Full version: Dillpion
simson68
Hallå allihopa

Jag har en dillpion som jag gärna vill ha större, jag tycker att den är tanig.

Är det någon vänlig själ som har några råd, bifogar en bild på den. Jag hoppas att det är
en ÄKTA dillpion för jag har fått den av svärmor och några fler knölar kan jag en få då
hon ej finns med oss mer.
lavendelgården
Hej!
Tycker nog att det ser ut som en dillpion. Dom är ofta lite taniga och har veka själkar. Prova med att lägga på lite kogödsel (den man köper på påse) runt plantan. Dillpionerna tar ofta lång tid på sig för att bli etablerade och jag är övertygad om att du får fler stänglar nästa år.
Lycka till
Åsa
www.lavendelgarden.eu
simson68
Ska jag lägga på kogöslet nu eller vänta tills hösten ? unsure.gif

Tack för ett snabbt svar

mvh Tina
Gunilla T
Det är svårt att från bilden säga om det är en dillpion eller en herrgårdspion. Det skiljer inte särskilt mycket - bladen på en dillpion är mera skira och "dill liknande"

Växter behöver tid på sig att utvecklas och det kan man inte påskynda särskilt mycket men - bra jord är gott nog. Ingen mera gödsel i år - växten har gått i vila efter blomningen så spara gödslingen till våren.

Lycka till med din pion - oavsett vilken sort det är så är båda vackra växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon