Dool
Hej,
först och främst- jag är TOTAL rookie vad gäller trädgård, odling, plantering och allt vad det heter (vilket även inkluderar forum för desamma), så jag börjar med att ursäkta mig om något blir fel. Inte desto mindre har jag blivit alldeles besatt av min lilla trädgård, fy attans vad kul det är! Nu till inlägget:
Vi flyttade till hus i vintras och de som bodde här innan var väldigt förtjusta i blommor och planteringar. Längst ett förråd har de anlagt en smal perennrabatt (ca 8 m lång) i västligt läge. Som den ser ut nu är det massor av olika blommor på rad: te.x spridda skurar av fingerborgsblomma, en smal japansk lönn, en azalea, en liten lavenel av ngt slag, 3 olika typer av små rhododendron, någon lilja som inte har blommat, en lupin, rödbladig alunrot etc. (Kan tyvärr inte namnet på resten).
Problemet är att det i min mening "är lite mycket av det goda", plottrigt på något vis, eftersom inget är grupperat och det är för många färger och typer av blommor. Skulle vilja ha en "mustigare" rabatt med blommor i fler nivåer, inte så många olika färger, kanske tom. inte rabatt längst hela väggen? Eftersom jag, som jag skrev, är nybörjare på detta har jag svårt att hitta inspiration till hur jag ska göra. Så nu hoppas jag på er! flirting.gif
Och just det, bor i zon 2, jorden är inte den bästa (antar jag: det är väldigt mycket sten i) - har jag glömt något?

Är tacksam för alla tips, bilder etc. jag kan få!
kerstin z5-6
Många gör rabatterna aldeles för smala och dessutom runt husväggarna..där man inte själv kan se dem från huset.
Vill du ha kvar din där föreslår jag en rejäl breddning , gärna i lite svängda" former-mindre stelt så lättare att gruppera och mindre plotter/sillsalladsutseende
Har lite inspiartionstips på bloggen o i mina album-ikonen gamla fotoalbum i min profil, finns nog rabattbilder med.
inspirationsträdgårdar Holland
Dool
Tack snälla - otroligt fina bilder! Det är onekligen en konst det här med trädgårdsplanering, inte bara ska man ta hänsyn till jord och vädersträck, utan också när de blommar, vilken stil man vill ha etc. Inte konstigt att det snurrar i skallen på den nyss invigde! Det enda jag vet är att huset i sig har ett ganska modernt utseende, så trädgården får gärna vara lite "stram". Tänkte behålla de "plommonfärgade" växterna (japanska lönnen, alunrot och sen flytta dit kärleksört). Förslag på vad som skulle vara snyggt att kombinera med? Grå-silver kanske?

Vänliga hälsningar!

Ps. Förresten - blev kär i bilderna på den blåa vallmon - kan de växa i skugga? Ds.
kerstin z5-6
De vill gärna ha halvskuggigt-Meconopsis -Blå bergvallmo:) Ja silver är fint till finns många bra växter med silvriga blad
Pulmonaria lungörter tex, någon hosta kan passsa med i lite silverblådaggigt bladverk
Chloe
Du kanske hittar inspiration genom att titta på de här fina bilderna:
http://www.perennialresource.com/gallery/?gallery=18
lycka till med trädgården!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon