Lesa
Om det finns något ställe att fråga med chans att få svar är det nog här:
Är det någon som vet hur man frösår kattfot?
Jag har plockat de små tassarna när de varit mogna att falla av (runt denna årstid), satt dem i sandig fuktig jord, i kraftig jord, under plastpåse, i torrjord. Ingen framgång. Inga skott. Testat några år nu.
Vad är det jag inte begriper? confused.gif
Helen i Piteå Zon 5
Har frösått frön från Kattfot under vintern, fuktat jordytan väldigt lätt, krukan har stått inne ett dygn sedan har jag ställt ut och skottat snö över, fröna har grott sedan under våren yes.gif
Här kan du kolla in såråd....
http://tomclothier.hort.net/

Jan Lindgren
Hej!
Fröet från kattfot är mycket smått. Var försiktig med täckningen. Det är inte "tassarna" som är frö. Kolla så att du verkligen har frön och inte lite skräp. Jag har aldrig haft något problem med att så kattfot men jag är lat och köper fröet.
MVH
Jan Lindgren
Lesa
Hej Helena!
Tack för tipset och du vilken häftig hemsida du har!!! tummenupp.gif Verkligen lärorikt att se dina frösådder. Jag håller på att bygga ett växthus just för att kunna vinterförvara och höstodla. Halva växthuset klart, hoppas jag hinner innan frosten kommer..... -fear-.gif Du vet ju hur det är, man sår en sak och något helt annat kan komma upp som man pysslar och oroar sig för tills det börjar blomma, och då inser man att man har pysslat om ett av ogräsen man har vilt i trädgården slap.gif

Hälsningar från zon 2

Är det inte tassarna som är frö? Då är det ju inte så konstigt om det inte växer nåt...... Det ser ju ut som om det sitter ett antal frön längst in på varje "trampdyna" lite maskrosfrö aktigt.
kerstin z5-6
Jan menar att förvisso sitter fröet där blomman var, men för att lyckas måste du plocka fröställningarna när de är mogna
Torka dem,tex på ett kaffefilter skaka ur fröna och så dem.
Helen i Piteå Zon 5
Tack Lesa!
vad roligt att du tyckte om min hemsida smile.gif kommer att fylla på eftersom i alla album då jag har något nytt att tillföra. Besök hemsidan gärna igen yes.gif
Lesa
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2010, 11:08) *
Jan menar att förvisso sitter fröet där blomman var, men för att lyckas måste du plocka fröställningarna när de är mogna
Torka dem,tex på ett kaffefilter skaka ur fröna och så dem.

Nå, vad det det han menade. Och är det så att man måste få loss fröna ur "fjunen" innan man planterar dem så har jag inte provat den varianten ännu. Tackar för tipset. Jag ska genast prova detta nu när det tassarna blivit "flygfärdiga"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon