Jag fick tag på tio lökar av saffranskrokus på Weibulls igår. De hade skjutit långa skott och jag har planterat dem i kruka nu... men... nu uppstår frågan som jag jag inte har svar på själv. Skall jag låta dem växa och sedan sätta ner dem i matkällaren eller skall jag sätta krukan direkt ner i matkällaren. Vilket är bäst för krokusarna? De är ju höstblommare så de lär väl inte blomma nu? Eller?
Hjälp!!
Anders zon 1
22-01-2004, 10:42
Jag har haft saffranskrokus ute på ett väl skyddat ställe i flera år och dom brukar skjuta blad på hösten i september och sedan behålla bladen över hela vintern och våren fram till försommaren när dom vissnar ner. Misstänker därför att du lugnt kan låta dina växa i rumstemperatur (eller litet svalare om du har möjlighet till det) och sedan plantera ut dom i vår.
Dom kommer sedan förmodligen att vissna ner under våren-försommaren och om du har riktig tur kanske dom blommar i höst (dom kan eventuellt också blomma nu direkt efter planteringen i samband med att bladen kommer, vilket är helt normalt för en höstblommande krokus). Fast räkna inte med fler blommor i framtiden - mina kommer troget med blad varje år men några blommor har jag inte sett skymten av. Saffranskrokusen härstammar ju från områden med medelhavsklimat så jag misstänker att vi i Sverige har för fuktiga och svala somrar för att dom ska blomma. Dessutom kanske vinterhalvåret (när dom gröna bladen är framme) är för kallt och mörkt för att dom ska hinna samla på sig tillräckligt mycket näring för att orka blomma. För att få bra blomning hos saffranskrokus här i landet måste man nog tyvärr ha dom i kruka som förvaras svalt men ljust under vintern och mer eller mindre snustorrt och varmt under sommaren.
/Anders
Tackar för råden! Min rumstemperatur är lite svalare alldeles av sej själv så då får dom stå kvar uppe i huset. Sen får jag väl se om dom trivs ute i zon 4...
Anders zon 1
23-01-2004, 09:18
Zon 4 är kanske är på gränsen, men prova att plantera lökarna i ett riktigt soligt och varmt läge i sandblandad jord. Om möjligt vid en husvägg där det är extra varmt, och skyddat mot alltför mycket blöta under sommaren.
Lycka till!
/Anders
Det får bli någonstans på sydsidan av antingen huset eller ladan. Nu är dom ju planterade i krukor så jag kan ju avvakta lite med att plantera ut dom tills jag hittat ett så bra ställe som möjligt.
Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.