Full version: bambu/högt gräs
Maria i Helsingborg
Hejsan!

På uteplatsen i väster tänkte jag att vi skulle plantera någon form utav gräs och tänkte kasta ut frågan om någon har erfarenheter för att underlätta beslutet/gallringen om VILKEN sort vi ska ta.

- det ska inte gärna bli mer än 3 meter högt
- det kommer bara att stå i direkt solljus mellan ca 12.00-15.00 (det finns ett plank som tar solen efter det som är ca 1 ½ m högt)

Någon som har ideér? huh.gif
Sylvia
Om du vill ha så pass höga som upp till 3 m så passar ju glansbambu, Fargesia nitida, varför inte även F. murileae, bergsbambu.

Annars finns många vackra Miscanthus-sorter att välja bland.
Spartina pectinata 'Aureomarginata' tycker jag också mycket om.

Här kan du läsa om fler gräslikheter: Gräslika
och
Mera
andreas i uppsala
Om de ska vara bambu så ska det inte vara fargesia.Du ska har phyllostachys.
Phyllostachys brukar kräva mycket sol men det finns en del som klarar sig utan mycket sol, stammarna förblir mer åt det gröna iställer för gula.Ett bra val är bissetii.Det är inte den härdigaste men den i alla fall helhärdig i uppsala(zon3).Den behöver inte så mycket sol och den klarar av blåst mycket bra.

Min favorit är dock vivax aureocaulis.Den har gulatjocka stammar och blir riktigt hög för att vara phyllostachys.(även om phyllostachys inte är lågväxande)

mvh
andreas
Maria i Helsingborg
Tack för tipsen! Nu har jag surfat runt och kollat in vilka sorter som tilltalar mig och våra förhållanden mest och bäst.

Bergsbambun - Faragesia murieliae - gillade jag och ska kolla vidare på sorterna "Hareskov" (2½-3½m) och "Jumbo" (3-4½m). De passar ju dessutom bra eftersom de inte tycker om allt för hög värme.

Glansbambun - Faragesia Nitida - var JÄTTEfin men den, läste jag, blommade 1886 och kommer därför troligen blomma snart igen och därför dö huh.gif

Phyllostachussläktet tycker jag mycket om, bl. a. aurea och bissetii (3-5 m), men de blir ju så HÖGA de flesta och trivs bäst i inglasade utrymmen om jag förstår det hela rätt.

Vi får se vad som erbjuds hos trädgårdsmästerierna när det blir dax! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon