Full version: Paprikafundering
Christa
Jag har 5 plantor av Red Skin varav 2 har massor av stora paprikor. De är fortfarande gröna och nu funderar jag på att låta dem sitta kvar trots att de inte orkar bilda flera. Jag vill ju att några skall hinna mogna innan säsongen är slut. De står utomhus och har inte sol hela dagen.

De skiftar inte ens i färg ännu. Hur lång tid kan det ta att få dem mogna efter att de vuxit sig stora som de står nu?

De sitter trångt men samtidigt ser det vacker ut.

Plockar jag dem så kanske jag inte hinner få några mogna innan det blir höstkyla.

Snälla hjälp mig att välja!
rosita
Det kan ta 4-8 veckor från grön färdigväxt paprika tills den är mogen och röd. I alla fall här hos mig. Det tar lite längre tid för de som står utomhus.

Det sägs att om man plockar den första grön, så mognar övriga snabbare, så jag brukar alltid ta den första grön på varje planta.

Du kan också ta in plantorna innan frost, så mognar paprikorna inomhus.
Christa
Jag valde att låta alla sitta kvar och nu har de börjat rodna. Eftersom det redan är så nära slutet på utesäsongen så känner jag att jag gjorde rätt. I annat fall hade jag nog inte hunnit få mogna paprikor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon