bjoeran1
31-07-2010, 16:18
Hjälp - vi har varit med trädgård sedan november förra året. Utav 2500 kvm tomt var säkerligen 1000 kvm invaderat av björnbär som fått frodas hejvilt de senaste 10 (minst!) åren! På två ytor på vardera c:a 25 kvm har vi nu försökt att bli av med dem. Vi började med kranbil som ryckte upp allt ovan mark. Därefter gräva och dra rötter. Så fort vi vänder ryggen till poppar de upp igen. Vi gräver och gräver. Vi provade med Round-up och ja, lite trött blev den plantan men dö - nej. Trädgårdsdesignern föreslog täckning med tidningar och sedan matjord ovanpå. Testat det också - ack nej - de poppar upp ändå! Någon säger att man inte ska köra med jordfräs eftersom de då sprider sig ännu mer. Men hur ska man då bära sig åt? Vi är i zon 1, sandblandad jord c:a 1 meter - därefter sand.
Någon som har något universalknep?
Tack!
Känner igen problemet, själv har jag en naturtomt i södra Bohuslän, björnbär som sly är inte kul. man får bestämma vad man vill ha för trädgård och handgräva bit för bit och rensa undan rötter på en liten yta i taget. Resten slår jag ett par gånger per säsong med röjsåg så nära marken som möjligt, bara för att hålla undan.
Är det någorlunda slätt kan man sedan gå med gräsklippare. Men vill man anordna rabatter/trädgårdsland är det bara att handgräva och rensa bort rötterna på så vis tror jag, dessvärre. Ett område har jag sparat för att få björnbär.
Men som sagt - för mig är det röjsågningen ett par gånger per sommar som är grunden. Och att rycka småplantor. Och att varje år ha en mkt begränsat yta utmärkt för ordentlig jordrensning (för nya grönsaksland) - begränsat för att inte tappa modet. En ny liten bit varje år.