Christa
Ofta får jag höra märkliga uttalandet om ekologiska produkter.

"De säger att de är krav-odlade men så är de sprutade ändå." sa en tjej igår så där i förbifarten. Jag har hört massor av skeptiska uttalanden men minns inte fler just nu.

Tror de att det fuskas eller är det bara ett försvar inför sig själva för att de tycker det är för dyrt?
Piccante
CITAT (Christa @ 31-07-2010, 20:27) *
Ofta får jag höra märkliga uttalandet om ekologiska produkter.

"De säger att de är krav-odlade men så är de sprutade ändå." sa en tjej igår så där i förbifarten. Jag har hört massor av skeptiska uttalanden men minns inte fler just nu.

Tror de att det fuskas eller är det bara ett försvar inför sig själva för att de tycker det är för dyrt?

Det är ju faktiskt inte förbjudet att spruta i ekologisk odling. Men då sprutar de med såpvatten eller annan biologisk bekämpning eller med kemisk medel som är biologiskt nedbrytbara och godkända för ekologisk odling.
Sen tror jag det är personer som inte har koll på vad KRAV egentligen innebär, att det är en märkning man betalar för och man förbinder sig att följa ett regelverk och det utförs kontroller.

En konsumentstudie i Sverige visade det märkliga resultatet att när varor var KRAV-märkta valde fler bort dom och trodde de var dyrare eftersom de var ekologiska men utan märkning sålde de lika mycket som de konventionella för då valde ingen medvetet bort dom confused.gif Vissa tycker nog det är lite pretentiöst att köpa ekologiskt och tycker det är något för hälsofanatiker och skogsmulletyper och väljer bort det pga sina förutfattade meningar.
ängsvädd
Så mycket fusk kan det iaf inte vara för en undersökning visade att de som åt KRAV-märkta grönsaker o frukt hade mycket mindre bekämpningsmedel i urinen än de som åt konventionellt odlade grönsaker.

mamamaggan
Men visst har man väl hört om i medierna att en del odlare fuskar ?

Förresten , vad krävs för att t ex jordgubbar ska få säljas som ekologiskt odlade ? Vet en odlare som odlade som " vanligt " men skulle lägga av. Han lät plantorna vara kvar i landet men brydde sig inte om att ens rensa bort ogräs för hand. Han plockade de bär som blev och sålde dem 10 kr dyrare /liter än " vanliga " därför att de var " ekologiskt odlade " .
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 31-07-2010, 21:13) *
Men visst har man väl hört om i medierna att en del odlare fuskar ?
Förresten , vad krävs för att t ex jordgubbar ska få säljas som ekologiskt odlade ? Vet en odlare som odlade som " vanligt " men skulle lägga av. Han lät plantorna vara kvar i landet men brydde sig inte om att ens rensa bort ogräs för hand. Han plockade de bär som blev och sålde dem 10 kr dyrare /liter än " vanliga " därför att de var " ekologiskt odlade " .

Då hittade ju han på det själv! Det finns oberoende certifiering av ekologiska produkter, i Sverige är det KRAV som utför certifieringen. för biodynamiskt odlade produkter finns Demeterförbundet och de som uppfyller EUs regler för ekologisk produktion får märka produkter med EUs ekomärkning.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller KRAV har de noggranna kontroller, på jobbet hade någon lagt ut råttgift vid gödselstacken, dessa minimala rester av giftet i gödseln hittade kravs kontrollanter direkt, vi fick inte sälja tomaterna som KRAV det året, vi hade dock tur eftersom det var en skola så sade de att misstag lätt sker så vi slapp karens på några år så vi fick sälja tomaterna som KRAV redan andra året.
Ralf
CITAT (Markus_H @ 31-07-2010, 21:37) *
Då hittade ju han på det själv!

Ja men frågan är om han gjorde något olagligt? Jag tror knappast det....
mamamaggan
CITAT (Markus_H @ 31-07-2010, 21:37) *
Då hittade ju han på det själv! Det finns oberoende certifiering av ekologiska produkter, i Sverige är det KRAV som utför certifieringen. för biodynamiskt odlade produkter finns Demeterförbundet och de som uppfyller EUs regler för ekologisk produktion får märka produkter med EUs ekomärkning.

Visst hittade han på det själv men folk köpte gladligen och betalade mer än för " vanliga " , de ville ju så gärna tro att de var ekologiskt odlade .

Men visst har väl ni också hört i medierna att det inte alltid stämmer , även om produkten är certifierad så kan den ha blivit sprutad med något som inte är godkänt för ekologisk odling. En del odlare har faktiskt inga skrupler .

Köper gärna krav osv om det inte är för dyrt men ofta undrar jag om jag verkligen kan lita på alla dessa märkningar.
netha
Jag köper aldrig vare sig kravmärkt eller ekolgiskt odlat ... detta av den enkla anledning att dessa produkter oftast har i sig lika mycket av alla miljögifter som konventionellt odlade och de begär mångdubbelt pris för varorna.
Skulle allt varit så farligt som det låter nu ... ja då skulle vår befolkning minskat med åtminstone 50% bara av förgiftningar och olika sjukdomar beroende på konventionell odling.
Piccante
CITAT (netha @ 31-07-2010, 23:43) *
Jag köper aldrig vare sig kravmärkt eller ekolgiskt odlat ... detta av den enkla anledning att dessa produkter oftast har i sig lika mycket av alla miljögifter som konventionellt odlade och de begär mångdubbelt pris för varorna.
Skulle allt varit så farligt som det låter nu ... ja då skulle vår befolkning minskat med åtminstone 50% bara av förgiftningar och olika sjukdomar beroende på konventionell odling.

Det första du skriver är ju ganska motsägelsefullt då tex potatis och bananer är bland de mest besprutade grödorna vi äter. Hur kan ekologiska då innehålla lika mycket gift om de aldrig besprutas?

netha
CITAT (Markus_H @ 01-08-2010, 00:10) *
Det första du skriver är ju ganska motsägelsefullt då tex potatis och bananer är bland de mest besprutade grödorna vi äter. Hur kan ekologiska då innehålla lika mycket gift om de aldrig besprutas?

Potatis köper jag varje vecka men bananer bara några ggr /år ... potatisen jag köper är "normalt" odlad i Tornedalen och där används inte onödigt mycket besprutningsmedel eller annat konstgjort. Men de har också en massa "onödigt" i markerna ändå .. sånt som kommer via luften och som ingen kan värja sig mot coh då har grödan det i sig.
Monica M zon 4
Jag köper alla helst ekologiskt framställd mat. Eller Kravmärkt mat. Jag tror, eller vill tro, att den maten innehåller mycket mindre bekämpningsmedel än annan mat. Om vi är fler som efterfrågar obesprutad mat desto fler jordbrukare skulle våga satsa på ekologisk matframställning. Det kan inte vara försvarbart att förgifta vår jord för kommande generationer och förgifta oss själva.

Här i Sverige är kontrollen på Kravgårdarna ganska sträng. Men nån fuskare brukar åka fast varje år, trots allt. Men det är ju bra att dom upptäcks.
Christa
CITAT (mamamaggan @ 31-07-2010, 23:34) *
Men visst har väl ni också hört i medierna att det inte alltid stämmer , även om produkten är certifierad så kan den ha blivit sprutad med något som inte är godkänt för ekologisk odling. En del odlare har faktiskt inga skrupler .

Jag har aldrig sett eller hört något sådant via media. Var har du hört/ läst det?
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 31-07-2010, 20:53) *
...En konsumentstudie i Sverige visade det märkliga resultatet att när varor var KRAV-märkta valde fler bort dom och trodde de var dyrare eftersom de var ekologiska men utan märkning sålde de lika mycket som de konventionella för då valde ingen medvetet bort dom confused.gif Vissa tycker nog det är lite pretentiöst att köpa ekologiskt och tycker det är något för hälsofanatiker och skogsmulletyper och väljer bort det pga sina förutfattade meningar.

Det hade jag inte hört, vad konstigt det kan bli! no.gif Ibland kan jag nästan tycka att KRAV-reglerna är för hårda, jag vet en som har höns och säljer ägg, hönsen har det jättebra (min åsbotupp och -höna fick flytta dit när jag gjorde mig av med dem), utegång, gott om plats och grönfoder. När vetepriset gick upp så mycket för ett tag sen fick hon svårt att klara sig (det kan vara så att hon har lagt ner nu), för när hon höjde priset på äggen slutade folk köpa. Ett flak med 30 ägg kostade 45:- så det var fortfarande billigare än i affären. Jag undrade om hon inte kunde sälja dem som ekologiska, men hon hade inte råd att köpa specialfodret hon i så fall fall varit tvungen att utfodra med. Resultatet blir att det blir olönsamt så folk lägger av fast såna ägg är bättre för miljö och djurskydd än de kravmärkta i affären.
Christa

Var har du fått uppgiften ifrån att ekologiskt skulle innehålla lika mycket miljögifter som konventionellt odlat?
Christa

Det var just uttalanden som ovanstående som jag syftade på när jag startade tråden. Trodde först att det var något som folk slängde ur sig när man pratade med dem men nu fick jag ett skrivet sådant också.

Jag har frågat netha var hon fått uppgiften ifrån men inte fått något svar. Frågan är om personer som slänger ur sig dylika påståenden tror på det själva eller om det är någon slags försvar för att de inte har råd att köpa ekologiskt odlat.

Åsa, mälardalen zon 2
Något jag inte tror har nämnts i denna tråd är dock att när man testat vitaminhalterna i frukterna och grönsakerna så är det betydligt högre halter av vitaminer i ekologiska/KRAV produkterna så ser man till hur mycket vitaminer man får i sig så blir ju KRAV prisvärt ifall en KRAV tomat innehåller lika mycket som 2-3 vanliga tomater. Så det kan ju vara en orsak att åtminstone ibland köpa KRAV.
Orkidétjuven
Vi köper bara ekologiskt i den utsträckning det går. I vissa bar fall är den dessutom billigare. Vi har 2 kedjor som bara säljer ekomat. Det gillar vi.smile.gif
bergvallmo
Hur är det med odlare som har sina grödor efter starkt trafikerade vägar, kan sådant säljas som kravodlat? Likaså kossor som går betar vid vägar, påverkar det köttet, mjölken...

Jag köper kravodlat ibland och ibland inte.. vill gärna tro att det är bra mycket bättre än annat. Men vem kan man tro på, tro på, tro på när....
Åsa, mälardalen zon 2
Sedan kan man ju lägga till det här med miljögifter, sånt som redan finns i luften, marken och naturen som vi släpper ut från bilar och liknande de hamnar ju i allt vi äter även KRAV och sånt vi odlar hemma, men i konventionella kan det ju även finnas lite rester av annat man sprutat med flit på dem + konstgödningen gör ju ofta grönsakerna något näringsfattigare eftersom de växer snabbare.

Så helt utan miljögifter är ju inte de ekologiska grönsakerna men det är inte viltkött, svenska blåbär, svamp mm. heller för allt innehåller någon form av miljögift i större eller mindre mängd.
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-08-2010, 09:15) *
Något jag inte tror har nämnts i denna tråd är dock att när man testat vitaminhalterna i frukterna och grönsakerna så är det betydligt högre halter av vitaminer i ekologiska/KRAV produkterna så ser man till hur mycket vitaminer man får i sig så blir ju KRAV prisvärt ifall en KRAV tomat innehåller lika mycket som 2-3 vanliga tomater. Så det kan ju vara en orsak att åtminstone ibland köpa KRAV.

Det här har jag hört också men aldrig sett några analysresultat. Har du någon rapport eller något annat dokument som redovisar detta?
netha
CITAT (Christa @ 02-08-2010, 09:06) *
Det var just uttalanden som ovanstående som jag syftade på när jag startade tråden. Trodde först att det var något som folk slängde ur sig när man pratade med dem men nu fick jag ett skrivet sådant också.

Jag har frågat netha var hon fått uppgiften ifrån men inte fått något svar. Frågan är om personer som slänger ur sig dylika påståenden tror på det själva eller om det är någon slags försvar för att de inte har råd att köpa ekologiskt odlat.

Nej Christa ... du behöver inte vara orolig för min ekonomi.
Jag är så lyckligt lottad att jag varje dag serveras enbart rätter som jag verkligen tycker om/älskar ...
oavsett vad det kostar. smile.gif
ängsvädd

Förgiftningar pga kemikalier kan ha ett mer smygande förlopp och ta lång tid innan personen avlider: exvis lever- och njursjukdomar o cancer. Många bekämpningsmedle är cancerframkallande och var 3:e person kommer att få cancer. Självklart är det inte bara bekämpningsmedlena i maten som står för uppkomst av ohälsa, det finns ju en himla massa andra orsaker också.
Gunilla T
Varför människor säger olika saker kan man omöjligt veta - skälen är nog lika många som det finns människor - nästan iaf. Vi människor hittar alltid rationella skäl för att försvara våra beteenden, det underlättar.

Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om mat, för mig är det något nödvändigt ont men jag väljer alltid ekologiskt om jag kan. Jag vill stödja ekologiska odlare och värna om naturen och för mig är det logiskt att ekologisk odling är skonsammare mot djur och natur och i slutändan mot oss människor också.

Överallt förekommer det fusk och bland de som valt att odla ekologiskt finns säkert fuskare också...alla är inte idealister.
Christa
CITAT (netha @ 02-08-2010, 10:05) *
Nej Christa ... du behöver inte vara orolig för min ekonomi.
Jag är så lyckligt lottad att jag varje dag serveras enbart rätter som jag verkligen tycker om/älskar ...
oavsett vad det kostar. smile.gif

Det var ju inte riktigt det som frågan gällde utan varför du påstår att det är lika mycket miljögifter i ekologiskt odlat som i konventionellt. Jag frågade var du fått uppgiften ifrån. Eftersom du inte svarar på det så verkar det ju taget ur luften. Då infinner sig från - varför? Varför påstår du och en del andra att det är lika mycket miljögifter i dessa produkter utan att ha någon fakta bakom?

För mig skulle det vara fullständigt främmande att sprida uppgifter som inte är sanna. För mig är det att ljuga. Om personerna som säger det vet att det inte är sant så vad har de då för motiv att säga det?

Christa
Undrar varför det blev en ny tråd i nästan detta ämne?

Har f öv fortfarande inte fått svar på min fråga till netha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon