Jag har en gammal thujahäck, ca 2 meter hög. För tre år sedan dog tre plantor. Dessa byttes ut mot tre nya lika höga. Allt såg bra ut, plantorna etablerade sig och växte. Förra året började de nya plantorna se vissna ut på vissa grenar och i år är nästan hela plantorna döda.
Jag hörde någon som sa att det finns olika arter av thuja och att det inte går att samplantera för då dör den ena arten ut. Stämmer det? Eller har ni något annat förslag om varför plantorna dör? Ala de andra trettio plantorna ser väldigt frodiga ut.
ängsvädd
31-07-2010, 16:19
Hmm, det verkar konstigt. Det verkar vara något i jorden på dessa tre ställen eftersom det bara är de som dör på de ställena. Något olämpligt som är uthällt?
Gunilla T
31-07-2010, 17:10
Svårt att säga men inte beror det på olika plantor iaf.
Thuja vill ha fukt och rejält med jord - ligger det stenar under plantorna så de torkar ut eller annat som kan störa - andra träd?
Tack för era snabba svar.
Eftersom inget träd fins i närheten och inga stenar i jorden på minst 50 cm djup tror jag mest på det alternativet att något finns utslängt i jorden. En målare är granne till oss på andra sidan häcken och han har säkerligen slängt ut färgrester. Men kan det finnas kvar i jorden i över fem år?
Huggorm
31-07-2010, 22:12
Det kanske är så att de tre första dog av en naturlig död, och att de tre nya inte etablerade sig så bra som det verkade? Har du vattnat rejält? Jag tycker det låter långsökt att det skulle vara färgrester som legat kvar i jorden i fem år.
Aqvakul
01-08-2010, 06:25
Jag känner till fenomenet från flera av mina grannar både i Skåne och Blekinge. Ingen har fått någon bra förklaring på fenomenet. En av de drabbade gav upp och "planterade" stora stenar där thujan vägrade växa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.