Ginflyer
I morse hittade jag tusentals av dessa kryp i pallkragarna. Alla är döda, gröna och ca 2-3mm långa.

De låg utspridda i pallkragarna, men bara på de ytor som var vattnade igår innan regnet kom inatt.

Där jag grävt upp potatisen och jorden var torr innan regnet fanns inte en enda.

Är det någon som vet vad det är för något? Kan det vara nybyggda myggor? Frågan är också varför alla är döda?

[attachment=53193:Kryp.jpg]
Red Top
Det kanske inte är döda djur, utan skalet av något, som utvecklats till ngt annat. Nu låter jag helknäpp, men jag tycker de påminner om skalet från en trollslända jag frågade om för ett tag sen.

Vi får väl se när du får svar från Amaira eller ngn annan.
Gossen Ruda
Jag tror Red Top är på rätt väg. Det är troligen subimagopuppskal från dagsländor. Dagsländor är de enda insekter där inte bara sista utvecklingsstadiet kan flyga. De lever i vatten och vid kläckningen simmar de upp till ytan, kläcks till en subimago och flyger iväg. Då har de en vattenavvisande hud på sig så de flyger iväg och landar snabbt på något fast förmål där de kryper ur subimagohuden och är sen helt fullbildade. Vad jag saknar på bilden är dock de tre stjärtborsten men de kanske är små på den här arten. Vingarna syns dock och då är saken klar.
Red Top
Odla är fantastiskt!

När till och med en gammkärring, som jag, kan lära sig något nytt.
Snöflinga
CITAT (Red Top @ 03-08-2010, 13:14) *
Odla är fantastiskt!

När till och med en gammkärring, som jag, kan lära sig något nytt.

Duktig du är bravo.gif Avis ...
Fågelvägen
bravo.gif Gossen Ruda, som har koll på sånt! Själv hade jag aldrig hört om subimago.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon