Full version: flytta pion
UNL
Hej!

Ifjol planterade jag en pion framför våra stora gamla syrenbuskar. Det är en rätt mörkt hörn av trädgården med endast sol på morgonen.
Jag ville ha lite färg och ljus i hörnet och planterade därför en ljusrosa pion.
Dock blev det nog lite väl mörkt för stackaren. Ifjol blommade den inte men det var första året så det förväntade jag mig. I år har det vuxit på sig en del. Dock blev den smal och gänglig och endast två stjälkar bar knopp.
De har nu slagit ut och är fantastiskt vackra och doftar gott.
Jag tror dock att jag borde flytta den till en lite soligare plats och undrar när man ska göra det utan att störa den alltför mycket inför nästa år.

Vi bor vid Storsjön, i zon 6

Hälsningar /UNL
mimmi 1
Om du gräver upp den försiktigt, och tar med så stor jordklump som möjligt, så kan du flytta den nu. jag (bor även jag i zon 5-6, men utanför Umeå) flyttade en stor pion för två år sedan, delade den till tre plantor, och hade inte förväntat mig att de skulle blomma redan första året efter flyttning. men det gjorde de.smile.gif och i år, två år efter flytt, så har de alla tre blommat med massor av fina blommor.

gräv en stor grop bara, och luckra ordentligt, fyll på med ny jord, och sätt ned pionen, men se upp så du inte sätter den för djupt, den ska sitta i samma läge som förra stället. Lycka till tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon