rosentass i Göteborg
Har haft Panda antivirus i 3 år nu men strul och problem senaste året.
Vill byta till nytt då licensen går ut i sept.
Vad säger ni andra. Goda erfarenheter av ngt? Rekommendationer eller varningar?
Aqvakul
Mycket nöjd med ESET NOD32 - en klar förbättring jämfört med Norton...
skånepåg
Instämmer med Nod32, fasst vill du ha ett gratis antivirus tycker jag Avg är bässt och lättförstått ^^
mimmi 1
och jag som har Norton är supernöjd med det smile.gif kunde installera på 3 datorer, och samtliga har fungerat utmärkt! har nyss förnyat på ett år till... Den har inte släppt igenom någe skit alls, och kollar automatiskt... bravo.gif

malcolm
F-Secure, tillåtet att installera på 3 datorer. Hade Norton innan men gillar detta bättre då det aldrig släppt igenom något skräp. Har man Telia säker surf ingår ett virusskydd (F-secure) i bredbandsabonnemanget utan extra kostnad, vill man ha fler kostar det pengar, någon 50-lapp per månad har jag för mig men då behöver man i gengäld aldrig uppdatera själv.
mimmi 1
CITAT (malcolm @ 31-07-2010, 14:13) *
F-Secure, tillåtet att installera på 3 datorer. Hade Norton innan men gillar detta bättre då det aldrig släppt igenom något skräp. Har man Telia säker surf ingår virusskydd (F-secure) i bredbandsabonnemanget utan extra kostnad.

hade du problem med Norton? jag har inte haft några problem alls, och tycker inte att Norton släpper igenom skräp... trots att jag har två tonåringar i huset .... flirting.gif
Platinum
Har använt gratisversionen av AVG en längre tid och är väldigt nöjd med det, ett annat gratis antivirusprogram jag provat och kan rekommendera är Avast.

Sen kan man ju alltid komplettera sitt antivirusprogram med program mot spyware, adware, själv har jag SpywareBlaster, Spybot-Search&Destroy samt Ad-Aware installerade på min dator.
malcolm
CITAT (mimmi 1 @ 31-07-2010, 22:22) *
hade du problem med Norton? jag har inte haft några problem alls, och tycker inte att Norton släpper igenom skräp... trots att jag har två tonåringar i huset .... flirting.gif

Åtminstone 2 ggr fick jag formatera om datorn under nortontiden då den drabbats av svår virus och jag är ensam om min maskin, inga tonåringar som laddar hem en massa på denna (inte jag heller).
netha
Kör med ... Avast .. och är helnöjd. tummenupp.gif
Myosotis
Avira - funkar bra.
Alba
CITAT (netha @ 31-07-2010, 23:02) *
Kör med ... Avast .. och är helnöjd. tummenupp.gif

Instämmer - jag är jättenöjd med Avast..
Ett pluss är att de finns ett forum på svenska - Avast forum
netha
CITAT (Alba @ 01-08-2010, 17:53) *
Instämmer - jag är jättenöjd med Avast..
Ett pluss är att de finns ett forum på svenska - Avast forum

Tack för tipset ... forumet hade jag ingen aning om. smile.gif
gnon49
Har haft Avast antivirus i flera år. Aldrig några problem och det får bra betyg i tester. Avg får även det bra betyg.
Sedan finns ju betalversioner av båda med lite extra godis.
Alba
CITAT (gnon49 @ 02-08-2010, 20:33) *
Har haft Avast antivirus i flera år. Aldrig några problem och det får bra betyg i tester. Avg får även det bra betyg.
Sedan finns ju betalversioner av båda med lite extra godis.

Betalversionen - vad får man för extra där ?
Kanske värt att betala för att få bra säkerhet.
malcolm
Min son har Avast och drabbats av virus trots att vi hänger på samma ledninng via en router medan jag klarat mig undan via Telia säker surf., F-secure
netha
Minns inte hur många år jag/vi haft Avast ... tipsades av barnen som också kör med den ... gratisversionen.
Ingen av oss har någonsin drabbats av virus ... Avast stoppar allt effektivt. tummenupp.gif
Alba
CITAT (malcolm @ 03-08-2010, 19:44) *
Min son har Avast och drabbats av virus trots att vi hänger på samma ledninng via en router medan jag klarat mig undan via Telia säker surf., F-secure

Det måste ju bero på de sidor ni besöker. Sonen är säkert mer orädd i sitt surfande.
malcolm
CITAT (Alba @ 04-08-2010, 12:18) *
Det måste ju bero på de sidor ni besöker. Sonen är säkert mer orädd i sitt surfande.

Det är sant, han laddar hem spel och annat från nätet vilket jag aldrig gör.
Gossen Ruda
Jag gör som malcolm, Telia säker surf och F-secure. Inga problem. Hade Panda förut men jag tyckte att det var inne och rotade i datorn för mycket. Telia skannar också all post och märker ut spam så det är enkelt att plocka bort.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 04-08-2010, 16:38) *
Jag gör som malcolm, Telia säker surf och F-secure. Inga problem. Hade Panda förut men jag tyckte att det var inne och rotade i datorn för mycket. Telia skannar också all post och märker ut spam så det är enkelt att plocka bort.

tummenupp.gif
Bengalow
Jag har Norman. Ett norskt program som har fått många utmärkelser för sin datasäkerhet. Jag tänker knappast på virus och spam - det är som bortblåst. Jag tror att det kostar 350,- för 3 år...
gnon49
CITAT (Alba @ 03-08-2010, 19:01) *
Betalversionen - vad får man för extra där ?
Kanske värt att betala för att få bra säkerhet.

Ärligt talat så vet jag inte. Men varför betala när man har fullgod säkerhet med gratis antivirusprogram. Avast belasta ju inte datorn särkilt mycket heller. Som brandcägg har jag zon alarm fria versionen. Också det ett fullgott program för privatpersoner.
malcolm
CITAT (gnon49 @ 04-08-2010, 21:11) *
Ärligt talat så vet jag inte. Men varför betala när man har fullgod säkerhet med gratis antivirusprogram. Avast belasta ju inte datorn särkilt mycket heller. Som brandcägg har jag zon alarm fria versionen. Också det ett fullgott program för privatpersoner.

Är det INTE!
Alba
OK då fortsätter jag med min gratisvers. av Avast.
Jag använder Windows brandvägg och det har fungerat bra för mig.
netha
CITAT (Alba @ 05-08-2010, 15:01) *
OK då fortsätter jag med min gratisvers. av Avast.
Jag använder Windows brandvägg och det har fungerat bra för mig.

Jag har också Windows brandvägg ...har alltid haft den och funkat bra.
rosentass i Göteborg
OK efter veckor av velande, får det bli Avast fri då (med windows brandvägg). Kul att pröva ett gratisprogram en stund - och ett informativt forum finns ju där också ja. Är klar över att inte så heltäckande som betalversioner men avser försöka använda huvudet också ... Tack för tipsen!
*Stintan*
Har haft Norton i flera år men häromdagen fick jag nåt virusskit som inte gick att få bort trots alla möjliga åtgärder. Avinstallerade programmet och installerade Avast men det tog inte bort skiten. Körde även adavare. Tog bort även Avast och installerade F-secure genom min bredbandsleverantör. Efter ett antal scanningar och lite annat så fick jag bort viruset och programmet verkar fungera bra med undantag för att jag tycker datorn blivit segare. Om det har med F-secure att göra eller något annat vet jag dock inte. Lite irriterande är det så jag får luska vidare vad det kan bero på.
Bengalow
Jag stod och hörde vid sidan av på "branchfolk"! i IT-affären igår. Gratisprogram uppgraderas väldigt sällan - kan ta 6-8 månader tills nyheterna kommer.

Hörni, som koör Windows...Det finns ett jättebra program som heter
http://onecare.live.com/site/en-US/default.htm
Det resar i privip allt. Jag hade ett helvete förra veckan när datan stängde av sig efter 5 min om jag inte var aktiv. Jag fick gå på huvudströmbrytaren, klickade av och på sedan sätta igång. Sedan gick den i 5-10 minuter. När jag väl satt mig ner och höll igång datan tills programmmet rensat disken, så försvann problemet. Ett mycket effektivt program från Windowa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon