norea
Jag har samlat frö från tex akeleja, lejongap, lupiner, vallmo och annat som börjar blomma över nu i trädgården. ska man plantera dem nu i sommar eller till våren. vad händer med de små plantor som redan börjat komma från blommor som självsått sig. överlever de vintern?
kerstin z5-6
Jag sår jan -mars , ställer ut de som behöver en kylperiod under snön, lättare att hålla reda på och roligare:)
Hos mej dör ofta små plant om de sås o skulle råka gro ute under hösten, eller så dukar de under pga för invasiva grannar i rabatterna
norea
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2010, 20:58) *
Jag sår jan -mars , ställer ut de som behöver en kylperiod under snön, lättare att hålla reda på och roligare:)
Hos mej dör ofta små plant om de sås o skulle råka gro ute under hösten, eller så dukar de under pga för invasiva grannar i rabatterna

Behöver kylperiod? Hur då?
kerstin z5-6
Vissa perenner behöver en kylperiod för att gro-Aklleja KAN ibland vilja ha det tex
Kylan sätter igång grohormonerna i fröet
Enklast ordnas detta genom att:
Så i fuktad såjord i plastbytta
sätta ut sådden med plastpåse runt
Låt stå ute under snö eller om snö saknas bara utomhus i 6-8v
Därefter gror de
kan tas in för grodd under lysrör om såna finns , eller lämnas ute till våren då påsen tas bort , vattning passas(får ej torka ut
Sen gror de
norea
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2010, 20:58) *

Behöver kylperiod? Hur då?
kerstin z5-6
hm ..läste du mitt svar?
norea
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2010, 01:15) *
hm ..läste du mitt svar?

jadå.. blev lite konstigt...

men de självsår ju sig själva. överlever inte det?

är det någon som vet hur man förökar klockmalva?
kerstin z5-6
Klockmalva förökas genom sticklingar -10 cm stick i kruka i sandblandad jord)eller frösådd.

Ja visst kan perenner fröså sig själva..men av 100 frö i naturen överlever bara en bråkdel o blir blommande plantor.
jag som bor kallt till har kanske ännu högre dödlighet
Dessutom vill jag ha koll på vad jag sår och hur de utvecklas./Se tidigare svar
norea
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2010, 17:08) *
Klockmalva förökas genom sticklingar -10 cm stick i kruka i sandblandad jord)eller frösådd.

Ja visst kan perenner fröså sig själva..men av 100 frö i naturen överlever bara en bråkdel o blir blommande plantor.
jag som bor kallt till har kanske ännu högre dödlighet
Dessutom vill jag ha koll på vad jag sår och hur de utvecklas./Se tidigare svar

ursäkta en nybörjare..;-) tar man sticklingar nu och har inne till nästa vår när man sätter ut det? jag bor i skåne förresten.
kerstin z5-6
Ja, eller enklare övervintra plantan du har, svalt o ljust, klipp ner den i vår och ta sticklingarna då-De stora plantorna blir gärna lite höga o rangliga innan de kan komma ut igen
Abutilion tål ingen frost i princip
norea
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2010, 19:07) *
Abutilion tål ingen frost i princip

Hmm undrar hur den hamnade i trädgården. vi flyttade in här förra sommaren. jag drog bort allt i den rabatten som klockmalvan kom upp i i sommar. den måste funnits under jorden och övervintrat där i så fall för jag har inte planterat den.
kerstin z5-6
har du foto?Det kanske är någon annan malva?
norea
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2010, 19:46) *
har du foto?Det kanske är någon annan malva?

förresten, jag blandar ihop det. tror någon här sa att det var myskmalva.
[attachment=53159:myskmalva.JPG]
kerstin z5-6
JA MYSK MALVA en perenn växt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon