naemi
[attachment=53154:1_augusti__10_046.JPG][attachment=53154:1_augusti__10_046.JPG]
Min tomater i växthuset ser röda o fina ut, men när jag skär itu dem så är de grönvita inuti. Det är bara skalet och ca 3mm som är rött. Se bild Är det någon som vet vad som är fel?
Åsa, mälardalen zon 2
För stark solinstrålning brukar ge såna där tomater där utsidan har mognat snabbare än insidan.

+Det kan ju även vara sortberoende.
naemi
Tack Åsa! Jag misstänkte det men var inte säker.
naemi
jaha, nytt år och skuggväv i växthuset, men tomaterna mognar endast på ytan. Dessutom är den del av tomaten där kvisten sitter gul medan övriga delar av tomaten är röd. Även om jag plockar av dem o låter de eftermogna så blir de inte bra. Ytan och blir liksom övermogen men inne i tomaten är det grönt och det smakar omoget. Är det nån som har nån ide om vad som fattas. Har odlat olika sorter men alla blir likadana. Odlar i hink i kallväxhus.
Anja Danmark
Det lyder godt nok som en varmeskade - det kan de sagtens få, selv om der er skygget, hvis temperaturen har været for høj...

naemi
Tack Anja för din ide om orsak. Jag har tänkt det själv tills jag talade med grannen som har sitt växthus ca 7 meter från vårt. Deras växthus är precis lika stort som vårt. De har inte mitt problem trots att de har sol hela dagen och dessutom en vädringslucka mindre. Mitt växthus skuggas av vårt hus på eftermiddagen, vilket inte grannens hus gör. Grannen har alltså fler soltimmar och ändå inte detta problem. De har heller ingen skugggardin, som jag har. Jag förstår inte varför mina tomater blir så här - mer eller mindre oätliga.
Det finns en skillnad mellan mig o grannen - de odlar i markbäddar. Kan det ha någon betydelse tro?
Peztis
Och ni har samma sorts tomater?

Och ja, det borde ju vara lite skillnad på markbädd eller kruka vad gäller vatten osv då en markbädd normalt håller fuktigheten bättre. Men jag vet inte om det kan vara orsaken, dock.
Bassam
Hej
Din växthus har inte tillräckligt sol, så blir skalet Röd medan snabbt medan inne frukt omogna,

Obs

1 Du måste ge dem extra belysning nästa år.

2 Om försöker du lägga dina tomater frukter i skugga plats,

H. Bassam
abbbe
Är det samma sorts tomat du har odlat? Har du testat att odla andra sorter för att se hur resultatet blir?
naemi
Jag har odlat olika sorter, allt från cocktailtomater till bifftomater. Gula och röda. Dansk export, Elin osv. Alla blir omogna inuti.

Ja Bassam, grannen har faktiskt sol fler timmar. Jag har sol från ca kl 09 till 15, sen skugga av vårt hus. Klockan 19 är solen tillbaka någon timme. Detta gäller under juni månad när solen står som högst. I augusti o september är det kortare tid eftersom solen inte står så högt vilket innebär skugga från träd o liknande.
Skugggardinen skaffade jag i år eftersom jag trodde att felet var att det blev för varmt med tanke på att jag odlar i hinkar. Målade också hinkarna vita. Det blev som sagt ingen skillnad, tomaterna blir likadana i alla fall.

Jag kom just på att för många år sen, när jag hade ett mindre växthus och markbädd blev inte tomaterna så här. Det växthuset stod på samma plats som det nya.

Paprikan blir faktiskt bra o mogen rakt igenom, men tomaterna är bara att slänga, de eftermognar inte ens, för ytan bli övermogen o ruttnar innan den inre tomatväggen hinner eftermogna.
Eva i Västerås
Är inte tomater väldigt känsliga för ojämn bevattning?
Det skiljer ju mellan markbädd o kruka.
Peztis
Du behöver ju inte kasta tomaterna! Du kan lägga in dem, det gör man ju med helt gröna tomater och det är jättegott!

Vad händer om du gör någon röra av dem med lök, paprika, kryddor osv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon