Full version: Jordgetingbo
Pius
Min sambo och jag höll som bäst på att sålla jorden från en gammal kompost vi skall ta bort.

Helt plötsligt ropar min sambo AJ och AJ, han hade blivit biten av getingar. I kompostjorden fann vi ett litet getingbo och getingar av något slag.

Hur gör vi för att få bort dem? Vi vill gärna sålla färdigt och göra fint, men helst utan att bli bitna.

Pius
Gossen Ruda
Till att börja med så sticks getingar bara. rolleyes.gif Sen får du nog vänta tills det blivit kallare så getingarna dör ut. Även om du river bort boet betraktar getingarna komposten som sitt hemmarevir. Du kan möjligen försöka utrota dem eller betala en slant till Anmticimex eller liknade firmor som gör jobbet.
malcolm
CITAT (Pius @ 02-08-2010, 16:59) *
Min sambo och jag höll som bäst på att sålla jorden från en gammal kompost vi skall ta bort.

Helt plötsligt ropar min sambo AJ och AJ, han hade blivit biten av getingar. I kompostjorden fann vi ett litet getingbo och getingar av något slag.

Hur gör vi för att få bort dem? Vi vill gärna sålla färdigt och göra fint, men helst utan att bli bitna.

Pius

Är det jordgetingar?
Pius
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 17:12) *
Till att börja med så sticks getingar bara. rolleyes.gif Sen får du nog vänta tills det blivit kallare så getingarna dör ut. Även om du river bort boet betraktar getingarna komposten som sitt hemmarevir. Du kan möjligen försöka utrota dem eller betala en slant till Anmticimex eller liknade firmor som gör jobbet.

Hm, vi hade ju tänkt göra i ordning området, så gräs och så.

Det är inte så många getingar, inte som vi ser i alla fall.

Det hjälper alltså inte att hälla vatten på dem.

Pius, som grunnar över de små liven
Pius
CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 17:17) *
Är det jordgetingar?

Det vet jag faktiskt inte. Jag har nu läst på att det finns 3 getingsorter som bygger under jorden. "Mina" är mindre än vanliga getingar och jag tycker de ser rundare ut. Jag vill ju inte komma tillräckligt nära för att kolla in. giggle.gif En av dem flög iväg med en bit bo. Boet var förresten i storlek med en tennisboll eller lite större.

Jag tycker iofs synd om dem, men vi hade helst sett att vi får göra i ordning ytan och lämna tillbaka skottkärran vi lånat av grannen. Det är inte så mycket jord kvar att sålla.

Pius
malcolm
Blanda myrr med vatten och spraya med vanlig blomspruta på behörigt avstånd men se till att ha heltäckande klädsel vid "operationen", tex. regnställ med uppfälld huva och tyllgardin framför ansiktet. Gärna med en keps, typ baseballmössa under huvan för att få bort tyllet ifrån ansiktet. Gummihandskar eller helläderhandskar är att rekommendera och dessa skall tejpas fast i ärmarna på jackan annars kryper de rackarna in i skarven och biter dig/er ändå.

[attachment=53229:tyll.JPG]

[attachment=53230:goatings.JPG]

Tycker inte att du behöver ha dåligt samvete för att du avlivar getingarna eftersom de inte är utrotningshotade eller nå´t sån´t.

Gunilla T
Men..myrr är väldigt giftigt, inte vill väl någon ha det i komposten?
Huggorm
Spruta dom sönder och samman med trädgårdsslangen. Sprutar man sönder boet några gånger så tröttnar dom snart.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 02-08-2010, 18:08) *
Men..myrr är väldigt giftigt, inte vill väl någon ha det i komposten?

Så länge man inte skall odla insekter gör det nog inte så mycket. Även myrr bryts ner.
Gunilla T
För mig gör det skillnad - att döda alla småkryp som tillverkat den fina komposten - vad är det för mening med det när man kan använda en vattenspruta istället.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 02-08-2010, 20:21) *
För mig gör det skillnad - att döda alla småkryp som tillverkat den fina komposten - vad är det för mening med det när man kan använda en vattenspruta istället.

Mja, getingar tål en hel del vatten men inte myrr.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 20:48) *
Mja, getingar tål en hel del vatten men inte myrr.

Så mycket vatten tål dom inte. Spolar man dom med slangen så får många sina vingar förstörda, och boet blir förstås mosat sönder och samman. Och visst är det så att om man dräper drottningen, så dör hela kolonin?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 02-08-2010, 22:21) *
Så mycket vatten tål dom inte. Spolar man dom med slangen så får många sina vingar förstörda, och boet blir förstås mosat sönder och samman. Och visst är det så att om man dräper drottningen, så dör hela kolonin?

Den löses ofta upp men det hända att någon arbetare börjar lägga ägg men då blir det bara hanar.
amaira
Ruda. Du är så vansinnigt duktig på många naturfrågor, och framför allt när det gäller småkryp, som fjärilar och steklar. Det är bara synd att du inte också hyser kärleken till dem, och till LIVET.

Så fort det blir några problem, är du snabbt framme och förordar gifter av olika slag. Du är Roundupens Riddare och förkämpe, du kan försvara Myrr med din heder (ska vi duellera i soluppgången? wink.gif )

Du är en gammal STOFIL Ruda!!! biggrin.gif

Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 03-08-2010, 12:44) *
Ruda. Du är så vansinnigt duktig på många naturfrågor, och framför allt när det gäller småkryp, som fjärilar och steklar. Det är bara synd att du inte också hyser kärleken till dem, och till LIVET.

Så fort det blir några problem, är du snabbt framme och förordar gifter av olika slag. Du är Roundupens Riddare och förkämpe, du kan försvara Myrr med din heder (ska vi duellera i soluppgången? wink.gif )

Du är en gammal STOFIL Ruda!!! biggrin.gif

Håller med. biggrin.gif Fast en effektiv stofil. Det finns personer som kan repa kirskål i 10 år för att bli av med dem, jag tycker det finns bättre saker att hålla på med. Steklar t.ex. Jag har ofta påtalat att försöka bekämpa flygande insekter är lite onödigt och svårt, det kan komma nya flygande. Grundproblemet här var ett getingbo på fel ställe, jag vet av erfarenhet att det inte går att övertala dem att flytta. Antingen får man vänta eller vara mer effektiv. På vilket sätt man är effektiv har egentligen ingen betydelse, myrr, vattenstråle eller dammsugare ger samma sluteffekt. Folk från Anticimex och andra liknande firmor åker omkring som skållade troll för att ta död på getingbon som ställer till med problem. Är de också stofiler?
malcolm
Det går inte att utrota ett jordgetingbo eller nå´t annat getingbo heller för den delen med trädgårdsslangen såvida den inte är kopplad till varmvattenledningen, tro mig jag har försökt. Det enda som händer är att de blir himla arga och så fort det torkat upp lite börjar de om på ny kula på samma ställe.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2010, 15:09) *
Folk från Anticimex och andra liknande firmor åker omkring som skållade troll för att ta död på getingbon som ställer till med problem. Är de också stofiler?

Nää. Till och med Anticimex är med sin tid, och begriper att det kan finnas andra möjligheter tongue.gif .

Anticimex GreenLine .

Jag säger inte att man inte ska ta bort getingbon, råttor, möss, ohyra, eller annat som stör och förstör för oss.

Jag säger inte ens "ALDRIG gift".

Men jag säger, att det är "dumt" att förorda gifter som alternativ ett i alla lägen. Och envist hålla sig till det, och inget annat.

Vi äger inte naturen. Vi styr den inte ens - tror vi något annat är vi grundlurade (eller korkade). biggrin.gif

CITAT (malcolm @ 03-08-2010, 16:08) *
Det går inte att utrota ett jordgetingbo eller nå´t annat getingbo heller för den delen ...

Trädgårdsslang har jag aldrig provat på getingbon, men att helt sonika ta bort det har JAG upplevt väldigt effektivt! Med viss reservation att det inte är enkelt att ta bort det alla gånger. Sitter det inuti en vägg, så kan jag förstås inte. Men sitter det i innertaket i exempelvis magasinet, så har jag petat ner det med en pinne, på natten när de sovit, OCH jag har varit väl påpälsad, rusat ut och smällt igen uthusdörren efter mig, OCH inte "gått på besök" de närmaste dagarna.

Mer än så var det inte. Inte ens getingar gillar att bo i olycksdrabbade områden.
Gossen Ruda
Överdriver du inte en aning nu? Jag tar bara till orda och rekommenderar bekämpningsmedel när någon vill ha hjälp. Tro inte att jag går omkring med Myrr i ena handen och Roundup i andra och bekämpar allt jag ser. Jag har dock lärt mig att till vissa saker måste man vara rationell. Huruvida man kan övertala getingar att försvinna bara genom att ta bort boet är jag ingen expert på, dock har drottningen återvänt varje gång jag tagit bort ett bo. Jag har även sett hur getingarna byggt upp ett bo igen efter att grävlingen grävt upp det första. En förutsättning måste i så fall vara att drottningen överlevt.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2010, 17:35) *
Jag tar bara till orda och rekommenderar bekämpningsmedel när någon vill ha hjälp.

Ja, det är det jag menar. Men låt oss inte käbbla om det mera. smiley_small_hug.gif Vi vet nog båda var vi står någonstans i de här frågorna, och nu har jag luftat dem lite extra. Min respekt har du, nu liksom alltid.

wub.gif Varm kram från amaira. smile.gif
Pius
Nu kan jag informera församlingen om att både kompost och getingar är borta.

Det var bara ett litet gäng getingar igår, typ 20-30 stycken, idag ca 10 och efter sambons attack med Radar-burken (fars gamla) så fanns det bara en stackare kvar och han fick surra runt bäst han ville.

Så nu hoppas jag bara gräsfröna (från -91) gror så det blir en bit gräsmatta till att klippa. rolleyes.gif

Pius
malcolm
GRATTIS! yahoo.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2010, 17:35) *
Överdriver du inte en aning nu? Jag tar bara till orda och rekommenderar bekämpningsmedel när någon vill ha hjälp. Tro inte att jag går omkring med Myrr i ena handen och Roundup i andra och bekämpar allt jag ser. Jag har dock lärt mig att till vissa saker måste man vara rationell.

Jag har faktiskt fått det intrycket att du åtgärdar allt med kemisk bekämpning...jag har aldrig förstått varför du ställt dig på barrikaderna för bekämpningsmedel och för Monsanto. Du kan så mycket om naturen och med kunskap brukar följa insikter om att värna..

Jag har inte din kunskap - men något har jag förstått under de år jag hållit på med trädgård. Trots att jag aldrig använder bekämpningsmedel så är faktiskt det minsta jag gör är att rensa ogräs. Vet man bara lite om hur naturen beter sig går det att förebygga mycket...

Här på forumet dyker många nybörjare och entusisaster upp med frågor...jag blir lika ledsen varje gång någon upptäckt en larv, en myra eller ett hål i ett blad och den första frågan som duker upp är; vad skall jag spruta...?

Hur har det blivit såhär? Teveprogram om quick- fix garden? Det existerar inte i verkligheten...och hur har vi människor blivit så främmande för naturen att vi inte förstår att där kryllar det av liv och om det inte gjorde det skulle vi inte kunna odla en endaste växt eller kompostera vårt avfall om inte insekter, mikroorganismer och svampar såg till att ta hand om vårt avfall..jord kan aldrig tillverkas i fabriken..

Vad lär man ut i skolan?...jag vet faktiskt inte ...tycker inte du Ruda att vi har ett ansvar att förmedla hur man kan gå tillväga utan att det första man tänker på är att döda?

Jag är en mycket rationell person...
amaira
Så skönt, Pius. yes.gif

Och Gunilla ... Hej! smile.gif Vi har samma syn på livet, du och jag. wub.gif (fast det vet jag ju sen förut)
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 03-08-2010, 18:30) *
Jag har faktiskt fått det intrycket att du åtgärdar allt med kemisk bekämpning...jag har aldrig förstått varför du ställt dig på barrikaderna för bekämpningsmedel och för Monsanto. Du kan så mycket om naturen och med kunskap brukar följa insikter om att värna..

Jag har inte din kunskap - men något har jag förstått under de år jag hållit på med trädgård. Trots att jag aldrig använder bekämpningsmedel så är faktiskt det minsta jag gör är att rensa ogräs. Vet man bara lite om hur naturen beter sig går det att förebygga mycket...

Allt beror på förutsättningarna. När min mamma dog 1986 fick jag ärva båda trädgårdarna. Den på landet har jag mest ägnat mig åt. Redan när mamma levde förde hon en ojämn kamp mot kirskålen och sen tog det några år innan jag började ägna mig mer åt trädgården. Då fanns det mer kirskål än andra blommor. Allt, precis allt var genomvävt av kirskål. Stora kriget började, jag skaffade en cementblandare och tillverkade en nätkorg på den och sållade igenom all jord, många kubikmeter. Alla växter som fanns kvar fick en noggrann genomgång och alla kirskålsrötter togs bort och sen fick de stå i krukor i ett år för att se om jag fått bort allt. Om inte slängde jag dem. Så höll det på ett par år innan jag insåg att skulle jag på något sätt vinna kampen måste det till Roundup. Hur 17 skall man få bort kirskålsrötter som exempelvis infiltrerat buskar? Jag var tveksam i början och experimenterade men insåg snabbt att bruksanvisningen stämde, det var bara att följa den. Nu börjar jag se slutet på kirskålens herravälde. Jag har alltid samlat in alla blomställningar för att undvika fröspridning, i början blev det flera skottkärrelass. I år kunde jag ta dem i båda händerna. Jag rensar fortfarande mest för hand men märker jag att det inte går så tvekar jag inte ett ögonblick att ta fram sprutan.
Jan Lindgren
Hej!
Som vanligt har Gunilla och jag mycket olika erfarenheter. Min erfarenhet är att när en människa har fått en god kunskap om biologi så slutar h*n att vara naturromantiker. Gossen är en typisk representant för en sådan människa. Han värnar verkligen om naturen och vill ha en stor mångfald men kan så mycket att han vet vad man kan göra utan att det medför skador. Omvårdnad av naturen på ett realistiskt sätt är vad många naturvetenskapslärare försöker att förmedla.
MVH
Jan Lindgren
amaira
Och min erfarenhet är att man inte behöver sluta (utan tvärtom BÖRJAR) värna om naturen för att man har god kunskap om biologi.

(säger amaira som läst både biologi och biokemi på universitet, om det nu ska behöva sägas)

Tycker du att det "bara är naturromantiker" som går över till ekologiskt jordbruk till exmpel? Jag kan parera din "naturromatik" med att säga att dina argument upplever jag naiva, och inte särskilt väl underbyggda i det långa loppet. Så är vi kvitt. tongue.gif
smile.gif

malcolm
Pius getingar är borta nu och det var väl det som saken handlade om...
Jan Lindgren
Hej!
Det är just det jag säger: Ökande naturvetenskapliga kunskaper ger ökande förståelse för naturen vilket gör att man värnar om den. Har man kunskapen så kan man använda pyrethroider om man någon enstaka gång behöver ta bort ett getingbo. Kunskaper gör att man ytterst sällan tar bort getingar. De är nyttodjur.

När det gäller "ekologisk" odling så är det möjligt att det kan anses naivt att anse att människor ska kunna äta sig mätta och att vi inte ska hugga ner fler skogar. I så fall fall är jag mycket naiv.
MVH
Jan Lindgren
amaira
Förlåt Pius blush.gif Nu hamnar ju allt det här i ditt inlägg. Förlåt att jag bidrar till att spåra ur och hacka sönder din tråd. Men jag kan inte låta bli att svara på det här.

Sedär Jan och Ruda, nu börjar det likna något! wub.gif

CITAT (Jan Lindgren @ 05-08-2010, 10:03) *
... om man någon enstaka gång ...

CITAT (Gossen Ruda)
Jag har alltid samlat in alla blomställningar för att undvika fröspridning, i början blev det flera skottkärrelass. I år kunde jag ta dem i båda händerna. Jag rensar fortfarande mest för hand ...

Det här kommer ju inte fram, när ni så ihärdigt rekommenderar giftpreparat i olika inlägg. Det blir liksom, som om det är det enda och odiskuterbara alternativet. Det är det ju inte!!

Jag håller med om att man kan drivas dithän till slut, men det finns ofta, allra oftast faktiskt, andra alternativ att prova FÖRST! Tänk på att många som läser här, faktiskt inte har naturkunskaper alls, och med era inläggs hjälp tycker det är helt berättigat att sprida gifter som det sig vill.

Hur det än är, så är det hushållen och trädgårdsodlare som står för en mycket stor - största, har jag för mig att jag läst någon gång men jag har inga källor till det här uttalandet nu - del av "gifterna".

Fler och fler preparat förbjuds. På skoj kanske? Fler och fler biologiska alternativ dyker upp.

Och hur det än är, hur bra något än "bryts ner", så tar det med sig annat på köpet, inte bara det vi önskar bli av med.

Vi har faktiskt inte full koll på naturens nätverk! Och många bäckar små, blir en stor å.

Gossen Ruda
Jag har tidigare nämnt att jag för det mesta handrensar men det kvittar för en del, bara man andas ordet Roundup så är man en förtappad naturskövlare. Det finns bara svart och vitt hos en del. Därför tröttnar åtminstone jag på att förklara, jag bortser från alla med glyfosatfobi.
Jan Lindgren
Hej!
Jah aldrig läst att någon här på odlahar sagt att man till varje pris ska sprida växtskyddsmedel. Jag och Gossen har hela tiden hävdat att när problemen är för stora så kan man använda växtskyddsmedel. De medel som allmänheten har tillstånd att använda är ofarliga om man följer alla regler. Att över huvud taget blanda in Monsanto i debatten är helt obegripligt.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon