Har kvar stammen av en död tall på tomten. Nu undrar jag om jag kan plantera någon klätterros mot denna, hade tänkt mig en ljus/vit sort tex. honungsros, och vad jag bör tänka på i så fall.
Framför tallen finns även rhododendron planterad och rosorna skulle alltså vara planterad mellan dessa och tallen. Bor i zon 2, tallen står i söderläge.
Tack på förhand.
Enda kruxet är väl att få till en ordentlig planteringsgrop för tallens rötter, men gräv och spetta så ska det väl gå, 50 liter bra rosjord i gropen vore väl bra. Hoppas den blir stor med åren !
Jag satte en Lykkefund mot en björk här, men björken lever så det är knepigare, rosen växer, men väldigt sakta ännu. Jag vattnar en del på sommaren.
Kan jag plantera nu till hösten? Ska jag blanda med benmjöl nu eller gör man det på vårkanten (eller överhuvudtaget)?
MvH
Jo hösten är bra, benmjöl kan du ha hela säsongen, det har jag i groparna när jag sätter höstlökar, det är långsam näring för ett par år.
Har benmjöl till allt, rosor, klematis, träd, perenner, allt jag planterar. Dom flesta rosor är krukade så du kan gräva ner rosen nu med om du kan, vattna varje vecka.
Monarda
03-08-2010, 19:00
Om inte tallen är jättestor så kan du såga av den och flytta den till lämpligare ställe så slipper du problemet med rötterna. Det gjorde jag med plommonträdet när det delade sig i två halvor i en storm och jag tyckte det var synd att kasta den fina stammen. Förankrade den i ett betongfundament nedgrävt i gräsmattan och har en clematis, en kaprifol och nyligen också en honungsros planterad vid foten. Om några år hoppas jag den dignar av blommor!
[attachment=53280:P8031501.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.