ängsvädd
Någon som vet om insekter innehåller jod?

Jag funderar över det eftersom undulater i fångenskap ofta får struma om man inte ger dem tillskott med jod. Men det är ju ingen som kommer o ger dem jodtillskott i naturen, i Australien. Vissa rapporterar att de sett undulater äta insekter men det brukar vi vanligtvis inte ge våra undulater i fångenskap.

Jod finns ju i jord så kanske räcker det med den jod som finns i jorden. Vet inte om det finns några växter de äter som innehåller jod i naturen.

Vore iaf intressant att veta om insekter innehåller jod.
Orkidétjuven
I naturen finns ju allt som de behöver och de tuggar även i sig mineraler och andra saker de hittar i marken. Jod förekommer bland annat i mark och mineraler som du säger.
En del växter är också mycket rika på jod som tex alger, så det finns säkert många fler.
Det är inte många som vet, men papegojor och parakiter äter även as för att få i sig nödvändiga ämnen. Jag har sett här hur kakariki parakiterna tex äter på döda pingviner och sälar på stranden. De tuggar även på ben och märg då får de i sig viktiga näringsmämnen som tex jod.

(borde nog med finnas i insekter)
Myosotis
Det visste inte jag. Spännande!
malcolm
Jag har sett fjärilar (blåvingar) äta av en död orm och hamstrar mår bra av att få lite kött ibland.
ängsvädd
CITAT (Orkidétjuven @ 01-08-2010, 09:04) *
I naturen finns ju allt som de behöver och de tuggar även i sig mineraler och andra saker de hittar i marken. Jod förekommer bland annat i mark och mineraler som du säger.
En del växter är också mycket rika på jod som tex alger, så det finns säkert många fler.
Det är inte många som vet, men papegojor och parakiter äter även as för att få i sig nödvändiga ämnen. Jag har sett här hur kakariki parakiterna tex äter på döda pingviner och sälar på stranden. De tuggar även på ben och märg då får de i sig viktiga näringsmämnen som tex jod.

(borde nog med finnas i insekter)

Tack för ditt svar o intressanta iakttagelser biggrin.gif

Jag kommer nog börja med att ta in en jordtorva då och då som mina undulater och katarinaparakiter får böka med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon