Snöflinga

Har en tomt med kompakt lerjord. För två år sedan planterade vi en thujahäck, Brabant. Grävde ett c.a meterbrett dike och fann då ett lager med sprängsten eller vad det nu var på ca 70 cm djup. Plockade bort en stor del och fyllde sedan diket med god jord. Planterade och skötte häcken som vi läst oss till att man ska.

Problemet är att när det regnar så fylls diket med vatten som ytterst långsamt sjunker undan. Förra sommaren blev en del plantor delvis bruna och en del kändes inte fastvuxna när man lyfte lite på dem.

Denna sommar har 6 plantor blivit helt bruna och det har bara varit att lyfta opp dem utan något som helst motstånd. Nu har det ju kommit mycket regn under några veckor och diket har varit vattenfyllt i omgångar vilket har gjort att jag tror att de flesta kommer att "drunkna"

Tacksam för tips och råd. Även tips om buskar som ev skulle klara denna miljö.
Snöflinga

Nähä ... OK ... Ingen vet eller har teorier dunno.gif Själv tror jag att det är bara att rycka opp ca 50 thujor och sätta dit staket/plank istället -cry-.gif Sensmoral; man lär av misstagen.
vanjalarsa
HEj
Jag är absolut ingen thujaexpert. Men en tanke som slår mig när jag läser ditt inlägg: när du grävde ett dike i den kompakta lerjorden och fyllde med jord. Då tror jag att det blev som en bassäng . Det bästa hade varit (bara en teori) att blanda lerjorden som du grävde upp med den nya bra jorden och använda detta att plantera i. Eller att lägga dräneringsslang i botten?? Både och kanske.
DEt här är mina teorier. Det finns säkert andra som kan bättre.
lycka till ändå! Hoppas att du kan rädda några thujor!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
blomkronan
Dränering rör kan du gräva ner i efterhand... läs runt lite på nätet.
jag kommer inte i håg nu var jag läste det, men det var någon som rädda sina björkar med att gräva ner dräneringsrör.
Snöflinga

Vanjalarsa, du har helt rätt tror jag, borde ha blandat upp den goda jorden med lerjord + lagt i dräneringsslang. Faktiskt sunt förnuft tummenupp.gif
Blomkronan, det vore ju fantastiskt om det funkade, skall i alla fall prova thanks.gif
kerstin z5-6
God dränering är ofta bra för många växter.. inget vill stå i vattenfyllt dike, mina tuija är planterade i rent grus..fixa till dränering så blir det nog bättre.
Och inga svar betyder inte att ingen vet bara att ingen hunnit svara ibland...
blomkronan
Jag hitta var jag hade hört det... byggmax-reklamen blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon