Posse
I morse såg det ut att vara tjugo minusgrader här när det började ljusna tillräckligt för att avläsa utetemperaturen. Nu visar den på femton.

Naturligtvis ingen rekordtemperatur men ändå börjar jag som vanligt att fundera på hur djuren som lever ute i det vilda har det vid kyla.

Fryser de?
Förfryser de sig?
Fryser många ihjäl? unsure.gif
pejori
ja.
ja.
ja.

dom drabbas också av kylan, men dom har skyddsmekanismer som hjälper dom. rör sig inte i onödan, och dom äter hjättemycket.
en viss form av stödmatning hjälper.
( hö. morötter, jordnötter och sånt)
Posse
Smidigast tycker jag nog djuren som går i ide verkar ha det. Tänk vad härligt att bara gå och lägga sig när det börjar kännas kärvt... och sova till det blir vår igen! rolleyes.gif
Betty
CITAT (Posse @ 21-01-2004, 14:58)
Smidigast tycker jag nog djuren som går i ide verkar ha det. Tänk vad härligt att bara gå och lägga sig när det börjar kännas kärvt... och sova till det blir vår igen!  :rolleyes:

Och ut ur idet tumlar björnhonan + ett par ystra ungar! Gissar att hon inte har sovit riktigt hela tiden!!! wink.gif biggrin.gif
pejori
det vore kanske en idé.
undantag björnslitet då.
tänk va bra att kunna vakna lagom till planteringen iklädd t-shirt. biggrin.gif biggrin.gif
för mej vore det toppen. slippa jul och födelsedag.
blir inte äldre än så här. wacko.gif blink.gif huh.gif wink.gif
KURT
CITAT (Betty @ 21-01-2004, 15:43)
Och ut ur idet tumlar björnhonan + ett par ystra ungar! Gissar att hon inte har sovit riktigt hela tiden!!! wink.gif biggrin.gif

Björnen måste ju också äta nästan dygnet runt på sensommaren för att lägga på sig tillräckligt med fett. Björnen sänker ju inte kroppstemperaturen som endel andra djur kan göra. Den tappar ca 500 g/dag på att ligga i ide.
Eva i Skåne
CITAT (KURT @ 21-01-2004, 16:48)
CITAT (Betty @ 21-01-2004, 15:43)
Och ut ur idet tumlar björnhonan + ett par ystra ungar! Gissar att hon inte har sovit riktigt hela tiden!!! wink.gif  biggrin.gif

Björnen måste ju också äta nästan dygnet runt på sensommaren för att lägga på sig tillräckligt med fett. Björnen sänker ju inte kroppstemperaturen som endel andra djur kan göra. Den tappar ca 500 g/dag på att ligga i ide.

Ytterligare ett skäl att gå i ide under den kallaste tiden laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Posse
Vissa djur tycks ju ta skydd i iden, gryt, hålor, hyddor och allt vad det kan kallas men vart tar t.ex. rådjuren vägen när de blir pömsiga och det är tjugo grader kallt unsure.gif
*Felix matte*
Vi har haft ner till 45 minusgrader för några år sedan och djuren inkl. rådjur har överlevt.
Några mil härifrån är det vanligt med temperaturer kring 40 grader.

Vid 20 minusgrader är folk ute på långpromenader med hundarna laugh.gif
Tesa
Det är nog ingen fara med djuren, dom har ju päls och den värmer gott. Det är väl inte förutan som päls är vardagsklädsel i Sibirien så här års tongue.gif

Inhemska djur har säkert inga som helst problem så länge dom är friska och välnärda, dom är ju anpassade till det här klimatet sedan årtusenden.
Och i skogen är det lä, så jag misstänker att rådjuren kanske kryper in under en gran när det blir kallt, det skulle i allafall jag göra om jag var rådjur blink.gif rolleyes.gif tongue.gif

Men de år som rådjuren kanske far illa så lever räv och andra rovdjur gott istället ohmy.gif ...nåt att tänka på!! wink.gif
Posse
CITAT (Tesa @ 21-01-2004, 21:33)
Det är nog ingen fara med djuren, dom har ju päls och den värmer gott.  ;)

Men.... jag tycker de ser ut att ha dåligt på fossingarna? unsure.gif
pejori
det är nästan så man ser hur dom blåser på klövarna. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
tur att det inte blir så långvarit som i sibirien.
Posse
Får de vilda djuren snuva, lunginflammationer och sånt? unsure.gif
Berith
Kan dom väl få, om dom blir smittade med såna baskelusker.
Posse
CITAT (Berith @ 22-01-2004, 12:28)
Kan dom väl få, om dom blir smittade med såna baskelusker.

Jag förmodar att djur som är känsliga för "såna baskelusker" inte blir särskilt gamla. unsure.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 21-01-2004, 19:18)
Vi har haft ner till 45 minusgrader för några år sedan och djuren inkl. rådjur har överlevt.
Några mil härifrån är det vanligt med temperaturer kring 40 grader.

Vid 20 minusgrader är folk ute på långpromenader med hundarna laugh.gif

När jag kröp ner i bingen kl 01:00 i natt visade termometern precis utanför fönstret 20 minusgrader och jag funderade verkligen på hur det skulle vara att tvingas sova ute i skogen. unsure.gif sad.gif

Det är väl en sak att göra långpromenader i svår kyla, men en annan att lägga sig på marken för att sova...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon