Solstorm
Ledarsidan i SvD idag är starkt kritisk mot FN:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/fn-pr...ion_5066075.svd

Jag tycker att FN endast är ett lydorgan åt USA och vapenlobbyn. Massa människor tillåts svindla till sig och sina släktingar miljoner kronor. Skadan som FN gör och svindlerierna överskuggar vida det goda de gör. För mänsklighetens bästa och för att minska krigandet i världen så anser jag att FN borde avskaffas omedelbart.
Piccante
Föga förvånande är Fredrik Segerfeldt en högermegafon av rang:
CITAT
Wikipedia; Fredrik Segerfeldt, född 1970, är en svensk författare och debattör. Segerfeldt började sin karriär som översättare efter fullgjord fil. kand. i språk Stockholms universitet, fil. kand. i statsvetenskap Växjö universitet samt Master of European Politics Lunds universitet (studier i Frankrike och USA). Kort därefter anställdes han inom ramen för det så kallade trainee-programmet hos Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF). Inom arbetsgivarsfären, det vill säga SAF samt sedermera Svenskt Näringsliv, stannade han sammanlagt i drygt åtta år. 1999–2001 var han utlånad till den europeiska paraplyorganisationen för industri- och arbetsgivarorganisationer, UNICE.

Åren 2006–2007 arbetade Segerfeldt som idéproducent på den liberala tankesmedjan Timbro, där han bland annat drev bloggen Enpartistaten.se och ledde ett projekt om bistånd. Segerfeldts bok Vatten till salu har uppmärksammats utomlands och publicerats i såväl USA som i Latinamerika. 2009 skrev han boken Gör ingen skada: Biståndets hippokratiska ed (ISBN 9175667010). Segerfeldt är också debattör och har publicerat debattinlägg i både svensk och utländsk press.

Has blogg på Metro http://www.metrobloggen.se/jsp/public/inde...icle=19.4785913
Aqvakul
Vad är alternativet? Tvivalar starkt på att vi skulle få en bättre värld utan FN... Men visst borde FN reformeras - göras mer demokratiskt och potent - tyvärr så ligger detta inte i stormakternas intresse.. De trivs bra med sin särställnig och sitt veto i säkerhetsrådet och att FN snarast måste tigga pengar för att kunna uträtta något...
andersen
CITAT (Aqvakul @ 31-07-2010, 15:39) *
Vad är alternativet? Tvivalar starkt på att vi skulle få en bättre värld utan FN... Men visst borde FN reformeras - göras mer demokratiskt och potent - tyvärr så ligger detta inte i stormakternas intresse.. De trivs bra med sin särställnig och sitt veto i säkerhetsrådet och att FN snarast måste tigga pengar för att kunna uträtta något...

Vadå tigga pengar? pengar finns om bara tex USA betalar sin gigantiska skuld som dom har till FN.

FN gör ett bra jobb, men borde vara lite tuffare och ha en stående militärisk styrka att sätta in med kort varsel.

Skulder till FN
mamamaggan
Som sagt om de kunde få vara lite mer oberoende av de stora staterna så...............................

USA betalar inte sin skuld till FN , lägger ner stora pengar på att kriga i andra länder där kanske FN ( med en annan organisation ) kunde ha gjort en bättre och mindre krigisk insats. En insats framför allt grundad på mer fakta .

USA vill inte ha det så och då blir det inte så. Nu finns det väl andra länder också som inte gör vad de åtatigt sig inom FN men USA är de som utmärker sig mest tycker jag. De vill ta poäng på att vara " världssamvete " och ställa upp och " hjälpa " människor .

Undrar hur många amerikaner som t ex vet att deras land har en stor skuld till FN och samtidigt spenderar så mycket pengar på att kriga ?

Edit : rättat stavfel
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 31-07-2010, 19:32) *
Som sagt om de kunde få vara lite mer oberoende av de stora staterna så...............................
USA betalar inte sin skuld till FN , lägger ner stora pengar på att kriga i andra länder där kanske FN ( med en annan organisation ) kunde ha gjort en bättre och mindre krigisk insats. En insats framför allt grundad på mer fakta .

USA vill inte ha det så och då blir det inte så. Nu finns det väl andra länder också som inte gör vad de åtatigt sig inom FN men USA är de som utmärker sig mest tycker jag. De vill ta poäng på att vara " världssamvete " och ställa upp och " hjälpa " människor .

Undrar hur många amerikaner som t ex vet att deras land har en stor skuld till FN och samtidigt spenderar så mycket pengar på att kriga ?
Edit : rättat stavfel

Världens samlade försvarsanslag överträffar vida vad fattigdomsbekämpningen skulle kosta (tror det är ca 100ggr mer) ändå satser vi på "konfliktlösning" med vapen istället för att förebygga klyftorna i världen. Själva är vi inte bättre med mest vapenexport per capita!
mamamaggan
CITAT (Markus_H @ 31-07-2010, 19:40) *
Världens samlade försvarsanslag överträffar vida vad fattigdomsbekämpningen skulle kosta (tror det är ca 100ggr mer) ändå satser vi på "konfliktlösning" med vapen istället för att förebygga klyftorna i världen. Själva är vi inte bättre med mest vapenexport per capita!

Nej vi har inget att slå oss för bröstet för men det påstår jag inte heller. Allt kan värderas i pengar , även männsikoliv och hur många man kan döda med ETT vapen /robot/mina mm blir ett värde på hur effektivt det är.

Ibland undrar man om man även kalkylerar hur mycket bistånd man ska ge , inte för mycket kanske så att för många överlever.
Solstorm
Jag tycker att krigsförbrytartribunalerna är viktiga och har ett stort berättigande och ska finnas kvar. Det jag inte för mitt liv kan begripa är varför man kallar sitt krigande för fredsbevarande, det är ju bara ett fintande med ord. Var har man bevarat någon fred när man skickat dit soldater som krigat?
andersen
CITAT (Solstorm @ 01-08-2010, 12:22) *
Jag tycker att krigsförbrytartribunalerna är viktiga och har ett stort berättigande och ska finnas kvar. Det jag inte för mitt liv kan begripa är varför man kallar sitt krigande för fredsbevarande, det är ju bara ett fintande med ord. Var har man bevarat någon fred när man skickat dit soldater som krigat?

Bevarat fred vet jag inte, Men på tvingad fred finns det ju många exempel på. Kongo, fd Jugoslavien, Kuwait är några.
malcolm
Nu är jag cynisk, jag vet men förstår inte nyttan med att skicka hjälp till U-länder för att så många barn som möjligt skall överleva. Visst kan jag lida med alla dessa ungar och jag skulle naturligtvis inte velat att mina egna barn hade svultit ihjäl men... Barn växer upp och blir vuxna, skaffar ännu fler barn varav många kommer att delta i krig och döda andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon