Carl

Själv är jag en. Bor i Höganäs! coolgleam.gif
Aqvakul
Nummer 2: Lund...
Margaretha
Och nummer 3 bor i Malmö.
Gertie
Gissa var nummer 4 bor.
Myosotis
Jag bor i nordvästra Skåne.

CITAT (Gertie @ 01-08-2010, 10:15) *
Gissa var nummer 4 bor.

g.gif
Maggan H
Nordöstra hörnet, nära Blekinge. Närmare bestämt Bromölla. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
född i nordöstra skåne där min familj och släkt bor. men just nu bor jag inte där. är alltid skåning var jag än bor.
Monica zon 1
Här är en till (8)

Monica, Helsingborg
skånepåg
Här är en till i Kristianstad ^^
Biggan_
Nr 10.
Ca milen öster om Lund.
mattias__o
Jag bor i Lund
dkhenrik
CITAT (flaxss @ 01-08-2010, 12:47) *
född i nordöstra skåne där min familj och släkt bor. men just nu bor jag inte där. är alltid skåning var jag än bor.

Modsat her ... er ikke skåning, men bor i Malmö ;-)
KRT
Nr 13 - en urskåning som bor ca 1 mil öster om Lund (S. Sandby), men född och uppväxt i norr om Höganäs.
RibesRubusVitis
Också Lund...
Red Top
Född av skånska föräldrar i förskingringen(från Helsingborg). Men det räknas kanske inte, eftersom jag råkade födas i Solna. flirting.gif
cato
16
från Österlen
Eva i Skåne
Svedala eller Höör - beroende på humör

rolleyes.gif
eugenia
Jag är skåning, sedan 9 år tillbaka. Innan dess var jag någon form av stockholmare. Vad är egentligen en riktig skåning?
Carl

En riktig skåning är en person som tycker att Norrland börjar norr om Hallands åsen, Att det är snöstorm när har kommit 2 cm snö. Säger grishals istället för fläskkarré. Att Köpenhamn är huvudstaden istället för Stockholm. Vet vad pjod betyder!
Red Top
Som liten lärde jag mig att "Sverige består av Skåne, och norr därom liggande fäbodar". Som vuxen vet jag att det inte stämmer. giggle.gif

Grishals slutade jag säga efter 10 års ålder. Mina kompisar tyckte grishals lät äckligt.

En pjod är väl en liten fågel? Numera används det kanske oxå som benämning på små barn. unsure.gif

När jag pratar med skåningar byter jag idiom ganska snart. Får hejda mig när jag talar med främlingar, för att de inte ska tro att jag driver med dem. giggle.gif

Kvalificerar jag mig, som Skåning då? confused.gif
Carl

Red Top DU ÄR EN SKÅNING Grattis ! Lite tvekan med grishalsen
Red Top
thanks.gif giggle.gif
Bengalow
Jag är halvskåning. Min fru som är en "äkta " lundatös förbjuder mig att säga att jag är från Skåne, fast de första ljud jag gav ifrån mig bar en tydlig klang av "rrr".
Jag föddes i Köping av en mor från Ängelholm, där jag växte upp från ca 3 års ålder. Sedan 1971 har jag bott i Skåne, Kristianstad först och sedan 1974 i Staffanstorp. Kanske var det en längtan till ursprunget?

Red Top: Definitionen på en "redig" skåning är, att naveldjupet är minst en tum...luddet oräknat!
Aqvakul
CITAT (Bengalow @ 04-10-2010, 12:59) *
Red Top: Definitionen på en "redig" skåning är, att naveldjupet är minst en tum...luddet oräknat!

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

*skrattar så jag får ont i naveln och luddet hoppar..*
malcolm
Skåne...? Nej Tack, hellre Norrland!
Alexander-VG-zon3
om man kommer från Kristianstad ? vad är man då ? skåning ? svensk ? dansk ? eller en tvätt äkta skåning ? känner mig lite tvåtydig.

citat
'' Kristianstad i Skåne har än i dag Kristian IV:s sigill med ett "C4" i sitt stadsvapen. Vapnet gäller numera för hela kommunen. Kristianstad är möjligen den enda staden i världen med en utländsk kungs sigill som sitt vapen''
Bengalow
Det har det inte frågats om, Malcolm! Starta en egen tråd med dina samtyckare!
eugenia
CITAT (Carl @ 04-10-2010, 08:40) *
En riktig skåning är en person som tycker att Norrland börjar norr om Hallands åsen, Att det är snöstorm när har kommit 2 cm snö. Säger grishals istället för fläskkarré. Att Köpenhamn är huvudstaden istället för Stockholm. Vet vad pjod betyder!

OK, jag passar inte den profilen. Men jag förstår att tockalår är kycklingklubba och malekyd är fläskfärs. Alltid en början. flirting.gif
mbn
Också infödd skåning! Släkt med Gertie och bor på samma ort! happy.gif kram2.gif
Bengalow
Eller som den riktige skåningen svarade på frågan om smålänningar: "- Nä vi omgås ente mä den mongoliske rasen!"

Fast Köpenhamn som huvudstad håller jag inte med om. Då är det bättre med "Malme" eller "Lond"
Red Top
CITAT (Bengalow @ 04-10-2010, 12:59) *

a0a.gif Nu är ju inte jag den navelskådande typen, men jag får väl ta och mäta vid tillfälle. a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon