Margaretha
Vi har en syren som, trots att vi försöker förnya den hela tiden, blivit väldigt hög och spretig. Eftersom vi ska förändra rabatten runt ikring ser vi ett gyllene tillfälle att ta ner den helt - så kommer vi åt bättre runt ikring den också.

Vi förlorar ju blomningen nästa år, men det kan vi stå ut med, men klarar den av en sådan omild behandling överhuvudtaget. Det är en gammal syren bör jag kanske tillägga.

Margaretha
Aqvakul
Om ni väljer att "ta ner den helt" så är bästa tiden på vårvintern, då mycket kraft samlats i rötterna. Gör ni det nu så kommer ni att få nya skott som inte hionner förvedas innan vintern och riskerar frysa bort vilket leder till en försvagning av plantorna. Observera att en total föryngring leder till mycket rotskott. Den har rötter en bra bit utanför nuvarande grenar. Vill ni begränsa rotskotten, så får ni gräva runt syrenen och sätta ner någon form av rotspärr mot rabatten
Danne031
Jag kapar den här tråden lite om det är ok smile.gif
Vi satte syrener i våras, 10 plantor (1-åriga) på 6m, alltså väldigt glest men det var av ekonomiska själ samt vi har inte bråttom med det hörnet. Tanken är att det ska bli en häck/berså av det, alltså tätt men smalt. För att få det att sprida sig så mycket som möjligt i början är det alltså bättre då att klippa ner fullständigt?
Vi har tänkt eventuellt hjälpa till med ytterligare 1-åriga nästa år och sedan de dyrare 3-åriga året därpå, vi räknar alltså med att det får ta i alla fall 3-4 år innan blomning att tala om.
Huggorm
CITAT (Danne031 @ 01-08-2010, 10:43) *
Jag kapar den här tråden lite om det är ok smile.gif
Vi satte syrener i våras, 10 plantor (1-åriga) på 6m, alltså väldigt glest men det var av ekonomiska själ samt vi har inte bråttom med det hörnet. Tanken är att det ska bli en häck/berså av det, alltså tätt men smalt. För att få det att sprida sig så mycket som möjligt i början är det alltså bättre då att klippa ner fullständigt?
Vi har tänkt eventuellt hjälpa till med ytterligare 1-åriga nästa år och sedan de dyrare 3-åriga året därpå, vi räknar alltså med att det får ta i alla fall 3-4 år innan blomning att tala om.

Det är lite väl tidigt att klippa ner dom redan, dom behöver bladmassan för att utveckla rötter. Vänta gärna ytterligare ett år.
malcolm
CITAT (Margaretha @ 01-08-2010, 10:20) *
Vi har en syren som, trots att vi försöker förnya den hela tiden, blivit väldigt hög och spretig. Eftersom vi ska förändra rabatten runt ikring ser vi ett gyllene tillfälle att ta ner den helt - så kommer vi åt bättre runt ikring den också.

Vi förlorar ju blomningen nästa år, men det kan vi stå ut med, men klarar den av en sådan omild behandling överhuvudtaget. Det är en gammal syren bör jag kanske tillägga.

Margaretha

Dessa sågades ner jäms med marken i mitten av augusti förra året, allt det gröna du/ni ser har kommit upp i vår/sommar.

[attachment=53136:syr_n.JPG]

Danne031
CITAT (Huggorm @ 01-08-2010, 10:52) *
Det är lite väl tidigt att klippa ner dom redan, dom behöver bladmassan för att utveckla rötter. Vänta gärna ytterligare ett år.

Jaha ok, jag trodde man skulle ta ner dom 20-30cm varje år i vanliga fall smile.gif
Huggorm
CITAT (Danne031 @ 01-08-2010, 11:50) *
Jaha ok, jag trodde man skulle ta ner dom 20-30cm varje år i vanliga fall smile.gif

Det finns många olika åsikter, men det skadar inte att vara lite snäll mot dom första året så dom får etablera sig ordentligt
malcolm
CITAT (Danne031 @ 01-08-2010, 11:50) *

Kan tllägga att mina syréner som jag sågade ner var runt 40 år gamla, unga buskar skall man inte behandla på det sättet utan bara ansa där man tycker det behövs för att få ett tätare grenverk.
Margaretha
Det blir nog lite svårt att bestämma hur vi ska göra. Det går troligen bra, men kan leda till en försvagad buske och / eller en massa rotskott. Vi funderar!

Tack för svaren! thanks.gif
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 01-08-2010, 12:04) *
Det finns många olika åsikter, men det skadar inte att vara lite snäll mot dom första året så dom får etablera sig ordentligt

yes.gif
Just syrener står ofta och stampar i tillväxten de första åren medan de bygger upp ett bra rotsystem, så det är bra om de får göra det i fred. Ta alltså inte ner dem det första året, och kanske inte år 2 heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon