Dool
Är det någon som har förslag på ljusa/vita klätterväxter som blommar ca. juli-augusti? Bör trivas tillsammans med rhododendron i söderläge zon 2.

MvH
Finn Klematis
Hej!

Klematis Viticella.
Här kommer några ljusa viticellor. Chatsworth,,Little Nell,Maria Cornelia,Minuet
och Pallette.

Finn
Kajsa

Alba Luxurians, viticella även lite grönt i blomman 3 - 4 m

Entel, viticella vit/rosa

Maria Cornelia, viticella med lite kupade blommor ( en riktig pärla )

Star River, vit/isblå färg en Integrifolia och klättrar inte med bladskaften, stora blommor, blommar juli/augusti. Mycket glad i denna

Hågelby vit, viticella, sirlig och tät

Klipper ner mina viticella i oktober/november så slipper man allt det skräpiga över vintern.

Little Nell, viticella, har en rosa/lila kant
octachoron
Oj, hur många klematis har du Kajsa?

Jag är imponerad!
Ligger själv långt efter.

Kajsa
Jo klematis är underbart (eller jag är nog lite klematis galen ) jag planterar på alla ställen det bara går, har en del som inte blommat än som är nya som inte finns i mitt album/Klematis men jag närmar mig nog 50 st. Har mest sena sorter, sena stor blommiga, viticella gruppen är favoriten. Tidiga grupp 2 fryser för lätt här, kinkiga, men en del sköter sig bra.
Och vissa går inte alls som Atragene för klematis steklarna, har grävt bort dom.

Ta gärna en titt i mitt album/Klematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon