TEZZ
Tacksam för alla tips på hur jag blir av med rosrost.
Det var likadant förra året. Då tog jag hand om alla vissna blad. I våras kalkade jag och efter tre veckor fick rosorna kogödsel. Jag vattnade i våras. jag bor i Skåne och vi har haft väldigt torrt nu på sommaren.
Kajsa

Rosrost
Man kan köpa Kumulus, 80 % svavel och spruta med redan på våren om man vet vilka rosor som kan vara i fara. Jag har haft en mossros och Alba rosor som får igen detta. Kan visst sprida sig till andra rosor. Så får man städa bort blad under rosen på hösten, om man orkar.
kerstin z5-6
ja, ta bort det du orkar, många lever o orkar blomma ändå angel_not.gif
Stiffe
Mina Alba Maxima brukar alltid få rosrost efter blomningen, så också i år. Ibland tar jag bort de värsta sporanhopningarna. Alborna är tuffa, de brukar klara sig. Det är mest en estetisk fråga, men en manuellt avlövad buske är ju inte heller snyggt...

Torrt är det. Här har inte regnat på över en månad. Kanske finns det vissa poänger med tung lerjord. Idag spettade jag ner två bokplantor i en lucka i häcken. Lerjorden var som betong. Knastertorr 2dm ner.

/S
Kajsa
Stiffe, det låter som ni har det värre än vi här i mellan Sverige för nu har vi äntligen fått regn. Bor du i Skåne ? Spettat ner två träd, det låter hemskt jobbigt !!!

Alba rosor + rost tyvärr lite för vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon