Fialiten
01-08-2010, 06:26
Har två problem..
1. Vad är det för ohyra på stockrosen? (se bild) Finns bara på de perenna plantorna, ej ettåringarna.
2. Förstår att vi är många som bråkar med de illgröna larverna.. I mitt fall är det Änglatrumpeten som stryker med. Plockar, plockar och plockar. Men hur kan jag förebygga att de kommer nya?! Vattna med pyretal? Spreja? Nånting? Hur mycket jag än försöker ta dem redan när de är pyttesmå som har jag snart nya rackare som festar loss på bladen..
Aqvakul
01-08-2010, 07:03
1. Ser ut som malvarost - tyvärr inte så mycket att göra åt...
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2010, 13:02
1. Japp ser ut som malvarost/stockrosrost
2. Nej det finns inget förebyggande och att plocka brukar vara effektivare än de insektsmedel som finns i handeln.
Jultorpet
01-08-2010, 20:50
Ja det verkar vara mycket grönsaksfly i år, i alla fall här hos mig, förra året var det nästan inga larver alls. Dom äter ju på allt också och värst tycker jag det är att dom äter på tomaterna, på frukterna.
Det finns ju biologisk bekämpning också, LARVskydd som Biobasiq säljer. Har inte provat själv.... ännu.
http://www.nyttodjur.se/produkt/larvskydd.aspx
malcolm
02-08-2010, 11:32
Testa med såpvatten, är inte giftigt och gör i alla fall ingen skada.
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2010, 11:36
Viss skada gör ju såpa den tar ju även död på nyttiga djur.
LARVskydd (=Turex) är inte någon universallösning heller, funkar bra på fjärilslarver (bäst på små larver dock så man bör spruta när angreppen är små) men funkar inte alls på stekellarver.
Ja det verkar verkligen vara larv-år i år. Har aldrig haft problem med detta, men nu har grönsaksfly både gett sig på tomater och klematis samt fingerborgsblommorna, dessutom lite större fetare larver.
Var i lördags hemma hos en kompis 1 mil bort från mig och hon frågade vad som hänt med hennes paprika, som hade massa hål i bladen, jag börja pilla och hittade massvis med gröna små larver.
Bladlöss däremot har jag knappt märkt några alls.
Helén
malcolm
02-08-2010, 18:24
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-08-2010, 12:36)

Viss skada gör ju såpa den tar ju även död på nyttiga djur.
Alla djur är väl nyttiga djur och vad som är befogat att ha i trädgården eller inte kan ju diskuteras, såpa är i alla fall inte giftigt på samma sätt som vissa industrikemikalier kan vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.