Källtorpet L&T
-Hur tänker ni när ni handlar mat?

-Är den KRAV-märkta maten så mycket bättre eller är det ett sätt att stilla sitt samvete?

-Är KRAV bara ett lyckat marknadsföringsknep?

Jag själv väljer bort KRAV-märkt helt och hållet, finns inget annat att välja på så är jag hellre utan.
Däremot så är jag väldig noga med att köpa t ex svenskt kött, svenska grönsaker i så stor utsträckning som möjligt.

Varför?

Jo, det är enkelt, jag anser att maten ska produceras så nära konsumenten som möjligt och betalas av konsumenten och inte av politiska beslut.
För vad jag vet så finns det inget som talar för att den KRAV-märkta maten är så miljövänlig som KRAV vill påstå, att djuren har det så mycket bättre än konventionellt uppfödda.
Christa
Jag väljer mat som inte odlats med bekämpningsmedel i första hand därför att jag inte gillar tanken att det jag skall äta besprutats med kemikalier som kräver skyddsutrustning vid användandet och som ofta finns kvar i maten.

När det gäller konstgödsel så innehåller det ofta kadmium och potatis och spannmål är de främsta källorna till kadmium i våra kroppar förutom rökning.

När det gäller grönsaker så är de ofta närproducerade också. Jag vet vem som odlat dem.

Dessutom är det inte långsiktigt hållbart att odla med konstgödsel. Jorden blir utarmad på humus och näring. Mikrolivet blir för dåligt så att mineraler inte blir lika tillgängliga.

Mineralhalten i svenskt spannmål har minskat med hälften sedan 60-talet.

Bekämpningsmedel läcker ut i sjöar och grundvatten och i Skåne och Danmark finns många brunnar med rester av kemikalier från bl a Round up.
Anki på Öland
Väljer närproducerat, både kött och grönsaker. Potatis och spannmål äter jag inte så kadmiumet slipper jag då.
Anki
Piccante
Köper ekologisk så ofta jag kan.
Ang djuren så har KRAV krav på att både grisar och höns SKA ha utevistelse vilket konventionellt jordbruk inte har. Att djuren äter foder som produceras på gården och inte importerad soja från Brasilien gör att köttet får bättre balans mellan omega 3 och 6- fettsyrorna. Snabba kolhydrater och mycket protein är dåligt för djur med! Både ekokött och ägg är nyttigare.

Sen har KRAV totalförbud mot spridning av avloppsslam vilket innehåller mer kadmium än konstgödsel (och en massa andra industrikemikalier, flamskyddsmedel och medicinrester).
andersen
Närproducerad försöker jag att handla, men det är svårt idag att veta vad som är det, tex EMV där står det oftas inte var varan är tillverkad annat en i vilket land.

kravmärkt någon gång ibland, Eu-ekologiskt vet jag inte vad det är för något?

Den främsta orsaken till vad jag handlar för varor är politiska=jag väljer bort många företag pga hur dom behandlar sina anställda.
malcolm
Jag köper den mat som är billigast och det kött mm. som duger åt irländare och danskar duger åt mig också. Bekymrar mig föga om ursprungsland etc. och köper hellre bananer för 16:90 än för det dubbla priset bara för att det står "KRAV" på dem. Blir jag sjuk och dör... än se´n då...
Jan Lindgren
Hej!
Vi köper aldrig "ekologiskt" odlade produkter. Vi anser att det är omoraliskt och miljöskadligt.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 18:15) *
Jag köper den mat som är billigast och det kött mm. som duger åt irländare och danskar duger åt mig också. Bekymrar mig föga om ursprungsland etc. och köper hellre bananer för 16:90 än för det dubbla priset bara för att det står "KRAV" på dem. Blir jag sjuk och dör... än se´n då...

Bananarbetaren har med all säkerhet dött före dig -cry-.gif
Red Top
Jag handlar mest närproducerat, oftast ekologiskt. Ibland kravmärkt beroende på vilken produkt det är.

Inte för min egen hälsas skull, utan med omtanke om jorden vi lånar och att jag vill gynna bönder och andra odlare i min närhet.

Köper jag annat, försöker jag tänka på att varorna transporterats på det sätt, som har minst inverkan på miljön.

Gunilla T
CITAT (Red Top @ 02-08-2010, 20:02) *
Jag handlar mest närproducerat, oftast ekologiskt. Ibland kravmärkt beroende på vilken produkt det är.

Inte för min egen hälsas skull, utan med omtanke om jorden vi lånar och att jag vill gynna bönder och andra odlare i min närhet.

Köper jag annat, försöker jag tänka på att varorna transporterats på det sätt, som har minst inverkan på miljön.

Samma gäller för mig!
Christa
CITAT (Jan Lindgren @ 02-08-2010, 18:45) *
Hej!
Vi köper aldrig "ekologiskt" odlade produkter. Vi anser att det är omoraliskt och miljöskadligt.
MVH
Jan Lindgren

Det här hör mer hemma i min tråd om märkliga uttalanden.

CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 18:15) *

Var handlar du där de tar 34 kr kilot för kravbananer? Vi köper rättvisemärkta bananer som också är kravodlade. Vi tycker det är viktigt att den som odlar bananerna kan leva på sin lön och inte besprutas med bekämpningsmedel.

Bananer sprutas så mycket så jag knappt vill ta i en sådan banan.

Dessutom blir områdena där de odlar konventionella bananer så förgiftade så de hela tiden måste flytta till nya områden. Om det är så i alla odlingar vet jag inte men jag har sett reportage om det.
gnon49
CITAT (Christa @ 02-08-2010, 20:30) *
Det här hör mer hemma i min tråd om märkliga uttalanden.
Var handlar du där de tar 34 kr kilot för kravbananer? Vi köper rättvisemärkta bananer som också är kravodlade. Vi tycker det är viktigt att den som odlar bananerna kan leva på sin lön och inte besprutas med bekämpningsmedel.

Bananer sprutas så mycket så jag knappt vill ta i en sådan banan.

Dessutom blir områdena där de odlar konventionella bananer så förgiftade så de hela tiden måste flytta till nya områden. Om det är så i alla odlingar vet jag inte men jag har sett reportage om det.

Intressant inlägg. Rättvisemärkning skulle nog få mig intresserad. men hur många produkter är det egentligen?
För kravodling säger väl inget om arbetarens villkor, eller? Sen är det nog så att vi titt som tätt köper produkter tillverkade av barnahänder. Även matprodukter. Som sagt, rättvisemärkning är nog en bra väg att gå.
Jan Lindgren
Hej Christa!
Mitt uttalande är knappast märkligt. En odlingsmetod som ger låga skördar ger antingen hungersnöd eller tvingar oss att hugga ner fler skogar. Kolla gärna SCB för att se hur mycket de "ekologiska" odlarna producerar.

Jag pratade en del med olika forskare från SLU på Borgebydagarna. En sak jag lärde mig av forskarna från Centrum för uthålligt lantbruk ( CUL ) var att "ekologiska " jordbruk har dåligt utnyttjande av tillfört kväve dvs det går åt mer kväve för att producera varor som innehåller ett kg kväve. Kväveläckaget per producerad matenhet blir större i det "ekologiska" jordbruket. Forskaren från CUL sa till mig att det var inte alltid bra med "ekologisk" odling.
En forskare var glad att de fått 8 miljoner kronor till växtförädling. Växtförädling är en förutsättning för att få fram grödor som behöver mindre växtskyddsmedel och som getr ökad skörd så att vi kan mätta jordens ökande befolkning. Samtidigt så får den "ekologiska" odlingen 600 miljoner kronor extra i subventioner.

Alla som har lite utbildning i hantering av växtskyddsmedel vet att en biologiskt aktiv mark bryter ner dessa. Troligen gäller samma sak medicinrester i avloppsslammet. Det är vansinne att släppa ut dessa rester i vattendragen. I vår kommun har vi så låga rester av skadliga metaller att slammet används till att förbättra åkerjorden. Dessutom återvinner vi 98-99% av fosforet i avloppsvattnet. Det är enorma problem med utsläpp av fosfor i Östersjön. Vi måste använda avloppsslammet för att skydda vår miljö.

Jag vidhåller alltså att "ekologisk" odling är omoraliskt och olämpligt ur miljösynpunkt.

MVH
Jan Lindgren
Motti
här försöker vi köpa närproducerat i den mån det går och svenskt kött,att köpa svenskt kött gör man ju för att gynna svenska bönder och vår eget lands produkter.Att köpa Krav märkt kött är jag däremot inte så glad för då de djuren ofta får gå sjuka länge innan de får vård på grund av att de inte ska ha medicinsk vård dvs ingen antibiotika eller annat,inte bra tycker jag då djuren får lida i onödan .
Gunilla T
Detdär har du nog missuppfattat Motti. Det man inte gör eller får göra är att ge antibiotika i förebyggande syfte och det är väl bra?

Här kan du läsa om ekogrisuppfödning och medicinering;

http://www.krav.se/skola/Ekoskolan/Fakta/S...iskt-griskott-/
Motti
Ja jag såg bara på Nyheterna för ett halvår sedan att en del veterinärer annser att "ekologiska djur"inte får den vård de ska ha när de blir sjuka eftersom de efter medicinering inte får säljas som ekologiskt kött,därför dra en del ekoodlare ut på lidandet för att inte förlora inkomst.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 02-08-2010, 20:48) *
Intressant inlägg. Rättvisemärkning skulle nog få mig intresserad. men hur många produkter är det egentligen?
För kravodling säger väl inget om arbetarens villkor, eller? Sen är det nog så att vi titt som tätt köper produkter tillverkade av barnahänder. Även matprodukter. Som sagt, rättvisemärkning är nog en bra väg att gå.

KRAVs sociala regler;

http://www.krav.se/KravRegler/2/13/
Piccante
När jag var och handlade idag så bara blev det så att jag köpte ekologisk saft (samma pris som vanlig), ekologiska dinkelflingor (fanns bara den sorten) och ekologiskt strösocker (kostade 4kr mer / kg än vanligt). Bidrar jag till mer biologisk mångfald i odlingslandskapet genom att sparar in lite gift så tycker jag 4 kr mer inte är så blodigt då jag köper socker väldigt sällan.
Monica M zon 4
Jag handlar Kravmärkt, ekologiskt och/eller närproducerat när jag kan välja i affären. Jag vill ha så giftfri mat som möjligt och så närproducerat som möjligt. Ju fler vi är som handlar sån mat desto bättre för miljön. Prismässigt tror jag inte det skiljer så väldigt mycket. I alla fall inte på grönsaker. Ekologiskt kött kan vara dyrt.
Christa
CITAT (Jan Lindgren @ 02-08-2010, 20:53) *
Hej Christa!
Mitt uttalande är knappast märkligt. En odlingsmetod som ger låga skördar ger antingen hungersnöd eller tvingar oss att hugga ner fler skogar. Kolla gärna SCB för att se hur mycket de "ekologiska" odlarna producerar.

Jag pratade en del med olika forskare från SLU på Borgebydagarna. En sak jag lärde mig av forskarna från Centrum för uthålligt lantbruk ( CUL ) var att "ekologiska " jordbruk har dåligt utnyttjande av tillfört kväve dvs det går åt mer kväve för att producera varor som innehåller ett kg kväve. Kväveläckaget per producerad matenhet blir större i det "ekologiska" jordbruket. Forskaren från CUL sa till mig att det var inte alltid bra med "ekologisk" odling.
En forskare var glad att de fått 8 miljoner kronor till växtförädling. Växtförädling är en förutsättning för att få fram grödor som behöver mindre växtskyddsmedel och som getr ökad skörd så att vi kan mätta jordens ökande befolkning. Samtidigt så får den "ekologiska" odlingen 600 miljoner kronor extra i subventioner.

Alla som har lite utbildning i hantering av växtskyddsmedel vet att en biologiskt aktiv mark bryter ner dessa. Troligen gäller samma sak medicinrester i avloppsslammet. Det är vansinne att släppa ut dessa rester i vattendragen. I vår kommun har vi så låga rester av skadliga metaller att slammet används till att förbättra åkerjorden. Dessutom återvinner vi 98-99% av fosforet i avloppsvattnet. Det är enorma problem med utsläpp av fosfor i Östersjön. Vi måste använda avloppsslammet för att skydda vår miljö.

Jag vidhåller alltså att "ekologisk" odling är omoraliskt och olämpligt ur miljösynpunkt.

MVH
Jan Lindgren

När det gäller kvävet så skulle det vara intressant att veta vilken gröda det gäller. Det skulle också vara intressant att veta vilken ekologisk odlingsmetod som använts.

När det gäller gödsling så kan man använda konstgödsel, naturgödsel eller gröngödsel. När man använder naturgödsel så finns det dels olika djurslag och dels olika sätt att sprida gödseln. Förr spred man gödseln i ganska fast form. I stora moderna jordbruk är oftast gödseln i form av svämgödsel och sprids som en vätska.

Sedan beror det också på vilken tid på året man sprider gödseln och vilken jordmån man har. Det är alltså en massa parametrar som spelar in och påverkar resultatet.

Det är också stor skillnad på att odla spannmål och grönsaker.

Många förordar storskaligt jordbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel i Afrika. Mycket pekar dock på att plöjningsfritt jordbruk ger större skördar och är mer uthållit.

FOBO förordar täckodling. Det ger mindre läckage till både vatten och luft. Det ger en levande jord med mycket humus och ett rikt mikroliv.

För egen del är jag övertygad om att en ökad odling och konsumtion av grönsaker skulle vara bra både för hälsa och miljö. Om man täckodlar dessa grödor får man fina skördar med låg miljöbelastning. Vi äter mycket spannmål och lite rotfrukter och det innebär negativa konsekvenser både för hälsa och miljö.

bergvallmo
Har en vän med liten gård. Så jag brukar köpa en kalv per år. Det känns bra att äta det köttet då jag vet att det är bra.

I affären brukar jag köpa både svenskt och utländskt. Det beroende på säsong och vad plånboken säger för stunden.
Aqvakul
Numera är vi mycket noga med vad vi handlar, helst ska det vara både närproducerat och Krav-märkt.

Kanske har vi blivit mer medvetna, men framförallt har vi fått råd att välja..
Jan Lindgren
CITAT (Christa @ 03-08-2010, 09:35) *
När det gäller kvävet så skulle det vara intressant att veta vilken gröda det gäller. Det skulle också vara intressant att veta vilken ekologisk odlingsmetod som använts.

När det gäller gödsling så kan man använda konstgödsel, naturgödsel eller gröngödsel. När man använder naturgödsel så finns det dels olika djurslag och dels olika sätt att sprida gödseln. Förr spred man gödseln i ganska fast form. I stora moderna jordbruk är oftast gödseln i form av svämgödsel och sprids som en vätska.

Sedan beror det också på vilken tid på året man sprider gödseln och vilken jordmån man har. Det är alltså en massa parametrar som spelar in och påverkar resultatet.

Det är också stor skillnad på att odla spannmål och grönsaker.

Många förordar storskaligt jordbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel i Afrika. Mycket pekar dock på att plöjningsfritt jordbruk ger större skördar och är mer uthållit.

FOBO förordar täckodling. Det ger mindre läckage till både vatten och luft. Det ger en levande jord med mycket humus och ett rikt mikroliv.

För egen del är jag övertygad om att en ökad odling och konsumtion av grönsaker skulle vara bra både för hälsa och miljö. Om man täckodlar dessa grödor får man fina skördar med låg miljöbelastning. Vi äter mycket spannmål och lite rotfrukter och det innebär negativa konsekvenser både för hälsa och miljö.

Hej!
Christa, du har rätt i väldigt mycket. När det gäller kväveläckage har jag bara CULs studier och det gäller hela svenska jordbruket.

Plöjningsfri odling är ett bra sätt att bevara jorden och minska läckage och erosion. Det kräver dock användande av herbicider. Plöjningsfri odling är en variant av täckodling. Det finns en liten grupp bönder i Tyskland och Sverige som jobbar mycket aktivt för att skydda sina jordar och på så sätt öka de biologiska aktiviteten. Jag har pratat några timmar med en svensk företrädare och deras tankar är i mitt tycke lysande. Han går omkring med en metallstav och kontrollerar att det inte finns någon plogsula. Nu har hans son tagit över jordbruket och köpt in en bandtraktor för att inte trycka sönder jorden. Naturligtvis är hela gruppen konventionella odlare.

Naturgödsel innehåller inte särskilt mycket näring men är mycket viktigt när det gäller att få en bra jordstruktur. Alla konventionella jordbrukare som har tillgång till naturgödsel använder den. Allt annat vore slöseri med naturresurser.

Den bästa odlingsstrategin i Sverige är IP-odlingen. De flesta odlare är med och många använder samma kontrollföretag som Krav.
Kort uttryckt så innebär det att man bara gödslar om det behövs och använder växtskyddsmedel när man är tvungen. På äppelodlarkursen betonades exempelvis kravet på att använda en insektshåv för att bedöma om besprutning behövdes. Man gör en beräkning av nyttoinsekter och skadeinsekter.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2010, 10:00) *
Hej!
Christa, du har rätt i väldigt mycket. När det gäller kväveläckage har jag bara CULs studier och det gäller hela svenska jordbruket.

Den bästa odlingsstrategin i Sverige är IP-odlingen. De flesta odlare är med och många använder samma kontrollföretag som Krav.
Kort uttryckt så innebär det att man bara gödslar om det behövs och använder växtskyddsmedel när man är tvungen. På äppelodlarkursen betonades exempelvis kravet på att använda en insektshåv för att bedöma om besprutning behövdes. Man gör en beräkning av nyttoinsekter och skadeinsekter.
MVH
Jan Lindgren

tummenupp.gif låter sunt att först kontrollera om och i så fall hur mycket bekämpning som behövs. Varför jobbar inte alla efter den principen? Man borde arbeta mer med markkartering med, så man vet exakt hur näringsinnehållet varierar så gödslingen kan styras efter behovet. Istället för att ge arealstöd för att intensivodla så borde gårdsstödet gå till markprov och ny teknik.
Källtorpet L&T
CITAT (Markus_H @ 03-08-2010, 11:31) *
tummenupp.gif låter sunt att först kontrollera om och i så fall hur mycket bekämpning som behövs. Varför jobbar inte alla efter den principen? Man borde arbeta mer med markkartering med, så man vet exakt hur näringsinnehållet varierar så gödslingen kan styras efter behovet. Istället för att ge arealstöd för att intensivodla så borde gårdsstödet gå till markprov och ny teknik.

vadå, arealstöd för att intensivodla, hur menar du där..?
som jag tolkar dagens regelverk så är det väl riktat åt precis motsatt håll, man får ju gårdsstöd oavsett vad man gör med marken, miljöstöd för kantzoner m m..

däremot så tror jag att man kan komma bra mycket längre i miljöförbättrandet via "Greppa Näringen", hoppas bara att det är lite mer långsiktigt än förra gången, REKO var ju på väg att bli bra innan man la ner det..
Christa
CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2010, 10:00) *
Hej!

Plöjningsfri odling är ett bra sätt att bevara jorden och minska läckage och erosion. Det kräver dock användande av herbicider. Plöjningsfri odling är en variant av täckodling. Det finns en liten grupp bönder i Tyskland och Sverige som jobbar mycket aktivt för att skydda sina jordar och på så sätt öka de biologiska aktiviteten. Jag har pratat några timmar med en svensk företrädare och deras tankar är i mitt tycke lysande. Han går omkring med en metallstav och kontrollerar att det inte finns någon plogsula. Nu har hans son tagit över jordbruket och köpt in en bandtraktor för att inte trycka sönder jorden. Naturligtvis är hela gruppen konventionella odlare.

Naturgödsel innehåller inte särskilt mycket näring men är mycket viktigt när det gäller att få en bra jordstruktur. Alla konventionella jordbrukare som har tillgång till naturgödsel använder den. Allt annat vore slöseri med naturresurser.

MVH
Jan Lindgren

Hur ser du på läckage av bekämpningsmedel till grundvatten och vattendrag?

malcolm
CITAT (Christa @ 02-08-2010, 20:30) *

Inget ovanligt att KRAV-märkta varor/produkter kostar det dubbla (minst), handlar fö. mest på Willys.
Piccante
CITAT (malcolm @ 03-08-2010, 17:19) *
Inget ovanligt att KRAV-märkta varor/produkter kostar det dubbla (minst), handlar fö. mest på Willys.

Men Willys har ju sänkt priserna på sina ekologiska varor! Bananer kostar sällan dubbelt så mycket. På Hemköp tar de 19:90/ kg för vanliga och 29:90 för ekologiska och rättvisemärkta.
Jan Lindgren
CITAT (Christa @ 03-08-2010, 13:22) *
Hur ser du på läckage av bekämpningsmedel till grundvatten och vattendrag?

Hej!
Använder man växtskyddsmedel rätt så blir läckaget minimalt. Idag så har vi så effektiva metoder att mäta ämnen att en droppe i en sjö ger utslag, däremot aå har det ingen biologisk betydelse med så små mängder. Alla tillåtna medel bryts ner naturligt. Jag har kollat dricksvattnet på en bondgård som alltid brukats konventionellt. Det finns inte ett spår av växtskyddsmedel i det däremot en något förhöjd radonhalt. Det finns dock människor som är helt olämpliga att använda växtskyddsmedel och sådana kan göra en viss skada. Jag blir orolig när jag ser människor använda hebicider eller tvätta bilen på en grusyta. Det finns tom människor som tvättar bilen på hårdgjorda ytor och låter vattnet rinna ut i dagbrunnen. Okunnighet är ett stort problem.

För att vårda odlingsjorden och mätta människor så finns det inget alternativ till att använda växtskyddsmedel. Växtsjukdomar minskar skörden katastrofalt, vilket medför ökade utsläpp per kg producerad mat.
Min förhoppning är att med hjälp av GMO så ska man kunna minska användandet av växtskyddsmedel. Vi har redan sett en del positiva resultat.

Lite OT.
Jag har en liten trädgård där jag har mellan ett tusen och två tusen bärbuskar och fruktträd. Samlingen består av några hundra olika sorter. Jag har alltså skaffat mig ett stort problem eftersom jag inte kan använda växtskyddsmedel på ett effektivt sätt. Det är helt omöjligt att spruta så många sorter på ett säkert sätt. Det märks också tydligt då jag har betydligt fler växtsjukdomar än kommersiella odlingar och skörden minskar radikalt. Det gör nu inte så mycket eftersom jag är pensionär. Eftersom jag inte kan spruta så studerar jag ihärdigt olika odlingssätt för att finna alternativ. Än så länge har jag inte funnit något bra sätt att öka skörden så att det skulle kunna bli lönsamt. Det finns dock ett visst värde i att inte kunna skydda sina växter, man upptäcker snabbt vilka sorter som är extra känsliga.
MVH
Jan Lindgren
Överbölingen
Intressant tråd.

Kött: Viltkött, närproducerat
Fågel: Vildfågel, närproducerad
Fisk: Egenfångad eller enligt vår lista på skafferidörren. Sill, ansjovis och surströmming (den senare fjolårets i första hand).
Kyckling (inte fågel enl mitt synsätt): Skulle aldrig köpa (men Eva gör det och anrättar)
Chark: Viss hemgjord produktion annars enligt pensinärslön
Grönt och rotfrukter: Hem- och närproducerat så länge det finns säsong. Annars vad Willys har att erbjuda.
Basvaror: Blandat
Bröd: Leksands knäcke och grovt mjukt samt "bouchtbröd" (det där med renen = boucht på).
Frukt: Billigaste
Mejeri: Smör, Becel, ost (oftast närproducerad), Mjölk mm (närproducerat)
Kryddor: Hemproducerat enl årstid (viss torkning) annars köpt.
Bär och svamp: Närproducerat samt champigninoner.
Öl, vin och sprit. Butiken. Det som verkar gott. Men vi kryddar schnaps, likör mm själva.
Läsk: Barnbarnen är redan förstörda. Själv dricker jag gärna en cooke när jag kör bil.
Piccante
CITAT (Markus_H @ 03-08-2010, 18:05) *
Men Willys har ju sänkt priserna på sina ekologiska varor! Bananer kostar sällan dubbelt så mycket. På Hemköp tar de 19:90/ kg för vanliga och 29:90 för ekologiska och rättvisemärkta.

Får korrigera mina priser lite; konventionella 18:90kr/ kg och rättvisemärkta (ej ekologisk) 24:90kr/ kg på Hemköp idag. +6kr/ kg för rättvisemärkt vilket inte gör någon större skillnad för jag äter ganska sällan bananer och köper på sin höjd ett halvkilo när jag köper.
gnon49
Vad är egentligen närproducerat? Är det att gården ligger inpå knuten eller att kvarnen eller mejeriet ller någon annan förädlingsindustri ligger nära? Läste någonstans att närproducerad mjölk kördes långa vägar till mejeriet, men ändå ansågs närproducerad. Är ordet närprducerat bara ett sätt att marknadsföra en produkt, ungefär som man marknadsför lightprodukter, svenskt kött, häsokost mm.
netha
Mitt närproducerade kött kommer 12 mil härifrån ... finns inget slakteri närmare än så.
Trist är att de börjat vacumpacka allt kött ... ser inte så trevligt ut, men tydligen nymodighet som mörar köttet i förpackningen.

Till vintern överväger jag att åka en lite längre bit till gårdsbutik och få fint kött ... icke vacumpackat.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 03-08-2010, 22:26) *
Vad är egentligen närproducerat? Är det att gården ligger inpå knuten eller att kvarnen eller mejeriet ller någon annan förädlingsindustri ligger nära? Läste någonstans att närproducerad mjölk kördes långa vägar till mejeriet, men ändå ansågs närproducerad. Är ordet närprducerat bara ett sätt att marknadsföra en produkt, ungefär som man marknadsför lightprodukter, svenskt kött, häsokost mm.

Tyvärr är ju alla större kedjor inom mejeri, chark/ kött, bröd centraliserade till ett fåtal platser i landet. Enligt en artikel i GP tidigare i år så är "närproducerat" inom Sverige när de frågade olika tillverkare. Många sammansatta produkter har råvaror från hela Europa. Smörgåspålägg är ibland märkt med köttråvara från Sverige, Irland och Tyskland!
netha
Nu måste jag bara slänga in en fråga ang förpackat kött.
Hur ser det ut i era butiker ... är köttet vacuumförpackat eller i svarta kar?
Överbölingen
Närproducerat? Närmaste pruducentplats?

Baslivsmedel: bönor, rotfrukter, potatis, vissa grönsaker är ju tillfälligt närproducerade.
Gryn och mjöl: Kommer väl från hela världen (ingen koll alls).
Kryddor: Worldwide och blomhyllan i köket och ev kryddgård.
Kött: Köpekött inom 15 mil. Ochvem kan kolla det?
Chark: Proscuttio är ju inne! Inte har jag hittat svensk sådan.
Fisk: Inom svensk territorialgräns.
Fågel: Hemskjuten
Kyckling: Om grannen fått för många kycklingar. (annars får det vara för min del).
Grönsaker och rotfrukter: Hem - eller närproducerat så länge det går/räcker.

Ställer en förnuftsfråga om surströmming. Kommer den från ÖN aternativt NN. Är den från Nordingrå är den närroducerad men kommer den från Kalix (god)???
Nordsjöfisk som fraktas till Asien för förpackning och nedfrysning – är den närproducerad?
Åker jag 25 mil till Ravnkloa i Trondheim och köper ett par kilo rejer – är de närproducerade?

Kontentan av närproducerat borde vara enligt följande frågeställningar:
1. Varifrån kommer förpackningen?
2. Skall jag avstå från ex jasminris mm?
3. Skall soya förbjudas?
4. Skall vi sluta äta Taifood?
5. Skall jag bara köpa svensk whisky?
6. Får jag inte köpa en Heineken?
7. Vad använder jag istället för peppar mm?
8. Får jag inte köpa salt längre?

Krav, svanar och närproducerat och vad det nu kallas, får inte bli fanatism. Men det är i allra högsta grad något att tänka på när man gör sina inköpsval.
Anki på Öland
CITAT (netha @ 03-08-2010, 23:58) *

Nej inte vaccumpackat men ligger i gas i svarta kar men jättelång hållbarhet sad.gif köper aldrig sånt kött....
ANki
Piccante
CITAT (netha @ 03-08-2010, 23:58) *

Både och på min lokala Hemköp. Vanlig fläsk, nöt och blandkött packas i affären dagligen (får man hoppas iaf) i svarta tråg med plast över medan kalv, lamm och kycklingfärs kommer vakuumpackat från något centrallager. Kan tänka mig att kött med mindre omsättning som kalv och lamm vakuumpackas för att det håller sig längre. Samtidigt är det tråkigt med fyrkantiga paket som alltid väger lika mycket om man behöver större eller mindre mängd någon gång.
netha
Ska försöka orka ta mig till COOP och ICA och fota köttförpackningarna ... de ser inte vidare aptitliga ut ...
sedan när man är hemma och öppnar förp så får man putsa bort en massa senor och hinnor ... det billigaste köttet kostar 94.90 kr/kg ... så var det iaf igår på Coop.

Vi har inte det senaste halvåret hittat kött förpackat i svarta tråg sad.gif

CITAT (Markus_H @ 04-08-2010, 00:08) *
Både och på min lokala Hemköp. Vanlig fläsk, nöt och blandkött packas i affären dagligen (får man hoppas iaf) i svarta tråg med plast över medan kalv, lamm och kycklingfärs kommer vakuumpackat från något centrallager. Kan tänka mig att kött med mindre omsättning som kalv och lamm vakuumpackas för att det håller sig längre. Samtidigt är det tråkigt med fyrkantiga paket som alltid väger lika mycket om man behöver större eller mindre mängd någon gång.

Här är ju stor omsättning på kött och annat eftersom så många från Norge är här och handlar.
På Coop kan de tömma hela hyllor på bara en stund ... lika med charkvaror ... svårt för personaleen att veta hur mycket de ska beställa.
Jan Lindgren
Hej!
Närproducerat innebär inte att det automatiskt är särskilt miljövänligt. Jag kan ta ett litet exempel från mig själv. Vi har lite olika fjäderfän hemma. Det ger lite ägg och kött. Synnerligen närproducerat! Fodret åker jag till foderhandlaren och köper. Hur långt har fodret transporterats? Ur miljösynpunkt och rent ekonomiskt så hade det varit bättre att våra ägg och vårt kött producerats nära fodertillverkaren och de färdiga produkterna körts i stor mängd till min närmaste affär där jag köpt dem. Att jag tycker om att ha alla fjäderfäna omkring mig är en rent egoistiskt nöje.

Likadant är det här i trakten när människor sätter sig i bilen och åker några mil för att köpa närproducerade grönsaker. Det är betydligt mer miljövänligt att köpa grönsaker odlade i Spanien och hittransporterade i stora lastbilar. Sedan är det en helt annan sak att det kan vara en upplevelse att se odlingarna och kanske plocka själv. Dessutom tycker jag att det är varje förälders skyldighet att åka med barnen till odlare så att ungarna får en realistisk syn på matproduktion.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 03-08-2010, 21:25) *
Får korrigera mina priser lite; konventionella 18:90kr/ kg och rättvisemärkta (ej ekologisk) 24:90kr/ kg på Hemköp idag. +6kr/ kg för rättvisemärkt vilket inte gör någon större skillnad för jag äter ganska sällan bananer och köper på sin höjd ett halvkilo när jag köper.

Just när det gäller bananer struntar jag i priset, jag äter bara ekologiska numera. När man har ätit dem ett tag och sedan äter en "vanlig" har den en konstig kemisk bismak sick.gif som jag antingen inte la märke till förr eller så inbillar jag mig, men det är inte gott!! Då äter jag hellre inga bananer alls.

CITAT (Monica M zon 4 @ 03-08-2010, 06:21) *
...Ekologiskt kött kan vara dyrt.

Upprepar det jag sagt tidigare: Ekologiskt kött lär vara billigare egentligen, för "vanligt" innehåller en massa vatten som förångas vid tillagningen. Kilopriset må vara högre, men man får mer kött på tallriken till samma pris! (inte min egen erfarenhet då jag inte äter kött.)
malcolm
Var till Willys och handlade idag.

"vanliga" bananer: 15:90 kr/kg
Krav bananer: 21:90 kr/kg

.. men så såg det inte ut för en tid sedan då KRAV kostade dubbelt så mycket som de andra, köpte inga bananer utan det blev äpplen från Polen istället, 9:90 för ett kg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon