sara i landet
02-08-2010, 21:12
Jag börjar bli lite orolig för mina Yellow Crookneck squash, de är halvmeter långa! Enligt sortbeskrivningen ska de vara mörkt gula. Mina är ganska ljusgröna med ljusare strimmor. Är det nån som odlat/odlar denna sort och vet om det här är normalt? Ska de hinna bli mörkgula innan skörd lär de bli närmare metern!
Jultorpet
02-08-2010, 21:19
Har inte provat den sorten men squash brukar väl inte ändra färg särskilt mycket vartefter den växer och man brukar väl skörda när man tycker den är lagom stor.
Kanske är någon annan sort du fått?
sara i landet
02-08-2010, 21:23
Ja jag misstänker det! Går den att äta fast den blivit så stor?
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2010, 22:34
Japp låter som fel frö i påsen. Sommarsquash brukar ofta rekommenderas att skörda när den är ganska ung ca 2-3hg innan kärnorna bildats men det brukar gå bra att äta större frukter med, man bör dock ta bort kärnorna och ev. skala dem, förväxt squash funkar ex. bra i falsk ostkaka. Plocka bort frukterna ganska snart så hinner de producera ännu flera frukter innan minusgraderna kommer.
sara i landet
04-08-2010, 19:27
Nu är de skördade. De vägde över 2 kilo vardera! Faktiskt är de riktigt goda! Provade att göra ostkaka och det blev riktigt gott inte alls olikt riktig! En planta ser ut att vara rätt, där är små mörkgula böjda frukter!
Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.