MarinaH
Bor i zon 2 vid havet och undrar vilken typ av buskar som klarar av saltvatten och mycket blåst. På tomten finns redan havtorn o ärtbuskar. Vill gärna ha buskar som blommar.
HelenJ
Saltbuske Halimodendron halodendron och oxel Sorbus intermedia klarar båda att utsättas för salta vindar.
Åsa, mälardalen zon 2
+Många vresrosor klarar ju salthaltiga vindar och blåst.
EKLO
Jag bor också nära havet på växtkusten - själv odlar jag mest grönsaker på min naturtomt, men tittar man i själva naturen växer ju t ex kaprifol, ljung, vresros och marrisp vid utsatta stränder. (Fast marrisp och ljung ä'r ju inga höga buskar förstås.)

I den trevliga nyttiga boken "Naturlig trädgård" (kolla den - väldigt fin) listar man bl a följande blommande buskar i ditt växtläge: Häggmispel, Rosenkvitten, Scharlakanshagtorn, Saltbuske, Ölandstok, Hägg, Slån, vresrosor och mimpinellrosor.
Huggorm
Jag var iland på en holme utanför Resö, och snåren där bestod förutom av rönn och slån av olvon - vilket överraskade lite. Jag trodde inte att den skulle trivas så bra i ett sådant läge.
EKLO
Olvon växer flitigt en bit upp på öar här i södra Bohuslän. En fin buske tycker jag.
Fenja
Buskar som tål salt och vind:

Acer campestre naverlönn
Amelanchier i sorter, häggmispel
Berberis thunbergii häckberberis
Caragana arborescens sibirisk ärtbuske
Chaenomeles japonica rosenkvitten
Crataegus intricata amerikansk havtorn
Eleagnus commutata silverbuske
Halimodendron halodendron saltbuske
Hippophae rhamnoides havtorn
Genista tictoia 'Royal Gold' färgginst
Ribes alpinum måbär
Rosa rugosa vresros
- spinosissima pimpinellros

Mvh
Fenja
Orkidétjuven
Vresrosen R rugosa. är en invasiv art som inte bör planteras enligt naturvårdsverket. Den härstammar från östasien. Den förvildas lätt och koloniserar bland annat havsstränder i södra Sverige. Där tar den helt över och tränger därmed undan annan växtlighet.
Rekommenderas därför inte!!!!!
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 01-08-2010, 23:01) *
Vresrosen R rugosa. är en invasiv art som inte bör planteras enligt naturvårdsverket. Den härstammar från östasien. Den förvildas lätt och koloniserar bland annat havsstränder i södra Sverige. Där tar den helt över och tränger därmed undan annan växtlighet.
Rekommenderas därför inte!!!!!

Man har ju till och med planterat den på stränder för att binda sanden, som annars blåser bort. Man får väga fördelar mot nackdelar.
Orkidétjuven
Huggorm! Jo, men det är många arter som man har planterat först i vad man tror är ett bra syfte.
Många exempel finns och mängder av arter har förts över planeten i vad man tror sig vara bra syften. Eucalyptus har ex planterats i delar av Afrika i ett "bra " syfte, nu orsakar de mer problem för att de dricker så ofantligt mycket vatten, att det varken finns över till växter och djur. Här i NZ har man introducerat flera gräsarter just för att binda sanddynor och stränder för att förhindra att sand blåser bort efter att man har "stört" det naturliga växtlivet, men nu finns det knappt inga inhemska arter kvar som binder sand just för att det introducerade gräset tränger bort dem. Iochmed det så försvinner även djurlivet som är beroende av vissa kustlevande arter för sin överlevnad. Förlust av biologisk mångfald blir resultatet och nu läggs stora pengar för att få bort det och återställa det tidigare ekosystemet. Precis samma sak händer i Sverige med och nu har man förhoppningsviss lärt sig nog. Man hade ännu inte insett vidden av de verkningar som introducerade arter kan medföra.
Så plantera inte Vresrosor!
Det finns inga fördelar där, i det långa loppet blir de bara en nackdelar.

Christa
Jag skulle sätta havtorn. Förutom att bären är väldigt nyttiga så är buskarn vackra.
Gunilla T
CITAT (Orkidétjuven @ 02-08-2010, 07:25) *
Huggorm! Jo, men det är många arter som man har planterat först i vad man tror är ett bra syfte.
Många exempel finns och mängder av arter har förts över planeten i vad man tror sig vara bra syften. Eucalyptus har ex planterats i delar av Afrika i ett "bra " syfte, nu orsakar de mer problem för att de dricker så ofantligt mycket vatten, att det varken finns över till växter och djur. Här i NZ har man introducerat flera gräsarter just för att binda sanddynor och stränder för att förhindra att sand blåser bort efter att man har "stört" det naturliga växtlivet, men nu finns det knappt inga inhemska arter kvar som binder sand just för att det introducerade gräset tränger bort dem. Iochmed det så försvinner även djurlivet som är beroende av vissa kustlevande arter för sin överlevnad. Förlust av biologisk mångfald blir resultatet och nu läggs stora pengar för att få bort det och återställa det tidigare ekosystemet. Precis samma sak händer i Sverige med och nu har man förhoppningsviss lärt sig nog. Man hade ännu inte insett vidden av de verkningar som introducerade arter kan medföra.
Så plantera inte Vresrosor!
Det finns inga fördelar där, i det långa loppet blir de bara en nackdelar.

Så bra att du fortsätter att informera thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon