Full version: Våran balkong.
T&T
Hej!

Först en kort presentation av T&T (Therese & Thomas) balkong eftersom vi är nya medlemmar på Odla.nu. Det började när Therese flyttade till första egna lägenheten med tomatplantor och smultron. Sedan har det under årens lopp utvecklats med chiliplantor av olika sort. Sedan tog det ytterligare fart på odlingarna när jag flyttade in som växt upp på landet och där odlat i grönsaksland. Så i år har det odlats en massa på balkongen - potatis, lök, sockerärtor, rosenbönor, gurka, paprika, smultron, kryddor av olika sort, physalis men framförallt tomater av olika sorter.

balkongens odlingar.jpg

Nu till larvattacken. Vår paprikaplanta har blivit mest utsatt för larver och ser därför ut så här nu.

larvernas skadegörelse.jpg

Larverna som gjort detta ser ut så här.

larv1.jpg

larv2.jpg

Jag har försökt att plocka dem så fort jag sett några men det är ju oftast först när bladen blivit ätna på. Har även behandlat plantan med såpvatten. Vi tror att det är en kålfjärilslarv men är inte säkra så om någon har en annan åsikt och tips på hur man bäst blir av med de små elakingarna tas detta tacksamt emot.

Vänliga Hälsningar
Thomas & Therese
Åsa, mälardalen zon 2
De är ingen kålfjärilslarv den går bara på kålsläktet. Ser dock ut som unga grönsaksflylarver (går på många olika grönsaksväxter). Åtgärden är att skaka plantor och mosa alla som rasar ner och det får man göpra regelbundet, det brukar vara mer effektivt än såpvatten när det gäller fjärilslarver.
T&T
Tack så mycket för svaret om larverna. Då är det bara till att fortsätta jaga de små monstren även om det bär emot att krossa dem.
mieb
Vad kul! Jag såg er mysiga balkong i balkongtävlingen med bild på potatisskörd och allt!

Lycka till (och med larvjakten också)! smile.gif
T&T
Tackar! Och lycka till du också, ser att du är en av våra medtävlare! =) Tur att vi hann fota innan larverna slog till....
Ally
Jag har samma problem fast på ruccolan.
Det är lättare att "jaga" äggen som är gula och lätt att se än att jaga larverna som är svårt att hitta och som redan har börjat äta hål!

Kika på undersidan av bladen, plantan är kanske inte så stor....
Åsa, mälardalen zon 2
ruccola är en växt som hör till kål = de får kålfjärilslarver och andra larver som går på kål, inte lika vanligt med grönsaksfly. Många av de som går på kål lägger äggen i samlad grupp så de är lätta att hitta och mosa. Grönsaksflyet verkar mera sprida ut sina ägg och jag tror inte de är gula heller, jag har aldrig hittat såna där samlade äggsamlingar på tomater och liknande så troligtvis hör den till de som mera sprider ut sina ägg så det finns några här och där = inte alls lika lätta att hitta och mosa.
Bassam
Hej

Att döda dom eller sprider såpvatten, det är bra nu , men fram tiden det är bättre att täcker växte när dem gro för att fjärilar ska inte lägga ägg på växter eller marken.

Obs

Också du kan plantera försent.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon