Full version: Skörda potatis
HelenaLJ
Jag har två potatisplantor i trädgårdslandet. Har aldrig odlat potatis tidigare, och satte dem för barnens skull. Jag vet inte vilken sort det är. Nu har första blomman kommit. Jag skulle vilja göra annat på platsen där de står och undrar därför om det går att ta upp potatisarna redan nu, eller om det är så att de inte alls är färdiga/mogna att äta ännu.
Gossen Ruda
Normalt brukar knölarna bildas först efter att potatisen blommat.
HelenaLJ
Okej

Då får jag väl ha lite mer tålamod. Tack för hjälpen!
lena:-)
Knycker frågan lite om det är okej?? Blommar verkligen all potatis. Amadine-potatisen har inte tillstymmelse till blom och den andra sorten, en rose-mandel har inte heller blommat men det finns massa knölar inunder. Har jag missat blomningen eller hur funkar det? Blasten har dessutom börjat ge upp..gular och blir fläckig.
Ally
CITAT
Normalt brukar knölarna bildas först efter att potatisen blommat.

Jag tror inte att det här stämmer, eller så har jag haft tur med sort.
Jag brukar dra upp den plantan som är störst då när jag vill ha lite färsk potatis....
Tidigt på säsongen blir det fler plantor att få ihop en måltid!
dvs knälarna är mindre innan potatisen har blommat.

Det jag har också lyckats med är att dra upp en planta försiktigt, skörda dom större potatis (dvs "färsk potatis storlek") och om det finns pyttesmå knölar - stoppa tillbaka hela plantan i jorden och vattna ordentligt.
Och skörda igen när dom små knölarna har växt till sig.

Om du har en stor kruka eller hink, du kan prova det också!
EKLO
Alla potatissorter blommar inte - tyvärr minns jag inte vilka sorter det gäller, men det är möjligt att amandine är en av dem. Tror man kanske kan kolla det på Stubbetorps hemsida?
Bolltistel
Min erfarenhet är att moderna tidiga sorter inte blommar. Det är trevligt att odla tidiga sorter så det blir något någon gång och man slipper oroa sig för potatisbladmögel (late blight).

I år skickade jag dock efter gamla kultursorter från NordGen eftersom det är intressant att testa något nytt. De blommar vackert och har även satt små potatisfrukter, men knölarna är fortfarande mycket små.
landfors
Det är väl inte svårare att kolla om de är klara för skörd än att man får gräva undan jorden från sidan lite försiktig och kolla hur det ser ut? Jag har satt 4 olika sorter i år ochh alla har blommat. 1 sort har nu fina frukter. De hittills skördade potatisarna var nästan väl stora, men det beror på att vi varit bortresta och inte hunnit äta upp potatisen lika snabbt som de växer. 5 åringen hjälper ivirigt till att plocka upp dem. Perfekt med potatisodling om man har nyfikna barn.

duo2010
CITAT (EKLO @ 02-08-2010, 17:05) *
Alla potatissorter blommar inte - tyvärr minns jag inte vilka sorter det gäller, men det är möjligt att amandine är en av dem. Tror man kanske kan kolla det på Stubbetorps hemsida?

Du har alldeles rätt. Alla sorter blommar inte även om det står i sortangivelsen hos plantskolan. Jag odlade Marine som inte blommade och inte Cherie heller men den gav massor med rosaröda jättegod potatis. Marine var ingen hit. Mjölig och fick nog lite bladmögel allteftersom. Cherie höll sig frisk. Bor i Göteborg och har lätt sandblandad jord. SOM jag vattnat i torkan!
Mvh Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon