Full version: Ananasfrön
rosita
Jag fick några frön av min dotter som hon tagit av en ananas. Jag har sått dem och hoppas nu att det gror så småningom. Tror ni att det går att få en ananasplanta? Finns det någon som har några skötselråd?
kerstin z5-6
antagligen varmgroende
fast enklast är att köpa en ananas-ta bladrosetten med lite skal sätta i jord o få den att rota sig-sen har du en ananas som ger frukt året efter
Alexander-VG-zon3
japp när jag sådde så sådde jag dom varmt ca 25-30c. tyckte dom var lätt att få till att gro.

tar du en topp och rota så ta en som är fin och utan skador (ibland tar man ur bladen i mitten plus sätter plasttråden igenom där man hänger etiketten), har du en fin rosett så ta av dom nedersta bladen så du får en liten hård stump kvar. oftast är här redan rotanlag. du ska inte ta med fruktkött utan du skär precis under där rosetten börjar. du kan rota i vatten där du har vatten ända upp till stumpens början men inte över bladen. eller i jord som kerstin skrev. rota dom varmt och ljust.

här är en bra tråd om annansodling
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=60627
rosita
Tack för era tips! Jag vet att man kan sätta toppen, men nu gällde det om det kanske kan gå att få fröna från dotterns ananas att gro.

Inte visste jag att man kan få frukt året efter att man satt en topp dunno.gif Då får jag nog prova det också!

Fröna är nu sådda och står i växthuset. Jag hoppas att de gror!
kerstin z5-6
håller tumme:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon