Myosotis
Är det bara jag som fortfarande inte har fått något regn?! Det verkar vara översvämningar överallt utom här i nordvästra Skåne. Under hela juli fick vi sammanlagt 17mm (som mest 10mm den 17.7.), ofta sa de att det skulle regna och så kom det bara några droppar som inte ens var mätbara. I natt skulle det regna men det blev inget. Precis nu kom det en liten skur, de har ju lovat regn och åska idag igen, men det blir väl inget idag heller. Vi har bara 28cm vatten kvar i brunnen, man vågar knappt spola på toaletten eller duscha, än mindre tvätta eller vattna. Trots att brunnen inte är djup tar det lång tid innan den fylls på, även om det skulle regna nu. Vad gör man när vattnet tar slut? Kan man få vatten av kommunen eller nåt eller måste man hämta i Rönne å? unsure.gif
Skruttis
Stackare. Det låter verkligen inget roligt alls.
Önskar jag kunde dela med mig av de 80 mm vi fått inom loppet av två dygn. trostar.gif

Ställer inte kommunen upp tankbilar med vatten någonstans där ni får hämta? Har för mig jag hört talas om sådan på andra ställen när det varit vattenbrist. Men det kanske var p g a ledningsläckage.....
Myosotis
Du kan väl stoppa lite regn i ett kuvert och skicka? biggrin.gif Oj, 80mm på två dygn ohmy.gif Man förstår att det blir översvämningar, det var ju så torrt innan så jorden tar väl inte upp något.
Har inte hört något om tankbilar, det börjar nog bli dags att kolla upp det. Många har ju djupgrävda brunnar, de klarar sig nog bättre.
Carl

Var bor du skåne?
Skruttis
Jag skickar genast en stor plastpåse med regn. tummenupp.gif
Vi ser ut att få ännu mer idag.

Tittade precis ut genom fönstret. Suck. Regn som andra behöver så väl. no.gif
Myosotis
CITAT (Carl @ 01-08-2010, 09:02) *
Var bor du skåne?

Lite NV om mitten kan man säga, alltså inland.
Noak
Vi har nästan samma problem, men vi fick 6 mm häromdagen i alla fall. Här lovar de regn och åskväder hela tiden, men vart tar de vägen? Inte över oss i alla fall...
Nu har vi ju borrad brunn, men om grundvattnet sjunker ännu mer så kan det bli besvärligt.
Myosotis
Skulle just fråga var du bor slap.gif men så hann jag se signaturen. Har du också haft så varmt innan?
Noak
Kokhett har det varit (usch), men nu är det lite svalare.
Glömde att vi faktiskt fick en rejäl skur, som fyllde dikena, och sen ångade bort.
Längtar efter ett milt, BLÖTT, sommarregn...i flera dagar gärna. (Trots att maken håller på att mura... innocent.gif )
ängsvädd
Hoppas, hoppas att ni får regn, Myo!

Här har det regnat en hel del.
Aqvakul
Undrar om det inte regnar hos dig just nu....
HelenJ
Jag bor inte så långt från dig, Myosotis, och har samma problem. Fast jag har kommunalt vatten, så duscha vågar jag fortfarande. Men trädgården torkar totalt bort - och jag är med i Tusen Trädgårdar på söndag. Det blir en vissen och brun trädgård som ska visas upp, eftersom vi haft bevattningsförbud hela juli. Min jobbarkompis påstår att jag är den enda i världshistorien som önskat mig regn på semestern. wink.gif

Under hela juli kom totalt 17 mm, varav 11 i fredags. Idag på morgonen har det kommit ytterligare 4, men det räcker verkligen inte långt. Undrar hur mycket som kommer att överleva i trädgården...
Myosotis
Jobbigt med bevattningsförbud sad.gif Förstår att det inte är mycket kvar av din trädgård.
Vi har en stor nedgrävd regnvattentunna (fd septitank) så vi har kunnat vattna lite, men nu är den snart tom den också.

CITAT (Skruttis @ 01-08-2010, 09:10) *
Jag skickar genast en stor plastpåse med regn. tummenupp.gif

Tack! Det kom 3mm i morse. yaay.gif
Meriona
Här har det pissat ner. Men vad hjälper det er som har det torrt? unsure.gif
Bengalow
Varenda gång den där Hellen har varit på TV och lovat regn, så har det blivit nada. Men hon snackar ju sig varm för fjälltrakterna i 4 av 5 minuter. Sedan sägs det, att vi skall få dyrare el för att det varit sådan vattenbrist. Mig veterligen, så ligger inte kraftverken i södra Sverige, utan i norr, och dom har ju fått så dom tiger.
18 mm totalt i juli i sydvästra Skåne - normalt skall det komma 65...
Myosotis
yaay.gif 2½ mm till!
Noak
Oj, klass ett varning, 30-40 mm regn, kuling mm !! Tjoho! Nu skulle det äntligen bli nåt!

Men

bidde en tumme, 4-5 mm....
Men ett riktigt blött regn var det! Inget slagregn som bara rann bort.
Meriona
Räknar man verkligen halva millimetrar? unsure.gif
Noak
Man räknar varje droppe...
ingrid fuxwall
Hos oss regnar det så pass mycket att jag sluppit vattna på ganska länge. Undrar hur många 100 mm det kom under dagens skyfall
Meriona
Det regnar och åskar här med (eller har gjort idag ändå) men jag hinner inte ut att räkna vare sig droppar eller millimetrar...
Myosotis
[attachment=53395:7.gif] Ösregn!!! [attachment=53394:flitz.gif]

[attachment=53396:singing_...rain_121.gif]
Myosotis
Det blev nästan 7mm.
Myosotis
Och idag kom det 15 mm till! yahoo.gif

Har föresten mailat kommunen och frågat vad jag ska göra om vattnet skulle ta slut. Jag fick bra svar snabbt:

CITAT (Tekniska förvaltningen)
Om du behöver vatten så kan du vända dig till ett åkeri som har bil med
tank, som hålls så ren att det går att transportera dricksvatten i den.
Vatten går att hämta hos oss, och hämtplatsen anvisas av xxx...

CITAT (Chef Gatu- & Parkavdelningen)
Ett företag du kan vända dej till är Sydspol...
dom hjälper dej, det finns andra i vår kommun som fått hjälp här.
Naturligtvis får ni själva göra affären med Sydspol.

Noak
6 mm. Lurendrejare på väderrapporten.
Jag tror att upplänningarna snor vårat regn, eftersom Sverige ju liksom putar ut där så fastnar regnet...
Eller...?
Myosotis
giggle.gif Eller så är det allt vattnet som gör att det putar ut, om man sticker hål så rinner det ut giggle.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 08-08-2010, 20:46) *
Och idag kom det 15 mm till! yahoo.gif
Har föresten mailat kommunen och frågat vad jag ska göra om vattnet skulle ta slut. Jag fick bra svar snabbt:

Tur att det börjat regna, för att få vatten med lastbil verkar inte bli någon billig affär. Men efter vad jag förstår har folk fått hjälp av brandkåren i samma ärende alldeles gratis i andra kommuner tidigare år
Myosotis
Hm, intressant. Då kanske man ska fråga direkt hos brandkåren istället. Men nu kan vi ju hoppas att vattnet räcker och brunnen så småningom fylls igen.
Noak
CITAT (Myosotis @ 08-08-2010, 21:08) *
giggle.gif Eller så är det allt vattnet som gör att det putar ut, om man sticker hål så rinner det ut giggle.gif

NEJ!!!
Stick inte hål, då rinner det ju ner till Skåne...
Myosotis
slap.gif just det, det tänkte jag inte på...
HelenJ
Det har minsann behagat regna idag. Närmare 15 mm har det kommit medan ca 300 besökare har klafsat omkring i min trädgård. blink.gif Det enda rejäla regnet på över sex veckor måste naturligtvis komma just den dagen man har öppen trädgård..... wink.gif
Myosotis
slap.gif Så typiskt!! Men vad kul att det kom så många besökare ändå!
Noak
Det regnar!!! yahoo.gif Ihärdigt!
5mm under natten och det strilar på som det ska.
Alla blommor sträcker på sig!
Myosotis
Underbart Noak! yahoo.gif Håller tummarna att det håller i sig! tummenupp.gif
Bengalow
Ock, ock, ock! I juli kom det 24 mm i två störtskurar + en skvätt emellan. Vi suckade och längatde - och blev bönhörda! Bara dessa dagar i augusti har vi fått 85 mm nederbörd - igår allena 45, men det sträckte sig från 04 till 23 på kvällen. Nu behöver vi inte mer på ett tag i Staffanstorp (Lundaområdet)...
Noak
Här regnar det fortfarande!
Myosotis
CITAT (Noak @ 09-08-2010, 14:26) *
Här regnar det fortfarande!

Härligt!

Här har det kommit 32½ mm sammanlagt hittils i augusti, det är fuktigt kanske 10 cm ner i marken. Fortfarande 28 cm i brunnen. Gräset har blivit grönt igen förutom under enarna:

ängsvädd
Skönt iaf att gräset blivit grönt. Fortfarande oroväckande med brunnen dock.

Jag bor ju vid kusten och vi har fått hur mycket regn som helst - har dock ingen koll på hur mycket, men det plaskar när man går på tomten wink.gif
Noak
Har fått 18 mm, just nu är det uppehåll, men regnet hänger i luften. Det gör inget om det ramlar ner lite till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon