast det blir ju ett lite annat pris än IKEA förstås. Le Creuset brukar de ha på Järnia kom jag på. Lite större Järnia brukar ha en del husgeråd också så de kanske har stora glasskålar. Du kanske har en sådan i närheten?
Platinum
31-07-2010, 22:15
Glaskärl i den storleken med vid öppning är nog svår att hitta, dameganger rymmer stor mängd men inte optimalt för bakning vill jag nog påstå om det inte är en väldigt lös smet. Förresten mina föräldrar hade en gång i tiden en bålskål i glas, årgång tidigt åttiotal som såg ut typ som denna, kanske går att hitta på loppis. Träkärl bör du kunna finna om du besöker en "bondloppis/bondauktion". Förresten brukar man inte använda höganäs-kärl när man syrar grönsaker, då borde de väl funka till surdeg också?
*Stintan*
31-07-2010, 22:18
CITAT (Kryddan03 @ 31-07-2010, 22:49)  Hm, just dessa har de inte på postorder tyvärr. Bagaren och kocken har den här emaljerade blandskålen i stengods: http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=9100530606I och med att den är emaljerad även på insidan borde det funka även om själva skålen är i stengods. Emalj är ju egentligen en "hinna" av glas, menar jag. De har postorderförsäljning. Fast det blir ju ett lite annat pris än IKEA förstås. Le Creuset brukar de ha på Järnia kom jag på. Lite större Järnia brukar ha en del husgeråd också så de kanske har stora glasskålar. Du kanske har en sådan i närheten? Där fanns ju en massa skalknivar också.
Kryddan03
31-07-2010, 22:33
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2010, 23:18)  Där fanns ju en massa skalknivar också. Först tänkte jag: What!? Men, sedan såg jag den andra tråden.
Christa
01-08-2010, 09:50
CITAT (Platinum @ 31-07-2010, 23:15)  Förresten brukar man inte använda höganäs-kärl när man syrar grönsaker, då borde de väl funka till surdeg också? När det gäller keramik så skall man kolla att den är bly och kadmiumfri. Äldre höganäskrus har jag för mig kan innehålla bly. När jag var på labb på 70-talet så testade man tungmetallinnehållet i keramikglasyr genom att hälla ättikslösning i kärlet och låta det stå något dygn. Sura saker löser ut mer metaller. CITAT (mamamaggan @ 31-07-2010, 21:08)  Förstår hur du resonerar men vi gör vår surdeg , fördeg och den " riktigta " degen i plastskål , rekommenderas i den bok som vi tar recepten ur . Boken heter Bröd och är skriven av Jan Hedh och det vore konstigt tycker jag om det rekommenderas något som skulle vara farligt. Nu menar inte jag att du har fel men tycker bara det verkar konstigt att man i så fall rekommenderar plastbunke. Det är svårt att få riktig klarhet i om det kan föras över något från plastkärl. Dels finns det en massa olika sorters plast och dels kan de vara importerade från ett land med andra regler än vi har. Dessutom ökar kunskapen. Förr var det vanligt med kadmium i plastkärl. Det senaste larmet gäller bisfenyl A som finns i nappflaskor och en del annat. Generellt sett så tycker jag att både kunskap och kontroll av överföring av ämnen från kärl och annat är bristfällig. Det gäller både tillverkare, importörer och allmänhet.
pimpim2
01-08-2010, 10:59
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|