Full version: Nu har jag beställt
katti
Oh, vad jag är lycklig, tryckte precis på bekräfta knappen på impectas hemsida så snart kommer det neddimpande alpklematis, gullklematis, ringblommor, grön och vit blomstertobak, eldblomma, basilika och myskmadra... längtar... är det nån som vet om det är någon av de här sorterna som brukar "bråka"?
Har redan hunnit så rysk dragon coh bomullsträd... går hela tiden och tittar om det börjat titta upp nåt..
I sommar kommer jag att anlägga en liten örtrabatt mot en södervägg, och "klä in" en stenlagd uteplats med en syren och massor med klematis.. Det är min första trädgård, har ägt den sen ett och ett halvt år, och känner nu att jag har ganska bra koll på hur jag vill ha det så det ska bli så roligt att äntligen få sätta igång till sommarn. Problemet är bara hur man ska ha råd? Antar att det är fler som undrar över det nu när det börjar klia smile.gif
Förra sommarens trädgårdsbudget gick åt till att anlägga ny gräsmatta ( tur att man har rätt kontakter tongue.gif ) och göra en stensättning.. Det här året kommer det bara bli blommor, blommor och så tillsist lite blommor biggrin.gif
Var bara tvungen att få skriva av mig lite wub.gif
Maria i Helsingborg
Hej Katti!
Jag har just inga svar att ge dig (Basilika vill väl inte ha drag om öronen?) men ville bara "prilla av" mig lite för jag smittades av din entusiasm smile.gif
Jag sitter också med Impectas katalog men kan inte bestämma mig.......man vill ha så mycket och det är som du säger ett DYRT nöje. Jag köpte lite enkla frösorter hos trädgårdsmästaren i förra veckan men har inte sått något annat än smörgåskrasse, ännu tongue.gif men kan mycket väl känna igen den förväntan du upplever! Det är så kuuuuul och spännande! laugh.gif
Min man och jag har inte upplevt våren och försommaren i vår trädgård och allt snurrar för tillfället......vad ska vi ha, var, när OCH yepp, har vi pengarna?

Nä om man skulle bläddra lite i nya Allt om Trädgård wub.gif

LYCKLIGA ÄR VI!
pa kalmar
Impectas leverans har redan kommit. Det blev 21 fröpåsar av olika sorter. Nu har det börjat klia så i fingrarna så lite pelargonfrön har redan åkt i jorden och börjat gro. Så när jag går upp på morgonen så blir det ju alltid en tur in på toaletten och där står mina små frön och gror i ett för tillfället tomt akvarium.
Gunvor Nilsson
Hej!
Jag kan inte uttala mej om myskmadran och eldblomman och basilika brukar jag köpa färdigodlad i kruka men av de övriga har jag lite erfarenheter.

Jag sådde gullklematis i januari förra året och efter en månad var plantorna klara att skolas om under tilläggsbelysning. Blommade inte under första året, förmodligen så måste dom växa till sej först.

Förodlade både vit dofttobak och gulgrön klocktobak och båda sorterna blommade på sommaren och långt in på hösten. Mycket lättodlade ettåringar.

Ringblommor sås direkt i rabatten - tror inte dom blir bra att förodlas.

Alpklematis måste nog ha en köldperiod för att gro. Jag har sått den i en kruka häromdagen och i helgen skall jag sätta ut den under snön. Det skall bli spännande att se om det räcker med en säsong annars får väl krukan stå ute under någon buske ett år till!

Impecta brukar skicka med en lista med så-råd för alla fröer.

Lycka till med sådderna!
/Gunvor
angylp
Själv har jag också beställt från rara växter,lillafiskaregatanstradgardsbutik samt på odla.nu. Finns alltid en risk att man beställer för mycket. Hur länge håller de flesta fröer?
kerstin z5-6
Alpclematis brukar gro efter köldperiod 4-6 v
Frön bör sås samma år , vissa förlorar mycket snabbt sin grobarhet o dör -andra går in i lång frövila och blir svarväckta
man kan testa gamla frö på en våtservett i plastpåse -några st bara -gror de så vet man .
Kungsljus och Fingerborgsblomma har kvar sin grobarhet i minst 100 år laugh.gif laugh.gif laugh.gif
katti
Maria i Helsingborg
Vad roligt att det är nån mer som är i ungefär min situation nystartat, är det en stor trädgård?... gammal eller ny? Vad spännande att se vad som kommer upp smile.gif

Jag behöver nog lite förtydligande om alpklematisen... alltså jag sår den och sen ställer ut den... Ska jag gräva ned kruka och allt i snön eller räcker det att bara ställa ut den på bron eller nåt? Jag kanske är lite sent ute om de ska ha kallt över en månad? unsure.gif
Tack för de goda råden wub.gif , hoppas bara jag kommer ha tid att pyssla om de små när jag har ett ex-arbete och göra också sad.gif
Maria i Helsingborg
Hej igen Katti

Du frågade bland annat om vår trädgård - de andra frågorna låter jag till andra som vet vad de skriver om wink.gif - husen här är bygda 1983 och medföljande trädgårdar är väldigt......rektangulära.... Vi har förvisso en hörntomt vilken bjuder på en del oregelbundenhet i sig, i det annars slaviskt regelbundna. Hur stort kan det vara.....? Uppskattningsvis har vi nog ca 200 kvm yta att lägga handskarna på!
Jag undrar om det någonsin??? bott någon här som har uppskattat den bit jord och gräs som kom med köpet. Med några få undantag finns det lite odlat i styckena. Vilket i och för sig lämnar mycket yta för oss, men det hade ju varit mysigt om det varit lite lummighet, att man kunde få lov att kanske flytta på växter och inte ha HELA utgiften för nyinköp. Kanske har dåtida ägar i så stor grad varit glada för trädgården att de tagit den med sig vid flytt? huh.gif
Men låt dig inte luras av min bistra ton - vi är verkligen (kanske jag mer än min man?? wub.gif ) hänryckta över det arbete som ligger framför oss!
Jag ser att vi har lite olika förutsättningar i växtzoner - det ska bli spännande att följa ert arbete!

Det närmar sig........*tittar på termometern*.....tro det eller ej! tongue.gif

Vi synes!
katti
Det kommer bli roligt att höra hur ni kommer att göra... jo, det är ju en viss skillnad i vad vi kan odla sad.gif , Det hade varit roligt om jag hade haft en digitalkamera för då hade jag kunnat lägga upp ett litet album, men du kanske har en?
Fast jag är lite tveksam om det där med våren faktiskt... har varit på skotercross och det känns som en typisk vinteraktivitet laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon