Full version: Vinterisolering
rosita
Hur gör ni som vinterisolerar växthuset med bubbelplast? Vad sätter ni fast det med? Går det att få det riktigt tätt? Jag tänker inte isolera hela, utan bara en del av växthuset. Hur fäster jag ihop det där det bara hänger ner utan att fästas i väggarna? Går det att ha dubbel plast i fästena i stommen?

Visa gärna bilder på era lösningar!
Davidoff
Jag har inte gjort det ännu, men tänker inför vintern skaffa ett litet, färdigt bubbelplasttält att ställa in i växthuset. Storleken räcker och det är enkelt att montera ner i vår. En lite dyrare variant finns på WillabGarden.se.
/D
Fjällroosens
Jag satte bubbelplast i hela mitt växthus i våras då jag hadde tok trängsel inne och behövde få ut plantorna. Nu har jag ju inte så stort växthus utan ett 6,5 kvadrat, men det finns fästen som vi använde där man sätter fast plasten i skenorna så det sitter fast överallt. Blev jättebra. Faktum är att det sitter där fortfarande a0a.gif
Jag kan ta kort om du är intresserad av att se hur det ser ut.
rosita
CITAT (Davidoff @ 02-08-2010, 13:30) *
Jag har inte gjort det ännu, men tänker inför vintern skaffa ett litet, färdigt bubbelplasttält att ställa in i växthuset. Storleken räcker och det är enkelt att montera ner i vår. En lite dyrare variant finns på WillabGarden.se.
/D

Jag hade ett sånt övervintringsrum från Willab förra året, men jag tyckte det var så bökigt att montera ner det när alla växter stod i vägen. Jag sålde det i våras, för jag har inget tålamod med sådana där stålrör som stommen bestod av. På hösten när jag satte in det, var ju växthuset tomt på växter, så då gick det bra att montera upp det. Då tänkte jag inte på hur det skulle bli när det måste monteras ner igen shy.gif

CITAT (Fjällroosens @ 02-08-2010, 19:50) *
Jag satte bubbelplast i hela mitt växthus i våras då jag hadde tok trängsel inne och behövde få ut plantorna. Nu har jag ju inte så stort växthus utan ett 6,5 kvadrat, men det finns fästen som vi använde där man sätter fast plasten i skenorna så det sitter fast överallt. Blev jättebra. Faktum är att det sitter där fortfarande a0a.gif
Jag kan ta kort om du är intresserad av att se hur det ser ut.

Jag tror nog att det kan vara lite lättare om man bubblar hela växthuset, men det tycker jag blir för dyrt att hålla 5 grader hela vintern. Därför vill jag göra övervintringsdelen lite mindre (ca 4,5 m2). Mitt växthus är 10 m2.

Det svåra, när man inte plastar hela, blir skarvarna på den del av bubbelplasten som "hänger fritt".
Anja Danmark
Willab Garden har de holdere, som man fæstner bobleplasten med - relativt billigt, men der går jo nogle stykker til!

For at spare på elregningen, isolerede jeg dobbelt sidste vinter og kun i en del af drivhuset. Det første lag satte jeg fast med holdere, det næste lag havde jeg ca. 15 cm længere inde, hængt op over de nylontråde, som tomaterne hænger i om sommeren...

Det var et ret stort arbejde at sætte det op og tage det ned - men det kan vist ikke gøres meget lettere, desværre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon