Pia L
Jag och grannen hade tänkt att bygga en kompost för trädgårds och hushållsavfall och undrar nu om någon kan rekomendera någon bra sida på nätet så att man kan få tips och idéer om hur vi ska lyckas i vårat bygge.
Platinum
För den del som avser trädgårdsavfall kan jag bistå med en bild från mitt egna arrangemang jag gjorde tidigare i år, en trädgårdskompost skall hållas luftig efter vad jag lärt mig men jag ville ju ändå att den skulle hägnas in. Jag löste det så enkelt som att det ställdes lastpallar lite modell större än SJ-pall på högkant sen har de fästs ihop med spillvirke från vedboden vi rev. Och vad gäller hushållsavfall så kan ni kasta allt som går inom kategori grönsaker i en öppen kompost.

Vad gäller kompostering av köttavfall bör ni nog kolla med de regler som gäller för din kommun, det ska ju säkras mot skadedjur och vinterfodras osv.
Pia L
Tack för tipset om den enkla varianten, den skulle kunna passa i skogen (dit vi idag drar allt från trädgårdsavfall till gräsklipp), men det jag söker är idéer för en något estetiskt vackrare variant som man kan ha på tomten utan att den förfular området.
Ingen som har förslag på sidor eller bilder till idéer?
Kryddan03
Googlesökning - Bygga kompost
Pia L
Tack, jag hittade många fina idéer där
torkil
byggde en av pallkragar som jag klädde inuti med gamla liggunderlag. Gjorde lock som passade (finns annars som passar i "SJ-sortimentet") gjorde 5-6 hål på varja sida 4-5cm diameter. Botten består av metallnät och samma nät sattes innanför hålen. Fungerar jättebra, håller igång på vintern, har min 3 kragar hög men man kan ju bara bygga på fler kragar på höjden. Har skrivit under till kommunen att jag har skadedjurssäker kompost och komposterat allt möjligt i den. Har nu kompletterat med en "Biokub" som jag också är nöjd med.
Pia L
Tack för ett bra tips, estetiskt neutralt och man kan ju måla pallkragarna utvändigt så att dom passar in :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon