Danne031
31-07-2010, 11:21
Vi har 4-5m utmed vägen som bebos av röda vinbär, någon svart och lite hallon (vilda). Absolut noll har gjorts med dom på flera år och nu undrar jag hur eller om man kan föryngra dom.
Röda vinbären mår förträffligt med mängder av bär men de behöver trimmas ner lite, de svarta bryr jag mig inte så mycket om men hallonen vill jag gärna få mer fart på. På ena sidan buskarna går alltså vägen (grusväg som befolkas av 1 familj..), på andra sidan har vi en äng som inte heller underhålls, alltså den inkräktar ganska bra på buskarna.
Hur ska jag gå till väga?
Solstorm
31-07-2010, 11:30
På vinbärsbuskarna kapar du av ca 1/3 del av alla grenar långt nere. Välj i första hand de grenar som ser äldst ut och de som nästan ligger ner utefter marken. I fortsättningen kan du ta ca 1/3 till 1/4 av grenarna varje år.
Hallon får någon annan hjälpa dig med, här växer de som ogräs.
Danne031
31-07-2010, 12:12
Är det något man bör göra årligen också? JAS antar jag är bästa perioden?
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2010, 12:17
När det gäller föryngring så är vårvinter bästa tiden då får man en bra skottbrytning (JAS funkar bättre för träd än buskar).
Hallona kan man klippa bort de skott som satt bär antingen höst eller vårvinter.
Beskärning räcker dock inte för att sätta fart på dessa växter, gräsmatta/ogräs måste bort och rejält med organiskt material slängs på tidigt på våren gärna både kompost och koskit och så rejäla rotblötor från tidig vår.
Danne031
31-07-2010, 12:28
Ok så kanske Mars då beroende på vintern? Jag tänkte det är risk att dom blöder om man klippt veckorna innan de börjar skjuta skott och knoppa..
Hallonen är ju så icke givande att det bara är bär på 2-3 grenar, och inget på 20 varav i stort sett alla är gamla. Ska jag låta de gamla vara eller ska jag i stort sett jämna den med marken rent utav?
Markmässigt blir det till att röja och gräva fram en gångväg med täckbark mot ängen tror jag då, samtidigt som buskarna får sig en näringskick på påse
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2010, 12:41
Det går utmärkt att klippa ner allt ifall man vill, vanliga hallon sätter dock bär på fjolårsskotten så skörden uteblir något år men annars så är det inga problem
varken vinbär eller hallon är blödare
*Stintan*
31-07-2010, 15:05
Vad gäller hallon så bör alla skott som givit bär klippas ner. Bär kommer endast på fjolårsskotten. Sedan kan man även behöva gallra bland årsskotten om de växer för tätt.
Vinbären föryngrar du som sagts ovan.
Danne031
31-07-2010, 15:59
Åkej då har jag nog så jag klarar mig, tack ska ni ha
Solstorm
01-08-2010, 11:08
Vinbären brukar jag gallra samtidigt som jag plockar bären. Väldigt bekvämt att sitta och plocka massa avklippta grenar. Jag har haft mina buskar i väldigt många år och gjort så och de har klarat sig utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.