Full version: Nerium Oleander
Emser
Hej alla,
jag undrar om det finns någon där ute som vet varför Nerium slokar?! Kan det vara övervattning eller omplantering/gödselbrist den lider av?

Vore tacksam för all hjälp...
Alpiner i Halmstad
Emser!
Den kanske bara sparar på energi. Vi har en stor kruka som står i torpets svala förstuga. Plantan skulle inte vara säljbar på en växtkedja nu.
Det är nog helt naturligt att plantan drar ut all energi ur bladen innan de får lämna plats för nya.
Eftersom temperaturen ligger omkring 6 grader håller vi den så torr som vi vågar.
När dagarna blir längre och ljuset starkare brukar den vakna, bladen blir saftspända, nya skott bryter och övervintrande och nya blomknoppar slår ut.
Under vårens tillväxtperiod är vi givmilda med både vatten och gödning.
M.v.h. Bernt
Emser
men min står inne i ett norr fönster?
Betty
Min mamma brukade ha sin stora Nerium inomhus som krukväxt året om. Hon brukade dra ner på vattningen vintertid.
Christer i Falköping
Står den inne i vanlig rumstemperatur? I så fall har du problemet där. Som så många andra växter, vill den ha det ljust och svalt på vintern.
Christer.
Emser
men jag har haft den inne i samma fönster i 4 år och den har aldrig slokat?! blink.gif
Christer i Falköping
Det kanske är först nu som den fattar att den står fel laugh.gif
Men då är du nog för generös med vatten. Låt den torka upp mellan vattningarna. Håller tummarna för dig.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon