Full version: Larver på dillen!
Jennika
[attachment=53097:larv.jpg]
[attachment=53098:larv2.jpg]

Kan någon säga vad detta är för larv. Upptäckte ca 7 st i min dillodling. Plocka bort? och hur se till att de inte kommer tillbaka?
Piccante
Makaonfjäril? http://sv.wikipedia.org/wiki/Makaonfj%C3%A4ril
Gör ingen skada varken på grödor, husdjur eller människor.
sqrulan
rolleyes.gif Åhhh så vacker den är, ett av naturens under! Jättefin bild måste jag få säga, jag kämpar på för att lära mej min nya Cannon Eos 450. Den första någorlunda bra bild jag tog blev ju en larv så därför gillar jag din bild giggle.gif jag är ju fortfarande kvar i "larvstadiet" med min nya kamera!
help.gif Kameran verkar fixa det mesta själv om jag bara håller fingrarna i styr, men jag skulle vilja komma ännu närmare! g.gif
Jennika: Vad har du för kamera? Det blir klara och fina bilder men det borde kunna bli ännu bättre! Är du som jag, en nybörjare?
Kan nån smarting starta en nybörjar tråd om foto, hur man gör för att zooma mm...
Jag VILL komma näääära! giggle.gif
Jennika
CITAT
Jennika: Vad har du för kamera? Det blir klara och fina bilder men det borde kunna bli ännu bättre! Är du som jag, en nybörjare?

Jag har en enkel digital kamera Kodag Easyshare C140 inköpt för ca 500 kr. Den ger bra bilder men jag skulle ju vilja ha en digital systemkamera, helst Nikon, men tyvärr har jag inte råd med det. Men som du skriver - den jag har ger tillräckligt fina bilder.

Om Makaonfjärilen - den är mycket vacker, ca 8-9 cm mellan vingspetsar och börjar tydligen bli sällsynt. Jag låter larverna sitta kvar. De äter tydligen bara på knoppar och jag är inte intresserad av dillkronor. De övervintrar och blir fjärilar först nästa år, vad jag har förstått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon